وزیر بهداشت تشریح کرد توضیحاتی در خصوص واکسن روسی/شناسایی ۵ منبع خارجی برای تامین واکسن

توضیحاتی در خصوص واکسن روسی/شناسایی ۵ منبع خارجی برای تامین واکسن

بم-وزیر بهداشت در خصوص واکسن روسی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: این واکسن در چندین کشور ثبت شده و روند واکسیناسیون را هم آغاز کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی ظهر یکشنبه در جلسه ستاد منطقه‌ای کرونا با اشاره به اینکه این دومین سفرش به استان کرمان طی یک ماه گذشته است، گفت: سفر اول با هدف حضور در مراسم سردار شهید سلیمانی انجام شد؛ مردم این سرزمین هرگز یاد آن بزرگوار را از خاطر و ذهن نخواهند برد.

وی گفت: حالا در سالروز ورود معمار کبیر انقلاب (ره) به میهن اسلامی دومین سفرم به استان کرمان را انجام دادم؛ امام خمینی (ره) تمامی باورها و زیرساخت‌هایی که بر مبنای ساختار شاهنشاهی شکل گرفته بود را دگرگون کرد.

نمکی عنوان کرد: از همه کسانی که با تلاششان در اوج تحریم‌های ظالمانه و مضایق مالی و ارزی کشور باعث کاهش مرگ و میرها و موارد بستری مبتلایان به کرونا در کشور شدند، تشکر می‌کنم. این موفقیت یک رکورد تاریخی و برگ زرین دیگری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. با وفاق، هم دلی، روحیه جهادی و با استعانت از تجربه دفاع مقدس حماسه‌ای خلق شد که در دنیا و تاریخ اپیدمی‌های جهان ماندگار می‌شود.

وی دو رقمی شدن مرگ و میرها را یک دستاورد بزرگ ملی دانست و تصریح کرد: برای ما حتی یک مورد مرگ هم غم انگیز است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متأسفانه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهایی با زیرساخت‌های بسیار غنی مثل آمریکا از ۴ هزار نفر در روز گذشت، گفت: ما برای مرگ هیچ شهروندی در هیچ کجای دنیا، حتی آنهایی که مدیران سفاک و نالایقشان گل‌های نازنینی مانند شهید سلیمانی را پر پر کرده و به شهادت رساندند؛ احساس شادمانی نداریم.

نگران بازگشت روزهای تلخ موج جدید کرونا هستیم

وی گفت: همواره نگران بازگشت روزهای تلخ موج جدید بیماری هستیم چرا که این ویروس بسیار پیچیده چهره‌های بسیار متفاوت و موذیانه بروز می‌دهد. امروز با جهش‌هایی که در اقصی نقاط جهان در این ویروس به وجود آمده است، همه کشورهای جهان نگران هستند که این جهش‌ها گریبانگیر ملل مختلف جهان با خیز جدید بیماری شود.

نمکی گفت: بر اساس آمار و اطلاعاتی که داریم همه کشورهای همسایه متأسفانه این خیز را هر روز ثبت می‌کنند؛ گرچه ما تمام حواسمان را جمع کرده‌ایم که به دام یک تله هولناک جدید نیفتیم. همچنین این نگرانی را داریم که این ساده انگاری و عادی پنداری و بی توجهی به خطر بیماری ما را دچار عارضه‌ای جدید به نام خیز چهارم کرونا در کشور کند.

وی هشدار داد: چنانچه موج چهارم رخ دهد ارتفاعی به مراتب بیشتر از خیزهای قبلی خواهد داشت و سرعت انتشار به شدت بالاتر خواهد بود؛ به همین دلیل از همگی تقاضا می‌کنم این همدلی و وفاق که در دوران کرونا ایجاد شده است را به عنوان یک دستاورد ملی حفظ کنیم. همچنین استمرار طرح محله محور که از فرمایشات مقام معظم رهبری است را حفظ کنیم.

نمکی گفت: باید شعله‌های کوچک بیماری در اقصی نقاط کشور را خاموش کرده و امروز که کمترین آمار را داریم از این فرصت ناب و طلایی استفاده کنیم تا این شعله‌های کوچک، آتش وسیع به دامن سلامت جامعه نیاندازد. باید همانگونه که سردار سلیمانی خانه به خانه به دنبال تروریست‌های داعش رفت ما هم خانه به خانه به دنبال ویروس خطرناک و منحوس کرونا رفته و این شعله‌های کوچ را خاموش کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز با تکیه بر دانش داخلی و شرکت‌های دانش بنیان ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم، تاکید کرد: باید با افزایش تست‌ها و ورود بخش خصوصی خوشه‌های آلوده هر چه زودتر کشف شود.

نمکی با اشاره به اینکه در دوره کرونا بیش از ۳۰۰ اکسیژن ساز به مجموعه بیمارستان‌ها اضافه شده است، افزود: یک بیمار در حالت عادی یک تا دو لیتر اکسیژن نیاز دارد و محاسبات دستگاه‌های اکسیژن ساز بر این مبنا بود اما یک بیمار کرونایی بیرون از آی‌سی یو حدود ۱۲ تا ۱۵ لیتر در دقیقه و در درون آی‌سی یو ۲۴ تا ۳۵ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد.

وی گفت: در چنین شرایطی ناگهان با هجمه ای از کمبود اکسیژن در کشور روبرو شدیم. اکسیژن سازها محدود بود اما با این شرایط توانستیم در کمتر از دو ماه ۳۰۰ دستگاه اکسیژن ساز و پنج هزار کپسول اکسیژن به بیمارستان‌های کشور اضافه کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه با ۲ هزار و ۵۰۰ تخت جدید آی سی یو در کشور حتی یک بیمار هم در پشت درهای بیمارستان نماند، افزود: به دلیل خدماتی که در زمینه کرونا ارائه شد، دشمنان نتوانستند حتی یک موج علیه جمهوری اسلامی ایران به پا کنند.

وی با اشاره به اینکه در صدد خدمت رسانی به نقاط محروم کشور هستیم، افزود: رعایت پروتکل‌ها و نظارت‌ها باید تشدید شود چرا که با فاصله گرفتن از پروتکل‌های بهداشتی خیز شدیدتری از بیماری ایجاد می‌شود.

نمکی با اشاره درگذشت مهرداد میناوند به دلیل ابتلاء به کرونا گفت: باید مراقب باشیم چرا که با لحظه‌ای سهل انگاری این ویروس ما را به شدت خواهد گزید.

وی با اشاره به اینکه واکسن کرونا را با همکاری کوبا به عنوان کشور دارای فن واکسن سازی تولید می‌کنیم؛ افزود: دانش فنی واکسن هپاتیت هم که بیش از ۲۵ سال در کشور استفاده می‌شود را از کوبا آورده‌ایم.

نمکی با بیان ین که واکسن کرونا در انستیتو پاستور در آینده بسیار نزدیک ساخته و تولید می‌شود و به همه کشور و دنیا هم صادر خواهد شد، گفت: این اقدام اولین گام خودکفایی در راستای ساخت واکسن است.

وزیر بهداشت بیان کرد: در مجموعه برکت اتفاق بزرگی در حال رقم خوردن است؛ در بررسی‌های انجام شده در خصوص اثرگذاری واکسن ایرانی بر روی ویروس کرونای انگلیسی جهش یافته نتایج حیرت انگیزی حاصل شد. این واکسن را اواسط یا اوایل بهار خواهیم داشت و تحقیقات در چندین مؤسسه دیگر هم در حال انجام است.

ایران در بهار ۱۴۰۰ یکی از قطب‌های بزرگ ساخت واکسن کرونا در منطقه خواهد شد

وزیر بهداشت در خصوص واکسن گفت: این روزها صحبت‌های زیادی در خصوص واکسن بیان می‌شود که برخی از این صحبت‌ها به دلیل زاویه‌ای است که با ما دارند و ممکن است اصلاً واقعیت نداشته باشند؛ برخی افراد هم از روی دلسوزی حرف‌هایی را می‌زنند که مبنای علمی ندارد.

وی عنوان کرد: به عنوان یک متخصص ایمونولوژی عرض می‌کنم که واکسن کرونا از دیرباز زیر سوال بوده است که چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد.

نمکی ادامه داد: برای ویروسی که درمان و داروی مشخص ندارد، واکسن یکی از امیدهای کشورهای جهان به شمار می‌رود تا با استفاده از آن بتوانند زنجیره بیماری حتی برای مدتی کوتاه قطع کند تا نظام‌های سلامت دنیا و دست اندرکاران نظام سلامت بتوانند بیماری را مدیریت کنند.

نمکی بیان کرد: از روز نخست با تقویت بنیه علمی داخلی و با گرد هم آوردن متخصصان سعی کردیم ساخت واکسن در کشور را رقم بزنیم که در این زمینه اتفاق بزرگی رخ داد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: ایران در بهار ۱۴۰۰ یکی از قطب‌های بزرگ ساخت واکسن کرونا در منطقه خواهد شد و دیگر کسی نمی‌تواند در برابر این موج خودکفایی کشور بایستد.

وی ادامه داد: داروهایی که در هر کجای دنیا اندکی تأثیر دارد اول برای ملت تأمین کردیم و سپس برای ساخت این داروها اقدام کردیم و حالا این اقلام دارویی از ایران به خارج از کشور صادر می‌شود.

اولین بخش سبد کوواکس فوریه به ایران می‌رسد

نمکی بیان کرد: ما مجبوریم تا قبل از اینکه واکسن در تولید داخل پاسخگوی نیازمندی‌ها ما باشد، برای گروه‌های آسیب پذیر واکسن وارد کنیم.

وی گفت: بسیاری از کشورهای منطقه که می‌گویند از مدت‌ها قبل واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند در واقع در حال انجام فازهای آزمایش بالینی واکسن‌های ساخت کشورهای دیگر هستند. ما اجازه ندادیم تست و آزمایش بالینی واکسن هیچ کشوری روی مردم ایران انجام شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن در قالب سبد کوواکس پیش خرید کردیم و هزینه آن را هم پرداخت کرده‌ایم که قول داده‌اند در فوریه یعنی همین روزهای آینده اولین بخش آن به دستمان برسد.

وی گفت: در سبد کوواکس همه کشورها به جز آمریکا هستند؛ ولی به دلیل اینکه ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کافی نیست از جاهای دیگر هم برای تأمین واکسن اقدام کرده‌ایم.

وی گفت: در این راستا دو پروتکل را رعایت کردیم؛ نخست اینکه هیچکدام از این واکسن‌ها قبل از گذراندن فاز سوم آزمایش بالینی نباید وارد کشور شود.

وزیر بهداشت گفت: ساخت واکسن چهار فاز دارد که معمولاً فاز چهارم به مدت پنج سال طول می‌کشد به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده است.

وی گفت: یکی از واکسن سازهای آمریکایی که گواهی موقت از سازمان جهانی بهداشت گرفته است؛ در کشورش یک گواهی گرفته که تا پنج سال دیگر هیچ حق اعتراض یا شکایتی علیه آن در آمریکا قابل قبول نیست چرا که فاز چهارم را طی نکرده‌اند.

شناسایی ۵ منبع خارجی برای تأمین واکسن کرونا

نمکی بیان کرد: ما واکسنی را وارد کشور می‌کنیم که فاز سوم را خارج از ایران طی کرده باشد و گواهی مصرف اضطراری داشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: واکسنی را وارد کشور می‌کنیم که حداقل در پنج الی شش کشور دنیا مصرف شده باشد؛ در این راستا پنج منبع را شناسایی کرده‌ایم که شامل منبع اروپایی آسترازنکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یک کمپانی در روسیه است.

وی تصریح کرد: یکی از مجموعه‌هایی که در خصوص آن بلوا به راه انداختند مجموعه روسی است که کشورهای روسیه، آرژآنتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و… را پوشش داده است. این کشورها تا کنون این واکسن را ثبت کرده و واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند.

وی گفت: آخر این چه خباثتی است که منِ ایرانی برای میزگرد کشوری که در باتلاق کرونا مانده است خوراک تهیه کنم؟ این چه تفکر و اندیشه و وطن پرستی است؟ مگر نمی‌شود این سوالات را از وزیر بهداشت در داخل کشور پرسید؟ مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت به این بی غیرتی مبتلا شده که اجازه بدهد پای واکسن نامطلوب به این سرزمین باز شود؟

نمکی ادامه داد: مگر همین تیم نبود که در اوج حصر و گرفتاری اقتصادی این افتخار کاهش آمار را در کنار بقیه مردم برای کشور خلق کرد؟ این چه اندیشه‌ای است که حاضریم دیگران ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون این جبهه خنجر بزنند؟

وزیر بهداشت بیان کرد: مگر می‌شود پذیرفت این تیم به این بی غیرتی مبتلا شده که برای اولین بار یک واکسن نامرغوب را بخواهند وارد کشور کنند و برخی بگویند که من نمی زنم؛ معلوم است آنهایی که مبتلا شده‌اند اصلاً نباید بزنند و باید از لیست خارج شوند.

نمکی با اشاره به اینکه کسانی که قبلاً مبتلا شده‌اند جزو کاندیداهای تزریق واکسن نیست، گفت: نباید با برخی حرف‌ها دل مردم خالی کنیم؛ مردم خسته اند و ذهنشان با هزار گرفتاری آشفته است دیگر نباید گرفتاری تازه برای آنها ایجاد کنیم.

وی گفت: نگذاریم اعتماد مردم تضعیف و بین اندیشه اعتمادآمیز مردم با خدمت گذاران صدیقشان گسست ایجاد شود؛ خدمت گذارن را خائن جلوه ندهید این خیانت ملی و ظلم در سخت‌ترین زمان‌های این مملکت است.

اجازه نخواهیم داد عده‌ای در این ایام پر بلا بازار تازه ای برای خودشان باز کنند

وی با اشاره به اینکه نخواهم گذاشت پای محصولی به مجموعه این کشور باز شود که با سلامت مردم در تضاد و تقابل است، گفت: در اینجا می‌خواهم به یک پیام به بازرگانان فعال این عرصه بدهم کسانی که فکر می‌کنند در این آشفته بازار می‌توانند سوار موج اقتصادی شوند؛ بدانند که این وزیر اجازه این کار را نخواهد داد. من همان کسی هستم که وقتی سرپرست شد، دکان برخی‌ها در سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی را برچید؛ در آن زمان خیلی‌ها گفتند مگر تو نمی خوای رأی بیاوری؟ این افراد روابط دارند؛ گفتم من دنبال رأی نیستم و فقط آبروی من نزد خدا اهمیت دارد چرا که خداوند به دلیل اشرف من به این فساد در روز قیامت از من سوال می‌کند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آقایانی که برخی بلواها را با هدف جابجایی برخی منابع راه می‌اندازند؛ این خواب را پریشان ببیند، افزود: ما اجازه نخواهیم داد عده‌ای بتوانند در این ایام پر بلا بازار و دکان تازه ای برای خودشان باز کنند.

وی ادامه داد: این مسائل را مطرح کردم چرا که این موج در حال سنگین شدن در ذهن مردم است و من باید این مطالب را با استحضار مردم می‌رساندم. در روز اول با مردم بیعت کردم که آنچه بین من، خدا و قلبم می‌گذرد برای آنها بیان کنم؛ مصلحت اندیشی من را وارد به این نخواهد کرد که بعضی حرف‌ها را به مردم نزنم.

ساخت واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم

نمکی با اشاره به اینکه ساخت واکسن داخلی و تهیه واکسن کوواکس را با قدرت دنبال می‌کنیم، افزود: همچنین واکسن را از مطمئن‌ترین منابع وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها واکسن را اول به خانواده‌های خودمان تزریق خواهیم کرد تا همه بدانند که سلامت مردم از سلامت خودمان مهم‌تر است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های تخت بیمارستانی در استان کرمان مطلوب نیست، بیان کرد: اقدامات انجام شده در این حوزه کافی نیست و در نرماشیر توسعه اورژانس اجرا شده است و سه اتاق عمل جراحی اضافه می‌شود اما باز هم کافی نیست و ان شاالله در آینده نزدیک توسعه بیشتری خواهیم داشت.

نمکی بیان کرد: نباید دستاوردهای جمهوری اسلامی را تخطئه کنیم آنچه که در جمهوری اسلامی رخ داد و دشمن را غافلگیر و در مدیریت بیماری موفق کرد؛ وفاق و همدلی بود و همه زیر خیمه رهبری جمع شدیم.

وی با گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه (س) گفت: ان شالله همدلی و وفاق ما پایه‌هایی برای اتحاد بیشتر در عرصه ملی و سرافرازی در عرصه بین المللی خواهد بود.

وزیر بهداشت در پایان یاد جانباختگان زلزله بم و استاد آواز ایرج بسطامی را گرامیداشت و اظهار کرد: امیدواریم هر روز بم و این سرزمین را آباداتر و سرافرازتر ببینم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *