هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا: همسویی حمله آمریکا به سوریه با احیای داعش و حزب بعث، تأمل‌برانگیز است/ بایدن در سال ۲۰۰۵ به دنبال تجزیه عراق بود/ منطقه در آماده‌باش و التهاب قرار دارد

همسویی حمله آمریکا به سوریه با احیای داعش و حزب بعث، تأمل‌برانگیز است/ بایدن در سال ۲۰۰۵ به دنبال تجزیه عراق بود/ منطقه در آماده‌باش و التهاب قرار دارد

کارشناس مسائل غرب‌آسیا گفت: اگر حمله آمریکا به شرق سوریه را با فعال شدن حزب بعث و انتقال عناصر داعش به عراق کنار هم بگذاریم، می‌فهمیم که سناریوی خطرناکی طراحی شده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب‌آسیا در تشریح پیامدهای منطقه‌ای حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حمله اخیر آ‌مریکا به منطقه البوکمال واقع در مرز مشترک عراق و سوریه که علیه نیروهای مقاومت انجام شد، در اصل سناریوی خطرناک دولت جدید ایالات متحده برای عراق به حساب می‌آید. قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که جو بایدن در سال ۲۰۰۵ میلادی و دقیقاً دو سال پس از سقوط صدام و حزب بعث، طرح تجزیه عراق را به بوش پسر ارائه داد که در آ‌ن موقع ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را بر عهده داشت. بر اساس طرح بایدن، عراق می بایست به سه اقلیم کردی، شیعی و سنی تقسیم می‌شد و او معتقد بود که اگر این اقدام انجام شود، یک کمربند امنیتی به نفع اسرائیل در منطقه به وجود خواهد آمد. لذا اینکه حالا می‌بینیم تنها یک ماه پس از ورود بایدن به کاخ سفید مجدداً منطقه وارد التهاب شده و مواضع مقاومت در مرز سوریه و عراق مورد حملات هوایی قرار می‌گیرد، به خوبی نشان می‌دهد که بایدن مجدداً به دنبال کلید زدن یک سناریوی جدید در عراق و منطقه است.

وی ادامه داد: از منظری دیگر، داده‌ها و بسیاری از اطلاعات موثق ارائه شده از سوی بغداد و دمشق نشان می‌دهد که این بمباران برای انتقال بخشی از عناصر آ‌موزش‌دیده داعش به خاک عراق انجام شده است. طبق آمارهای موجود حدود ۴۰۰ نفر از عناصر داعش از شرق فرات وارد شهرهای عراق مانند موصل، الانبار و البوکمال شدند و این بمباران به این جهت انجام شد که مقاومت عراق که مانع اصلی ورود این تروریست‌ها به حساب می‌آمد، از بین برده شود. نکته دیگری که در این میان بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد، تحرکات اخیر طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری پیشین عراق است. او چند سال پیش به عربستان فرار کرد و حالا به دلیل ریشه‌های بعثی، مشغول برگزاری نشست‌های متعدد با چهره‌های فراری حزب بعث در خاک عربستان است. او به دنبال تجدید حیات حزب بعث بوده و همچنین گفته می‌شود مصاحبه اخیر رغد صدام، دختر دیکتاتور پیشین عراق در همین راستا باید ارزیابی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر این اساس باید گفت که مجموع تحولاتی که در داخل و خارج عراق رخ داده، نشان می‌دهد شرایط این کشور در حال بحرانی شدن است و بدون تردید احتمال تشدید ناامنی‌ها در این کشور زیاد خواهد بود. بمباران‌هایی که در مرز سوریه و عراق انجام شد به نوعی نشان می‌دهد که ایالات متحده به دنبال ثبات‌زدایی از منطقه و عراق است و بدون تردید عناصر حزب منحله بعث و داعش ابزارهای پنهان و آشکار این سناریو خواهند بود. یکی دیگر از اقدام‌هایی که پس از بمباران‌های اخیر در مرز عراق و سوریه رخ داد، استقرار نیروهای ویژه اردن در مرز هر دو کشور بود که تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته است. این اقدام نشان می‌دهد که اردن از وضعیت منطقه و به خصوص عراق، به شدت نگران است و به دنبال آن است تا بتواند اوضاع و احوال را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس، نیروهای ویژه این کشور در شرق فرات و درعاء مستقر شدند و به حالت آ‌ماده‌باش درآمدند؛ چراکه آنها احتمال هرگونه درگیری در منطقه مرزی خود با سوریه و عراق را می‌دهند و منتظرند که اگر اقدامی علیه مرزهای مشترکشان صورت گرفت، مستقیماً وارد عمل شوند. با نگاهی به این مؤلفه‌ها به خوبی می‌توانیم بفهمیم که تمام جریان‌های سیاسی – نظامی عراق، آمریکایی‌ها و حتی کشورهای منطقه در حالت آ‌ماده‌باش به سر می‌برند و این در حالی است که طارق الهاشمی اخیراً در نامه‌ای خطاب به جو بایدن اعلام کرده که برای هدف قرار دادن بغداد باید نیروهای حشدالشعبی را دچار یک فرسایش جدی کنند تا شاید همان پرونده تجزیه عراق عملیاتی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *