رییس کل بیمه مرکزی خبر داد؛ افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

افزایش ۳۷ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: اجازه ندادیم نسبت به افزایش ۴۵.۵ درصدی دیه، بیمه شخص ثالث رشد پیدا کند و از آنجایی که دیه فوت به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده باید بیمه شخص ثالث هم افزایش پیدا می‌کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری امروز از افزایش ۳۷درصدی بیمه شخص ثالث خبر داد.

وی ادامه داد: اجازه ندادیم نسبت به افزایش ۴۵.۵ درصدی دیه، بیمه شخص ثالث رشد پیدا کند و از آنجایی که دیه فوت به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده باید بیمه شخص ثالث هم افزایش پیدا می‌کرد اما نرخ بیمه کاهش ۸ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: مبلغ دیه را قوه قضاییه تعیین و اعلام می‌کند که طبق اعلام قوه قضاییه، دیه فوتی در سال آینده ۴۸۰ میلیون تومان در ماه‌های حلال و ۶۴۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام است که این مبلغ نسبت به ۳۲۰ میلیون تومان ماه‌های حلال امسال رشد ۴۵.۵ درصدی داشت که این عدد تاثیر بسیار زیادی بر روی تعیین بیمه شخص ثالث می‌گذاشت.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: شرکت‌های بیمه‌ای انتظار داشتند مانند تمام سنوات گذشته نرخ بیمه شخص ثالث متناسب با نرخ دیه افزایش یابد اما با توجه به توان خرید مردم و همچنین خواسته ما از آنها برای ارائه تخفیفات بابت کاهش تردد مردم در یک سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی، با درخواست شرکت‌های بیمه‌ای موافقت نشد.

سلیمانی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه‌ای درخواست داشتند نرخ بیمه شخص ثالث ۱۸ درصد افزایش یابد، گفت: نه تنها با این پیشنهاد موافقت نکردیم بلکه حق بیمه شخص ثالث ۳۷ درصد رشد پیدا کرد که نسبت به نرخ دیه رشدی بیش از ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: سیاست بیمه مرکزی عدم افزایش نرخ دیه است چرا که نمی‌خواهیم با توجه به شرایط اقتصادی، نرخ بیمه شخص ثالث افزایش پیدا کند.

رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: در سال بیش از یک میلیون تصادف رخ می‌دهد که منجر به فوت یا قطع عضو می‌شود که هرکدام از آنها دیه متفاوتی دارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۲۵ میلیون خودروی موجود در کشور ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند که البته این بیمه اجباری است و گمان می‌کنیم ۱.۵ میلیون خودرویی که بیمه شخص ثالث ندارند خودروهای در تردد نیستند، یا خودروهایی هستند که به هر دلیلی متوقف شدند و یا اسقاط به شمار می‌روند.

وی همچنین با اشاره به ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلتی که بیمه شخص ثالث ندارند، گفت: در حال حاضر از ۱۱ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور فقط ۲ میلیون تحت پوشش بیمه هستند و در راستای تشویق مردم به بیمه موتورسیکلت‌ها، آنها را از پرداخت جرایم معاف کرده‌ایم و با این اقدامات تشویقی به دنبال این هستیم که تعداد موتورسیکلت‌های تحت پوشش بیمه را افزایش دهیم.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان پرداخت بیمه تکمیلی در یک سال کرونایی گذشته و همچنین دلایل عدم پرداخت هزینه تست PCR از سوی برخی از شرکت‌های بیمه‌ای تصریح کرد: از همان ابتدا اعلام شد که افراد تحت پوشش بیمه مبتلا به کرونا می‌توانند هزینه‌های درمان را از شرکت‌های بیمه دریافت کنند.

سلیمانی ادامه داد: برخی از افراد بدون نسخه پزشک متخصص اقدام به انجام تست PCR کرده‌اند، شرکت‌های بیمه موظف نیستند هزینه‌ای را به این افراد بپردازند چرا که قرار بوده تنها هزینه تست PCR افرادی را بپردازند که با علائم و نسخه پزشک اقدام به انجام این تست کرده‌اند.

وی با اشاره به میزان ضریب نفوذ بیمه گفت: در حال حاضر میزان ضریب نفوذ بیمه ۲.۶۶ درصد است که نسبت به گذشته این عدد رشد داشته است.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه با اجرای بیمه حوادث طبیعی برای تمام منازل مسکونی ضریب نفوذ افزایش پیدا می‌کند، بیان داشت: در سال جاری شاهد رشد بیمه زندگی بودیم به طوری که در سال گذشته ۱۴.۵ درصد پرتفوی بیمه متعلق به بیمه زندگی بود که این عدد امسال به ۱۵.۵ درصد رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *