درگذشت میکیس تئودوراکیس هنرمند نماد مقاومت یونان/پارلمان یونان یک دقیقه سکوت کرد

میکیس تئودوراکیس، کنشگر سیاسی، آهنگساز افسانه‌ای و سازنده موسیقی فیلم «زوربای یونانی» درگذشت.

درگذشت میکیس تئودوراکیس هنرمند نماد مقاومت یونان/پارلمان یونان یک دقیقه سکوت کرد

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: میکیس تئودوراکیس خالق اثر مشهور «زوربای یونانی» در ۲۹ ژوئیه ۱۹۲۵ در جزیره کیوس در دریای اژه در خانواده ای کِرِت تبار متولد شد تا یونان نامی را برای موسیقی و مقاومت در برابر دیکتاتوری را در خود جاودانه کند. این موسیقیدان و مبارز یونانی امروز پنجشنبه در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

لینا مندونی وزیر فرهنگ یونان در پیام تسلیت خود در توییتر گفت: «امروز ما بخشی از روح یونان را از دست دادیم.»

وی افزود: «میکیس تئودوراکیس، میکیس همه ما، معلم، روشنفکر، چپ رادیکال. کسی که باعث شد همه یونانیان شعر بخوانند.»

مرگ وی در خانه اش در مرکز آتن به دنبال بستری شدن های متعدد در بیمارستان در سال های اخیر بود که بیشتر برای درمان قلب انجام می شد.

حرفه پربار تئودوراکیس که از ۱۷ سالگی شروع شد، مجموعه ای بسیار متنوع از کار را ارائه داد که از سمفونی های تلخ گرفته تا کار در تلویزیون محبوب بود.

او مشهورترین آهنگساز یونانی در تاریخ و نمادی از مقاومت یونان محسوب می شود.

در زمان اشغال کشور توسط نازی ها، تئودوراکیس که به کمونیست ها پیوست، در سال ۱۹۴۳ هنگامی که فقط ۱۸ ساله بود دستگیر شد و تحت شکنجه قرار گرفت.

این هنرمند همچنین تحت تعقیب دیکتاتوری سرهنگان قرار گرفت، که از سال ۱۹۶۷ شروع شد و او را مجبور به تبعید کرد. رژیم موسیقی او را غیرقانونی اعلام کرد.

در بحران مالی سال ۲۰۱۰، او به خیابان آمد تا به اقدامات ریاضتی آتن اعتراض کند.

تئودوراکیس سازنده بیش از هزار ترانه و موسیقی چند فیلم بسیار معروف در سطح جهانی است و از جمله مشهورترین کارهای او می‌توان از موزیک فیلم‌ «حکومت نظامی»، اثر کوستا گاوراس نام برد. این آهنگ موزیسین کمونیست یونانی در دوران انقلاب اسلامی در ایران نیز محبوبیت بسیاری یافت.

اثر جاویدان دیگری که تئودوراکیس از خود به یادگار گذاشت، موسیقی فیلم معروف «زد» است که آن را هم کوستا گاوراس ساخته است.

اما موسیقی فیلم معروف دیگر یعنی «زوربای یونانی» (۱۹۶۴) را شاید بتوان خاطره‌انگیزترین کار تئودوراکیس نامید. بخشی از این آهنگ شاد یونانی یادآور صحنه رقص آنتونی کوئین و آلن بیتس در پایان فیلم است. خود این فیلم نیز که از روی رمانی از نویسنده سرشناس یونانی نیکوس کازانتزاکیس اقتباس شده، از شاهکارهای ماندگار سینما به شمار می‌رود.

میکیس تئودوراکیس کنشگر سیاسی شناخته‌شده‌ای هم بود و در دهه‌های شصت و هفتاد به جبهه مقاومت علیه حکومت دیکتاتوری سرهنگ‌ها در یونان پیوست. از آغاز جنگ میان ایران و عراق، خواستار پایان این جنگ بود و همواره مخالفت خود را با رژیم‌های دیکتاتوری ابراز می کرد.

میکیس تئودوراکیس ۲۹ جولای ۱۹۲۵ در جزیره یونانی کیاوس متولد شد و دوران کودکی خود را در شهرهای مختلف یونان گذراند. پدر او یک وکیل و کارمند دولتی بود. او با موسیقی محلی یونانی بزرگ شد و تحت تأثیر بیزانس بود و از بچگی می‌گفت که می‌خواهد یک آهنگساز بشود.

او بدون دسترسی به آلات موسیقی از بچگی تلاش می‌کرد که آهنگ بسازد و اولین کنسرت خود را در سن ۱۷ سالگی اجرا کرد. در سال ۱۹۴۳ به آتن رفت و عضو یک واحد نیروی ذخیره نظامی در ارتش آزادیبخش یونان در مبارزه علیه نیروهای بریتانیایی شد. در جریان جنگ داخلی یونان دستگیر شد و به جزیره ایکاریا تبعید شد. در آنجا مورد شکنجه قرار گرفت و دو بار زنده به خاک سپرده شد. در دوره ای که او زندانی و مخفی نبود از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۵۰ در کنسرواتوار آتن تحت نظر فیلوکتیس اکونومیدس به آموزش پرداخت. در سال ۱۹۵۰ تحصیلات خود را به پایان رساند. سپس به کرتا رفت و رئیس مدرسه موسیقی چانیا شد و اولین ارکستر خود را تأسیس کرد.

آهنگ فیلم حکومت نظامی از ساخته‌های اوست. به دلیل فعالیت و بحران‌های سیاسی که در یونان شکل گرفته بود، او در سال ۱۹۹۰ به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد و به عنوان وزیر دولت دارای منصب شد. با مواد مخدر و تروریسم جنگید و برای بهبود روابط فرهنگی و آموزشی بین ترکیه و یونان تلاش کرد. او جنگ و حمله عراق به ایران بود و مستمر علیه رژیم‌های دیکتاتوری فعالیت می‌کرد. او یک صدای رسا در برابر دولت یونان بود که او را در سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ زندانی کرد.

تئودوراکیس ساختن موسیقی فیلم را از ۱۹۵۳ آغاز کرد. او برای فیلم‌های زوربای یونانی (۱۹۶۴) ساختهٔ مایکل کاکویانیس براساس رمانی با همین نام از نیکوس کازانتزاکیس، زد (۱۹۶۹) ساختهٔ کوستا گاوراس بر اساس رمانی با همین نام از واسیلیس واسیلیکوس و سرپیکو (۱۹۷۳) فیلمی از سیدنی لومت موسیقی ساخته‌ است. او در کارنامهٔ فعالیتش، ده‌ها موسیقی فیلم، سمفونی، اپرا، موسیقی تئاتر و موسیقی مجلسی دارد. از دیگر فیلم‌هایی که وی برای آن‌ها آهنگسازی کرده است، می‌توان به نامه‌هایی از ماروسیا اشاره کرد.

او به عنوان معروف‌ترین و بهترین آهنگساز یونانی شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *