تالار موسیقی دهلوی افتتاح شد

 

 

تالار موسیقی حسین دهلوی از مجموعه‌های تازه بازسازی شده بنیاد فرهنگی هنری رودکی با حضور حسین علیزاده و تعدادی از مدیران وزارت ارشاد به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش بنیاد فرهنگی هنری رودکی، آیین گشایش و آغاز به کار رسمی تالار دهلوی با حضور محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری، جمعی از هنرمندان موسیقی ایران و سخنان حسین علیزاده در رثای استادش زنده‌یاد حسین دهلوی در طبقه پنجم بنیاد رودکی برگزار شد.

مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: تالار دهلوی با هدف تأمین محلی برای تمرین یا ضبط آثار حرفه‌ای افتتاح شده‌است. پیش از این، نبود فضای کیفی و مناسب از موانع جدی پیشرفت ارکسترها بود. از این رو، کیفیت تالار دهلوی بسیار اهمیت داشت و گمان نمی‌کردم این فضا با این کیفیت آماده بهره‌برداری شود؛ فضایی بسیار حرفه‌ای که استادان برجسته و سرشناس موسیقی ایران بر آن مهر تأیید زده‌اند. وی افزود: پیش از این اگر قرار بود ۲ارکستر ما یعنی ملی و سمفونیک اجرای همزمان داشته باشند، فضا کم داشتیم. این سالن در طبقه پنجم بنیاد رودکی قبلاً کاربرد مؤثر نداشت و تبدیل کردن به فضایی که امروز می‌بینید آن هم در سازمان اداری بسیار سخت بود. مرحوم علی مرادخانی هم بسیار تلاش کرد تا بنیاد رودکی مدیریت این سالن را در دست بگیرد و سرانجام توفیق نصیب من و همکارانم شد که با همکاری دوستان در وزارت ارشاد و معاونت هنری، موانع اداری رفع شوند. امروز هم خوشبختانه پس از ۲۰سال تلاش توانستیم این فضا را در اختیار بگیریم.

در ادامه برنامه، هومن دهلوی به نمایندگی از پدر نامدار خود و دیگر اعضای خانواده روی صحنه آمد و گفت: قلبا خوشحالم از این اتفاق اما کاش در دوران زنده بودن پدر، تالاری به نام ایشان افتتاح می‌شد تا شاید اندکی از رنج بیماری پدر کم شود. وی ابراز امیدواری کرد در تالاری که به نام پدرش مزین شده، رویدادهایی شایسته در حوزه موسیقی ایران رخ دهند.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده شناخته‌شده موسیقی ایرانی هم در این مراسم نام حسین دهلوی را زنده‌کننده واژه‌های عشق، مسؤولیت‌پذیری و پشتکار در وجود خود دانست و گفت: واژه استاد برای حسین دهلوی، کم و نکته مهم درباره او این است که چگونه پشت یک چهره بسیار جدی تا این اندازه عاطفه و لطافت وجود داشت. حسین دهلوی اولین اثر ارکستری خود «سبکبال» را سال ۳۲ساخت که من فقط ۲سال داشتم و امروز می‌بینیم این اثر برای آن دوران شاهکار است.

وی افزود: نکته مهم دیگر در وجود دهلوی، اثری بود که او بر جامعه موسیقی می‌گذاشت. سال‌های اول دوران حضور ما در هنرستان موسیقی، جایگاه این هنر در جامعه چندان مناسب نبود و بیشتر مصرفی و بازاری بود. از این رو، هنرستان‌ها به تنهایی نمی‌توانستند در جامعه، نظم و احترام برای موسیقی بیاورند اما انتخاب دهلوی برای مدیریت هنرستان موسیقی، فضا را به شدت دگرگون کرد. از نظر من او مناسب‌ترین گزینه برای بخشیدن اعتبار و احترام به موسیقی ایران بود و رسالت و مسؤولیتی در خود احساس‌کرد که این وظیفه را پذیرفت.

رونمایی از کتاب «خسرو و شیرین؛ اپرا در چهار پرده» از مجموعه گنجینه نت‌نوشته‌های رودکی (به کوشش کیاوش صاحب‌نسق) با حضور سوسن اصلانی، همسر استاد دهلوی و محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد از دیگر بخش‌های برنامه بود که با اجرای سه قطعه از ساخته‌های دهلوی به پایان رسید. «سبکبال»، «گفتگوی دل» و «سرود گل» در برنامه افتتاح تالار دهلوی اجرا شدند که آرش گوران رهبر ارکستر، مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر و مجتبی عسگری خواننده آن بودند. روزنامه اطلاعات   یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *