آموزگار کردستانی نامزد جایزه بهترین معلم جهان شد

 

ثریا مطهرنیا، آموزگار کردستانی اهل بیجار در جمع ۱۰معلم برتر جهان، نامزد دریافت جایزه جهانی بهترین معلم شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌جایزه جهانی بهترین معلم، یک جایزه نفیس است که توسط بنیاد «وارکی» وابسته به یونسکو به معلمی اهدا می‌شود که سهم قابل توجهی را در این حرفه داشته ‌است.

ثریا مطهرنیا ۲۶ سال خدمت در روستاهای محروم کردستان را در کارنامه خود دارد و سال‌ها معلم روستای حسن‌تیمور بیجار بوده است. او با فداکاری در زمینه سلامت دانش‌آموزان بیمار خود تلاش می‌کند.

مطهرنیا تحصیلکرده آموزش ابتدایی، مدیریت دولتی، مدیریت برنامه‌ریزی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، حقوق بین الملل و دکترای برنامه‌ریزی درسی است .

این معلم ایرانی سال ۱۳۹۴ به واسطه شناسایی و حمایت از ۹۰ دانش‌آموز و تأمین هزینه درمان، شناسایی ۲۲۰ دانش‌آموز بی‌بضاعت و پرداخت ۶۰ مورد کمک هزینه، پیگیری ۴۲ مورد جراحی فوق تخصصی برای دانش‌آموزان تا انجام کامل درمان و تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان نیازمند جراحی‌های ترمیمی، به عنوان معلم برگزیده شناخته شد.مطهرنیا پیش از این در گفتگو با پانا گفت: امروزه معلمان برای نتایج مطلوب در تدریس خود نیازمند گذراندن دوره‌های مطالعاتی و تخصصی بینارشته‌ای در سطوح مدیریت، روانشناسی، یادگیری اصول کار تیمی، طبیعت‌گردی، بازدید، آزمایشگاه، هنر، استفاده از روش‌های گوناگون تدریس مدرن با کمک ابزار و وسایل کمک آموزشی و آشنایی با روش‌های مختلف تدریس هستند.

این معلم فداکار افزود: بنابراین مهم‌ترین نکته برای یک آموزگار این است که خود و دانش‌آموزانش را در یک چارچوب آموزشگاهی لاک و مهر و بسته نبیند، بلکه آموزش را یک پروسه‌ اجتماعی درک کند که در ادامه‌ خطوط اجتماعی پیشین، در این زمان دانش‌آموز را در کلاس درس معلم کنونی نشانده و او یک موجود اجتماعی به نام دانش‌آموز را تحویل گرفته که بر او اثرات آموزشی می‌گذارد و در آینده به یک آموزگار یا سیستم آموزشی دیگر تحویل می‌دهد تا در نهایت دانش‌آموز به مثابه‌ یک فرد آموزش دیده بتواند در اجتماع نقش‌های مختلف ایفا کند و بتواند به اداره‌ زندگی خود و دیگری برسد.

وی تأکید کرد: ضعف تحصیلی یا اجتماعی نبودن دانش‌آموز می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ فقر خانواده، آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق و خشونت خانوادگی، عدم آموزش مناسب در پایه‌های پیشین، درگیری یا نادیده گرفتن از سوی گروه همسالان، احساس تهدید و تحقیر و عدم راحت بودن دانش‌آموز، سوء تغذیه یا بیماری، هر کدام می‌تواند برای هر دانش‌آموزی یک کابوس باشد که در اثر اعمال فشار در یادگیری توسط معلم، خاصیت منفی تشدید شونده‌ به خود گرفته و تأثیرات مخرب بر حال و آینده‌ فرد و اجتماع بگذارد. لذا فعالیت معلم به مثابه‌ نماینده‌ آموزشی اجتماع در این حیطه ابعادی جدی، مسؤولانه و دغدغه‌مندانه دارد.

مطهرنیا بیان کرد: البته خود معلمان نیز باید در شرایط شغلی و رفاهی مناسبی باشند تا بتوان از آنها انتظار ایفای نقش مؤثر داشت. بهره‌وری تدریس با بهترین تکنیک‌های فردی و گروهی و به مدد بهترین روش‌ها و به میانجی وسایل کمک آموزشی و حتی استفاده از داده‌های اولیه در مورد دانش‌آموزان نمی‌تواند به نتیجه‌ مطلوب برسد مگر اینکه مشکلات فقر، بیماری، اعتیاد، طلاق، انواع خشونت و سایر آسیب‌ها از دانش‌آموز دور باشند     .پنجشنبه ۱۳ آبان     ۱۴۰۰   روز نامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *