کتابداران و کتابخوانان ‌استان تهران ارج نهاده شدند

مراسم تجلیل از مروجان و کتابداران نمونه استان تهران، روز چهارشنبه ۲۶آبان ماه با حضور دکتر سید عباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دکتر حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، محمدهادی ناصری طاهری مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمعی از کتابداران و مروجان کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ محمد هادی ناصری طاهری در این مراسم اظهار کرد: در ایامی که اغلب فعالیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شدند، بسیاری از کتابداران از هر فضا و فرصتی چه از کتابخانه و چه از منزل برای ارائه مأموریت فرهنگی خود در این دوران استفاده کردند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران افزود: یکی از افتخارات کتابخانه‌های عمومی استان تهران طی این مدت تهیه و تولید حدود ۱۹۰دقیقه تولیدات تصویری بودکه در شبکه‌های اجتماعی مجازی در اختیار مردم شریف قرار گرفت. همچنین از اردیبهشت ۹۹فعالیتی با عنوان

«مدرسه دانایی» را آغاز کردیم. ‌وی توضیح داد: در مدرسه دانایی، بر اساس ظرفیت فضای مجازی و آموزش الکترونیک، همچنین نیازهایی که از سوی مخاطبان و کاربران کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه‌ها که پیش از کرونا انجام می‌شد، به اضافه نیازهای درخواستی جدید و سند پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی، بسته‌هایی آماده شد. ‌ناصری افزود: مدرسه دانایی در سه نوبت برگزار شد و در مجموع ۵۶۷۰نفر از۴۰کارگاه و ۳۱۶ساعت آموزش این سه دوره استفاده کردند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: روابط‌عمومی‌ها در حال حاضر معجزه نمی‌کنند، بلکه انعکاس‌دهنده فعالیت‌ها و خدمات نهاد، سازمان و مجموعه‌شان هستند.

مهدی توکلیان افزود: با مدیریت نهاد و کتابداران ثابت کردیم که کتابخانه‌ها در شهرها موجود زنده هستند و فقط کتاب امانت نمی‌دهند و باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و آموزشی هم هستند و این نتیجه تلاش و خدمات جهادی و بدون چشمداشت همکاران مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی و کتابداران است. ‌وی ابراز امیدواری کرد رسانه‌ها همچنان به بحث ترویج کتابخوانی توجه کنند و هر کتابدار در نقش رسانه‌ای فعال برای انعکاس فعالیت‌ها نقش‌آفرینی کند.

سید حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما نیز در این مراسم با اشاره به مهجوریت برخی نویسندگان در کشور گفت: چرا اجازه می‌دهیم گاهی هنر خوار شود؟در این زمینه همه مقصریم و باید گره‌گشایی کنیم و نویسندگان از منظر مالی مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: استمرار در فعالیت‌ و تشویق فرهنگی، جامعه را از ناامیدی که سمی مهلک است نجات می‌دهد. جامعه زمانی عمق پیدا می‌کند که به خردورزان و اندیشمندان توجه کند و رأس اینها کتاب است؛ احترام به فعالان حوزه کتاب احترام می‌آورد. ‌قرایی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت صداوسیما به حوزه تبلیغی کتاب به ویژه فعالان کتاب در نقاط دورافتاده توجه ویژه می‌شود و در این زمینه باید از کتابداران کمک بگیریم. ‌وی بر لزوم کتابخوانی مسؤولان در تمامی سطوح تأکید کرد و گفت: وقتی مسئولی کتاب می‌خواند، نقد را بر می‌تابد و حرف مردم را بهتر گوش می‌دهد.

سید عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران نیز در ادامه اظهار کرد: دین مبین اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است و اگر از این منظر نگاه کنیم که فلسفه خلقت انسان‌ها رسیدن به کمال بشری است، به فرموده رهبری کتاب نقش طریقتی دارد و ابزار رسیدن به کمال بشری است. ‌وی با اشاره به اظهار ناراحتی قلبی رهبر انقلاب از آمار کتابخوانی در کشور افزود: توقعمان این است در دولت جدید حتما تحولی در حوزه کتابخوانی شکل بگیرد. وقتی جایگاه کتاب از نگاه اسلام چنین رفیع است، همه باید همت کنیم وآستین‌ها را بالا بزنیم. ‌جوهری تأکید کرد: کتاب و کتابخوانی تأثیر مستقیم بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و هرجا چراغ کتابخانه‌ها در محل روشن شده، قطعا آسیب‌های اجتماعی در آنجا کاهش یافته است.

در این مراسم ندا ناطقی، مسئول کتابخانه عمومی ارغوان شهر تهران، سید یدالله نظری، مسئول کتابخانه امام جعفر صادق(ع) شهرستان پاکدشت و ام لیلا رفیع‌پور، مسئول کتابخانه اقبال لاهوری شهرستان قرچک به عنوان مسیولان برتر کتابخانه‌های استان تجلیل شدند.

همچنین مریم پیرویسی از کتابخانه امام جعفر صادق برگزیده استان و مرضیه طیبی از کتابخانه کاظم اخوان شهرستان رباط کریم و صغرا ابراهیمان از کتابخانه ۱۵خرداد شهرستان پیشوا به عنوان کتابداران برتر شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش کتابخانه برتر در حوزه تحویل کتاب در محل، ضمن تقدیر از کتابخانه مرکزی پارک شهر و ارغوان شهر تهران به خاطر فعالیت مناسب، کتابخانه شهید دکتر باهنر شهرستان شمیرانات به عنوان برگزیده این بخش، معرفی شد و از مسئول و کتابداران آن تجلیل به عمل آمد.

کتابخانه امام علی(ع) شهرستان قدس و کتابخانه فردوسی شهرستان پیشوا نیز به عنوان کتابخانه برتر انتخاب و معرفی شدند.

در ادامه آیین تقدیر از برگزیدگان استانی خدمتگزار برتر انجام شد و از قاسمعلی تاجیک اسماعیلی، نیروی خدمات کتابخانه عمومی پانزده خرداد شهرستان پیشوا تقدیر به عمل آمد.

در ادامه کتابخوانان برتر کتابخانه‌های استان تهران در رده‌های ۰تا شش سال، ۸تا ۱۲سال، ۳تا ۱۸سال، ۱۹تا ۲۹سال و بالای ۳۰سال معرفی شدند.

حسنی خداوندخانی، خردسال کتابخوان نمونه از کتابخانه ۱۵خرداد پیشوا، آرش حامدی حاجی‌بابا کتابخوان نوجوان برتر از کتابخانه ۱۵خرداد همین شهرستان، محمدرضا زمانی در رده سنی ۳تا ۱۸سال از شهرستان قدس و مه‌سیما یوسفی در رده سنی ۱۹تا ۲۹سال از کتابخانه ولایت قرچک و همچنین زهراسادات طباطبایی در رده سنی بالای ۳۰سال از کتابخانه ارغوان تهران به عنوان کتابخوانان برتر معرفی شدند.

در حوزه خیران کتابخانه‌ساز هم از محمدعلی کریمی از شهرستان ملارد به خاطر ساخت چهار باب کتابخانه و تحویل به نهاد، کمک به ساخت مراحل عمرانی کتابخانه‌ها و اقدامات ارزنده وی برای شاداب‌سازی کتابخانه‌ها تجلیل شد.

شعرخوانی نغمه مستشارنظامی و پخش کلیپ‌های «سرود کتابدار»، «توسعه فضای کتابخانه‌ها» و «اقدامات فرهنگی و ترویجی خدمات کتابخانه‌ای» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *