سنندج، هفتمین پایتخت کتاب ایران شد:در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌ بودند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند. شهر شیراز از آغاز فروردین ۱۳۹۹تا آذرماه ۱۴۰۰عنوان پایتختی کتاب را در اختیار داشت

شهر سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای اوز، سمنان، بم و نجف‌آباد به‌عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، آیین انتخاب هفتمین پایتخت کتاب ایران و چهار شهر خلاق کتابخوانی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر ، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دیروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار، و شهر سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

در این آئین، سنندج به دلیل استمرار در اجرای مناسب برنامه‌های سال‌های گذشته، راه‌اندازی پویش‌های مختلف‌ برای ترویج کتابخوانی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در حوزه ترویج کتابخوانی و توسعه کتابفروشی‌ها، عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داد. همچنین شهرهای اوز، سمنان، بم و نجف‌آباد به دلیل ارائه برنامه‌های مشارکت‌جویانه و مردمی، استفاده از ظرفیت‌های بومی در تدوین برنامه‌های ویژه پایتخت کتاب ایران، فعالیت مستمر در فضای مجازی، توجه به حوزه کودک و نوجوان در طراحی و اجرای برنامه‌ها از جمله کتابخانه کودک، به‌عنوان شهرهای خلاق کتابخوانی، لوح تقدیر وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی به علاوه ۲۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی، حواله ۱۰۰ میلیون ریالی کتاب، تسهیلات تأسیس، نوسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها و مراکز توزیع کتاب و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی را دریافت کردند.

محمد مهدی اسماعیلی در آیین معرفی هفتمین پایتخت کتاب ایران با گرامیداشت یاد و خاطر همه شهیدان به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای عملیات کربلای ۴، موضوع معرفی پایتخت کتاب ایران را ابتکار خوب ابداع شده این وزارتخانه در سال‌های گذشته دانست و ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این اقدام نیکو، از معاونت امور فرهنگی خواست تا به ایجاد کارها و اقدامات نو و ماندگار توجه کرده و ابتکارات جدیدی را در حوزه فرهنگی، به‌ویژه کتاب وکتابخوانی رقم بزنند.

اسماعیلی گفت: در حوزه حاکمیت و دولت، بر همکاری‌ در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی تأکید داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع نهضت کتابخوانی را از سرفصل‌های اصلی این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: به لحاظ تقویمی مناسبت‌های خوبی داریم که باید به فلسفه این نامگذاری‌ها به‌ویژه مناسبت‌ها، جشنواره و … توجه کنیم و با اقدامات خوب و سازنده، تغییرات خوبی در عرصه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی اتفاق بیفتد.‌رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه بر موضوع تبلیغات و ایجاد پیوست رسانه‌ای مناسب برای ترویج کتابخوانی تأکید کرد و گفت: اینگونه نشست‌های مهم مانند معرفی پایتخت کتاب ایران باید پیوست رسانه‌ای خوب داشته باشد تا بتواند در مسیر تروبج کتابخوانی جامعه موفق عمل کند .

اسماعیلی با اشاره به ویژگی های کتاب خوب، گفت: کتاب خوب باید ضمن تغییر رفتار در شهروندان بتواند در افراد، فرهیختگی به‌وجود آورده و باعث رشد جامعه و تمدن‌ساز شود.

به گفته وی ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه یکی از برنامه‌های مهم تمدن نوین اسلامی است که از گذشته‌های دور تاکنون براین مهم همواره تأکیده شده و باید یکی از دغدغه‌های مسئولان باشد .

در ادامه این آئین یاسر احمدوند با تاکید بر این‌که امیدواریم کسب عنوان پایتخت کتاب نه تنها برای یک شهر؛ بلکه همه شهرها انگیزه‌بخش باشد، افزود: کتاب نه تنها موجب پیشرفت؛ بلکه موجب آرامش و امنیت می‌شود. امیدواریم کتاب بیش‌ازپیش مورد توجه دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پایتخت کتاب باید در توسعه زیرساخت‌ها، ازجمله کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های مدارس، مساجد و دانشگاه، همچنین ویترین کتاب مؤثر باشد.

محمدعلی مرادیان، مدیر کل دفتر مطالعات و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، درباره انتخاب پایتخت کتاب ایران بیان کرد: معرفی پایتخت کتاب ایران از هفت سال پیش آغاز شد که مهمترین اهداف آن تمرکززدایی به نفع مناطق کمتر برخوردار و تقویت حلقه‌های میانی این طرح کلان است.

وی گفت: برای هفتمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، ۱۹۲شهر از سراسر کشور برنامه‌های خود را اعلام کردند که در مقایسه با دوره قبل رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. از جمله استان‌های مشارکت‌کننده کرمانشاه با ۱۴شهر و فارس با ۱۳شهر است.‌

گفتنی است در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌ بودند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند. شهر شیراز از آغاز فروردین ۱۳۹۹تا آذرماه ۱۴۰۰عنوان پایتختی کتاب را در اختیار داشت.سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰  روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *