گزارش لیبرتودی از نگرانی‌های سیاست‌مداران آمریکایی از ورود مهاجران؛ خروج نیروی کار مهاجر و مشکلات اقتصادی ایالات‌متحده

خروج نیروی کار مهاجر و مشکلات اقتصادی ایالات‌متحده

خروج نیروی کار در ایالات‌متحده و عدم رغبت آنها برای بازگشت به کار سبب شده تا ایالات‌متحده گرفتار مشکلات بی‌شماری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لیبرتودی، اقتصاد ایالات متحده به شدت تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا قرار گرفته و بازار کار این کشور یا پدیده‌ای به نام «استعفای بزرگ» مواجه شده است تا آنجا که کمبود شدید نیروی کار در این دوران چهره خود را نشان داده و کارفرمایان را گرفتار مشکلات متعددی کرده است.

اقتصاددانان معتقدند، نیروی کار مهاجر یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در بازار کار ایالات متحده است. در حال حاضر، کارگران مهاجر دست از کار کشیده یا به سرزمین مادری خود بازگشته‌اند.

صرف نظر از داشتن یا نداشتن ویزا، نیروی کار مهاجر در این کشور نقش موثری در صنایع خدماتی و ساختمانی داشتند. اما حتی سیاست‌های تشویقی کارفرمایان مثل افزایش دستمزد هم نتوانست نیروی کار به فرصت‌های شغلی بازگرداند. کارگران مهاجر ناپدید شده، چه بدون مدرک و چه با ویزا. حال کمبود نیروی کار در صنایع خدماتی و ساختمانی موج می‌زند و دستمزدها را حتی در میان کارگران فاقد مدرک بالا می‌برد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان تقاضای صدور ویزا در کشورهایی که کارگران آن برای اشتغال در ایالات متحده راغب بودند، کاهش یافته است. «الکس نوراسته» مدیر مطالعات سیاست و اقتصاد در مؤسسه آزادی‌خواه «کاتو» معتقد است که اقتصاد برخی از ایالت‌های آمریکا بیشتر تحت تاثیر خروج نیروی کار قرار گرفته‌اند. به گفته وی، تگزاس بسیار آسیب دیده است چراکه مردم به رشد اقتصادی دامن می‌زنند درنتیجه کاهش ناگهانی جمعیت می‌تواند اقتصاد را دچار رکود کند و آن را کوچک کند.

این کارشناس معتقد است؛ اگر اقتصاد به مسیر خود در سال ۲۰۱۶ ادامه می‌داد، تعداد نیروی کار مهاجر در ایالات متحده به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تا پایان آن سال می‌رسید. براساس آمار اداره سرشماری، مهاجرت خالص ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۴۷۰۰۰ کاهش یافته است.

تصورات زیادی درباره مهاجرت در جهان وجود دارد. بسیاری از افراد می‌اندیشند که مهاجرت کردن باعث مشکلات زیادی در جهان می‌شود. این گروه با کوچک‌ترین وضعیت مهاجرت کردن مخالف‌اند. شاید بتوان نماد کامل مخالفت با مهاجرت را در سیاست‌های دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش مشاهده کرد. اما بسیاری دیگر معتقدند که مهاجرت برای اقتصاد یک کشور مفید است و ورود مهاجران می‌تواند بسیاری از شاخص‌های اقتصادی کشورها را بهبود بخشد.

ایالات متحده در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، تلاش‌هایی برای کاهش مهاجرت‌های غیرقانونی به این کشور انجام داد که باعث مشکلات اجتماعی متعددی برای خانواده‌های آمریکایی پیش بیاید و به گفته کارشناسان این امر به سلامت مردم آسیب جدی وارد کرد و مشکلات زیادی برای فرآیندهای بازسازی اقتصادی این کشور در دوران پس از پاندمی کرونا ایجاد کرد. حال آنکه ورود نیروهای جدید به اقتصاد کشور باعث ایجاد مشاغل جدید، نوآوری، تقویت نیازهای اساسی نیروی کار می‌شود.

لذا می‌توان با این دید به مساله مهاجرت نگاه کرد که کشورها باید بتوانند چنان آینده درخشانی برای مهاجران تصویر کنند که آن‌ها حاضر باشند هر آنچه از گذشته دارند را رها کنند و به کشور جدید برای ساختن یک زندگی جدید نقل مکان کنند. از این رو محدودیت شدید مهاجرت قانونی این امر را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای جهان به دنبال اصلاح قوانین و مقررات برای جذب ایمن‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر مهاجران از کشورهای دیگر هستند. در این مسیر، جذب ثروتمندان برای سرمایه‌گذاری در کشورها یا ایجاد کسب‌وکارهای جدید می‌تواند یاری‌رسان باشد.

محدود کردن مهاجرت چنان‌که در زمان ریاست جمهوری ترامپ برای ایالات متحده اتفاق افتاد، باعث کاهش توان مقابله موثر آمریکا در برابر ویروس کرونا شد. این محدودیت باعث افزایش بیکاری در این کشور شده و عملاً توان پاسخگویی دولت ایالات متحده را به بحرانی در این سطح که از هر چهار آمریکایی، یک نفر را بیکار کرده، از میان برده است. حال آنکه کارشناسان اعتقاد دارند که ورود مهاجران ممکن است باعث افزایش دستمزد هم بشود. با بررسی داده‌های سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ که به وسیله یک موسسه اقتصادی انجام شده است، دیده شده که برخلاف تصور عموم، مهاجرت باعث شده دستمزد کارگران متولد آمریکا ۴ /۰ درصد یا ۶۸ /۳ دلار در هفته افزایش پیدا کند و دستمزد کارگران متولد خارج یا مهاجر ۶ /۴ درصد یا ۱۱ /۳۳ دلار در هفته کاهش پیدا کند. بر اساس این گزارش، کارگران متولد ایالات متحده با تحصیلات کمتر از دبیرستان شاهد افزایش ۳ /۰درصدی یا ۵۸ /۱ دلار در هفته در دستمزد خود بوده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *