مراسم یادبود علامه دهخدا بر مزارش

مزار دهخدا

مراسم یادبود علامه دهخدا بر مزار او واقع در ابن بابویه توسط جمعی از اعضای مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، با توجه به تعویق زمان برگزاری مراسم سالیانه گرامیداشت علامه دهخدا – به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی – این مراسم صمیمانه به یاد علامه دهخدا، با حضور حسن انوری، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمود بی‌جن‌خان، هادی ویسی، اکبر ایرانی، بهرام پروین گنابادی، ایرج شهبازی و دیگر دوستداران علی‌اکبر دهخدا برگزار شد. محمود بی‌جن‌خان، رئیس مؤسسه‌ لغت‌نامه دهخدا، ضمن توصیف جایگاه علامه دهخدا و یاران او از جمله سیدجعفر شهیدی، از فعالیت‌های اخیر مؤسسه دهخدا در حوزه فرهنگ‌نویسی و زبان ‌فارسی شامل بارگذاری کامل لغت‌نامه‌ دهخدا در وبگاه مؤسسه دهخدا و تألیف لغت‌نامه بزرگ فارسی به عنوان ادامه راه دهخدا سخن به میان آورد. حسن انوری (از مؤلفان لغت‌نامه دهخدا) نیز گفت: من حدود ۴۰سال به تفاریق در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا از سال ۱۳۴۱کار کردم. دهخدا کار بسیار بزرگی را بنیان گذاشته و همکارانش این کار بزرگ را به انجام رساندند. او از دبیرسیاقی یاد کرد که با همت و تلاش‌های او لغت‌نامه دهخدا در سال ۱۳۵۹به پایان رسید. انوری سپس نظرات خود را درباره لغت‌نامه بزرگ فارسی بیان کرد.

مریم میرشمسی (عضوشورای تألیف موسسه دهخدا)، بخشی از خاطره زنده‌یاد صدرالدین الهی از مراسم خاکسپاری دهخدا را خواند: «… نزدیک ساعت ده بود که جنازه را حرکت دادند و ما به دنبال تابوت، چشم‌های پر از اشک و سرخ دکتر معین را دیدیم و باورمان نمی‌آمد که مردی به آن سختی، این طور کودکانه در پسِ تابوتی بگرید، درست مانندِ پسری که پدری بزرگ را از دست داده‌است…»

همچنین عمادالدین شیخ الحکمایی غزل «درد عشقی کشیده‌ام که مپرس» را به نقل از خاطره دکتر محمد معین از روزهای پایانی حیات علامه دهخدا خواند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *