مقاومت اوکراین نظامیان روسیه را از «خارکیف» بیرون راند:«ایلان ماسک» مدیر عامل تسلا و میلیاردر عرصه فناوری در اقدامی انساندوستانه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را در سرتاسر اوکراین در دسترس مردم این کشور قرار داد

سرویس خارجی: عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین وارد فاز جدید شده و شبکه خبری الجزیره از بیرون راندن نیروهای روس، ساعاتی پس از ورود به «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین خبر داد و همزمان رهبران غرب هم توافق کردند ارتباط روسیه با شبکه مالی جهانی (سوئیفت) را قطع کنند.

ساعاتی پس از آنکه مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین و درگیری در این شهر خبر داده بود، مقامات محلی مدعی شدند که نیروهای اوکراینی کنترل شهر مهم خارکیف را دوباره به‌دست گرفتند. به گزارش شبکه الجزیره و همچنین بی بی سی، فرماندار منطقه خارکیف در پستی تلگرامی نوشت: «کنترل خارکیف کاملا در اختیار ماست! نیروهای مسلح، پلیس و نیروهای دفاعی در حال کار هستند و شهر در حال پاکسازی کامل از وجود دشمن است». تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هم نشان‌دهنده درگیری خیابانی بین نیروهای اوکراینی و ارتش روسیه در این شهر است. رسانه‌های اوکراینی و کاربران شبکه‌های اجتماعی پیش‌تر گفته بودند پس از درگیری‌های شدید، تعدادی از خودروهای زرهی روسیه وارد شهر خارکیف شده‌اند. یک مقام ارشد پنتاگون هم با بیان این که روسیه نیروهای بیشتری را در خارکیف مستقر کرده و نبردها همچنان در آنجا ادامه دارد، افزود: روسیه هنوز کنترل مراکز عمده جمعیتی را که برای تقویت کنترل خود در اوکراین ضروری می‌داند، به دست نگرفته‌ است. از طرفی وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: شهرهای خرسون و بردیانسک در جنوب اوکراین را محاصره کرده ایم و کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیوکا را هم به دست گرفته ایم. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد: نیروهای روسی موفق شدند ۹۷۵ تأسیسات نظامی زیرساختی اوکراین را منهدم سازند. افزون بر این، ۴۷۱ نظامی اوکراینی هم در خارکیف سلاح خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند. از سویی منابع رسانه ای از شنیده شدن صدای انفجارهای متوالی در شهر کی یف پایتخت اوکراین خبر دادند. صدای انفجارهایی در مناطق «اوبولون»، «بوچا» و «هوستومل» در نزدیکی شهر کی یف شنیده شد. منابع خبری همچنین از تیراندازی شدید در مناطق مختلف شهر کی یف خبر دادند. منطقه «سولومنسکی» در شهر کی یف هم شاهد درگیری و جنگ خیابانی است. ارتش روسیه نیز مدعی انجام عملیات هلی برن نیروهای خود در جنوب غرب کی یف شد. برخی رسانه ها هم از فعال شدن پدافند هوایی در کی یف برای مقابله با موشک‌های روسیه خبر دادند. همچنین نظامیان روسی با موشک به فرودگاه «واسیلکوف» در شمال کی یف حمله کردند. مقامات اوکراین از ساکنان کی یف خواسته اند به پناهگاه های امن بروند تا از حملات هوایی احتمالی به این شهر در امان بمانند. وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود عملیات تهاجمی این کشور در اوکراین از همه طرف گسترده‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، از نیروهای شرکت کننده در عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای حمایت از ساکنان منطقه دونباس تمجید کرد و این عملیات را موفق خواند.

دستور پوتین برای آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای

رئیس‌جمهوری روسیه در میانه تنش‌های مسکو با غرب بر سر اوکراین، به نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور دستور آماده‌باش داد. ولادیمیر پوتین با سرگئی شویگو وزیر دفاع و گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه در خصوص وضعیت در اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد و پی از این دیدار به وزارت دفاع روسیه دستور داد نیروهای بازدارنده هسته‌ای در حالت آماده باش قرار گیرند.در چنین شرایطی «رمضان قدیروف» رهبر جمهوری چچن در روسیه و از متحدان «ولادیمیر پوتین» اعلام کرد جنگجوهای چچنی در اوکراین مستقر شده‌اند. قدیروف گفت نیروهای روس به راحتی می‌توانند شهرهای بزرگ اوکراین از جمله «کی‌یف» پایتخت را تصرف کنند، اما وظیفه آنها جلوگیری از تلفات جانی است. قدیروف گفت: پوتین تصمیم درستی گرفت و ما تحت هر شرایطی دستورات او را اجرا خواهیم کرد. وی از اوکراینی‌ها خواست علیه دولت خود که به گفته او از «نئونازی‌ها» تشکیل شده، قیام کنند. همزمان ویدئوی کوتاهی که توسط شبکه خبری «آرتی» منتشر شده، هزاران جنگجوی چچنی را نشان می‌دهد که آمادگی خود را برای جنگ در اوکراین نشان می دهند. راشاتودی هم مدعی شد که آنها منتظر دستور پوتین برای ورود به اوکراین هستند. از سویی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تهدید کرد که اذیت و آزار بلاروسی های مقیم اوکراین، بلاروس را به انجام عملیات ویژه علیه اوکراین وادار خواهد کرد. لوکاشنکو با بیان اینکه هیچ سرباز یا سلاح بلاروسی در عملیات روسیه در اوکراین مشارکت ندارد و روسیه اصولا چنین درخواستی از بلاروس نداشته است، گفت: با این وجود شاهد اذیت و آزار شهروندان بلاروسی در اوکراین هستیم. وی تاکید کرد که هیچ موشکی از قلمروی بلاروس به سمت اوکراین پرتاب نشد و این درحالی است که ما شاهد قاچاق سلاح به داخل خاک بلاروس از اوکراین هستیم.

شکایت اوکراین به دیوان لاهه

رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد در شکایتی که علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری ارسال کرده، خواستار توقف اقدام نظامی روسیه در کشورش شده است. «ولودیمیر زلنسکی» گفت: روسیه باید بابت استفاده از لفظ نسل‌کشی به‌عنوان توجیه خشونت خود پاسخگو باشد. او گفت: ما خواستار تصمیم فوری در زمینه دستور توقف فعالیت نظامی روسیه هستم و انتظار داریم دادگاه هفته آینده برگزار شود. زلنسکی گفت حتی زمانی که بمباران‌های روسیه ادامه دارند، مبارزه ما متوقف نخواهد شد. وی گفت: ما برای نجات کشورمان مبارزه خواهیم کرد و مهم نیست چقدر زمان ببرد. در خبری دیگر اوکراین برای جذب نیروی خارجی برای نبرد با روسیه فراخوان داد. سفارت اوکراین در اسرائیل با انتشار اعلامیه‌ای شروع به جذب نیرو برای مبارزه با ارتش روسیه کرد. سفارت اوکراین از کسانی که مایل به شرکت در نبرد با روسیه هستند، خواسته است ایمیلی حاوی اطلاعات شخصی خود، از جمله هر تخصص نظامی که ممکن است داشته باشند را ارسال کنند. همزمان وزیر امور خارجه انگلیس گفت از ملحق شدن شهروندان داوطلب انگلیس به اوکراینی‌ها استقبال می‌کنیم. در این حال هانا مالیا معاون وزیر دفاع اوکراین ادعا کرد که ۴۳۰۰ سرباز روس از آغاز درگیری ها کشته شده اند. وی مدعی شد: بیش از ۱۴۶ تانک، ۲۶ فروند هواپیما و ۲۶ بالگرد نیز در درگیری ها منهدم شده اند. وزارت دفاع اوکراین هم ادعا کرد که فرمانده گردان تانک های ارتش روسیه در شهر«اولیسک» به اسارت نیروهای اوکراینی در آمده است.در خبری دیگر ترکیه دریای سیاه را به روی کشتی‌های روس بست. رئیس جمهوری اوکراین گفت که رئیس جمهوری ترکیه با ممنوعیت دسترسی کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه از طریق تنگه‌های “بسفر و داردانل” موافقت کرده است. زلنسکی در یک ویدئو خطاب به اوکراینی‌ها گفت: من از دوستمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ او از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تشکر می‌کنم. خبر دیگر اینکه فرانسه حریم هوایی خود را به روی روسیه بست.وزیر حمل و نقل فرانسه اعلام کرد: فرانسه از سایر کشورهای اروپایی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی پیروی می کند.صدراعظم آلمان هم از ارسال چند نوع تجهیزات رزمی از جمله موشک‌های استینگر برای ارتش اوکراین با هدف مقابله با روسیه خبر داد. «اولاف شولتز» گفت: حمله روسیه نقطه عطفی است و وظیفه ما کمک به اوکراین برای دفاع از خود برابر ارتش پوتین است؛ ما در حال تامین ۱۰۰۰ سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک “استینگر” برای دوستان خود در اوکراین هستیم. نخست وزیر استرالیا هم اعلام کرد کشورش به دنبال تامین تسلیحات برای اوکراین از طریق کشورهای عضو ناتو مانند آمریکا و انگلیس است. در چنین شرایطی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کنفرانس محافظه کاران موسوم به “سی پک” در فلوریدا، ولادیمیر پوتین را شخصی باهوش توصیف کرد و گفت مشکل آمریکا در این نهفته است که رهبری ابله و احمق دارد. در این حال جوبایدن به سخنان دونالد ترامپ درباره احمق خواندن رئیس‌جمهوری آمریکا و تمجید از ولادیمیر پوتین پاسخ داد و گفت: من برای این حرف ترامپ که می‌گوید پوتین یک فرد نابغه است همانقدر اعتقاد دارم که خود ترامپ خودش را یک فرد نابغه بخواند.

اقدام انساندوستانه «ایلان ماسک»

«ایلان ماسک» مدیر عامل تسلا و میلیاردر عرصه فناوری در اقدامی انساندوستانه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را در سرتاسر اوکراین در دسترس مردم این کشور قرار داد. ماسک، در واکنش به سخنان وزیر دیجیتال اوکراین که گفته بود در حالی که ماسک تلاش می کند مریخ را مستعمره کند، روسیه در تلاش برای اشغال اوکراین است، این خبر را اعلام کرد. وزیر اوکراینی از ماسک خواسته بود ایستگاه‌های استارلینک را در اختیار کشورش قرار دهد. استارلینک یک سیستم اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که «اسپیس ایکس» سال‌هاست برای دسترسی به اینترنت به مناطق محروم جهان ساخته و به عنوان “ایده‌آل” برای مناطقی که خدمات اینترنتی قابل اعتماد یا در دسترس ندارند به بازار عرضه شده است.

تحریم سوئیفت علیه روسیه

سیستم نقل و انتقال بین‌المللی بین بانکی «سوئیفت» اعلام کرد که آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است. «سوئیفت» اعلام کرد پس از دریافت دستورات قانونی آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است. سوئیفت در بیانیه‌ای گفت: ما در حال تعامل با مقامات اروپایی برای درک جزئیات نهادهایی هستیم که مشمول اقدامات جدید خواهند بود و در حال آماده شدن برای پیروی از دستورالعمل های قانونی هستیم. گفتنی است روز شنبه، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ایالات متحده و کمیسیون اروپا در مورد تحریم‌های ضد روسیه بر سر وضعیت اوکراین توافق کردند. آنها متعهد شدند که بانک‌های منتخب از سیستم سوئیفت حذف شوند و بانک مرکزی روسیه از استقرار ذخایر بین‌المللی خود به شیوه‌هایی که بانک‌های روسی درباره تأثیر تحریم‌ها تصمیم گرفتند، محروم شود. در چنین شرایطی بعد از خبر موافقت کشورها برای اخراج بانک های ‌روسیه از سوئیفت مردم روسیه برای دریافت پول از خودپردازها هجوم بردند. در این حال وزیر خارجه چین با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه مخالفت کرد. وزارت امور خارجه کوبا هم اعلام کرد، پافشاری آمریکا برای توسعه ناتو در شرق اروپا منجر به پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی شده است. خبر دیگر اینکه روسیه در حالی از ورود هیات دیپلماتیک این کشور به شهر «گومل» بلاروس برای مذاکره با مقامات اوکراینی خبر داده که دولت کی یف با مکان برگزاری این گفتگوها مخالفنت کرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین از ورود هیاتی از این کشور به بلاروس برای مذاکره با اوکراین خبر داد و این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با مکان اعلامی از سوی کرملین برای انجام مذاکره مخالفت کرده و یکی از شهرهای ورشو، بوداپست یا استانبول را پیشنهاد داده است.

تظاهرات ضد جنگ

حدود ۵۰ نفر از معترضان اوکراینی و کلمبیایی با تجمع در مقابل سفارت روسیه در بوگوتا پایتخت کلمبیا، حمله مسکو به کی‌یف را محکوم کردند. صدها شهروند آرژانتینی هم در مقابل سفارت روسیه در بوئنوس آیرس تظاهرات کردند و خواستار توقف فوری درگیری‌ها از سوی مسکو شدند. ده‌ها نفر از اوکراینی‌های ساکن پرو و شهروندان این کشور آمریکای جنوبی نیز با تجمع در مقابل سفارت روسیه در لیما خواستار پایان مداخله نظامی روسیه در آن کشور شدند. شهروندان اوکراینی ساکن کره جنوبی و مردم سئول هم در تظاهراتی علیه اقدامات نظامی روسیه در اوکراین شرکت کردند.

انتقال ۱۰۰ دانشجوی ایرانی از کی‌یف

سفیر ایران در اوکراین اعلام کرد با تلاش همکاران سفارت، نزدیک به یکصد نفر از دانشجویان ایرانی از ایستگاه راه آهن کی یف عازم شهرهای مرزی در غرب اوکراین شدند. منوچهر مرادی افزود: اگر مقررات حکومت نظامی در اوکراین اجازه دهد، ان شاءالله بخش دیگری از دانشجویان نیز از این کشور خارج خواهند شد. سفارت ایران در کی یف هم در اطلاعیه ای به ایرانیان مقیم اوکراین که به سمت مرزهای غربی این کشور در حرکت هستند، توصیه کرد در طول مسیر منتهی به نقاط مرزی اوکراین با همدیگر در ارتباط باشند و در دسته های چند نفری حرکت و از اطلاعات یکدیگر در مسیرها استفاده کنند. سفارت ایران به هموطنان ایرانی توصیه کرده اطلاعات خود درباره مسیرها را با سفارتخانه های ایران و شبکه های اجتماعی ایرانیان مقیم اوکراین به اشتراک بگذارند و به محض عبور از هر یک از نقاط مرزی اوکراین، ورود خود به کشور دیگر (لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی یا مولداوی‌) را به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و در مسیرهای تعیین شده از سوی همان سفارت حرکت کنند

دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *