لوریس چکناواریان: غم؛ اهریمنی‌ست، شاد باشیم (همراه با پیام تصویری)

لوریس چکناواریان: غم؛ اهریمنی‌ست، شاد باشیم

تهران- ایرنا- لوریس چکناواریان آهنگساز، رهبر ارکستر و چهره بین‌المللی موسیقی کشورمان در پیامی نوروزی و بهارانه که در اختیار ایرنا قرار داده ضمن تاکید بر آنکه «غم؛ اهریمنی است، شاد باشیم»؛ بخشی از قطعه بهارانه خود را به عنوان هدیه نوروزی به ملت بزرگ ایران تقدیم کرده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، لوریس چکناواران، آهنگساز و رهبر ارکستر در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا، پیامی تصویری را با محور تبریک و شادباش آغاز سال ۱۴۰۱ و ورود به قرن پانزدهم خورشیدی در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قرار داده است.

چکناواریان در پایان این پیام تصویری به اجرای بخشی از قطعه «بهارانه» به آهنگسازی خود پرداخته و این قطعه را به عوان هدیه نوروزی از طریق ایرنا به مردمان ایران‌زمین هدیه داده است.

چکناواریان در این پیام تصویری خطاب به تمامی ایرانیان و هموطنانش گفته است: سلام، قرن پانزدهم یک‌ساله شد. جشن بگیریم، جشن تولد بگیریم! تولدت مبارک سال ۱۴۰۱… به امید خدا قرن پانزدهم را به شانزدهم برسانیم. با فرهنگ، هنر و موسیقی شاد باشیم. همان‌طور که شعرای بزرگ ما گفته‌اند غم، اهریمنی است. شاد و پیروز باشیم. سال نو مبارک!

به گزارش ایرنا، لوریس هایکازی چکناواریان متولد ۲۱ مهر ۱۳۱۶ خورشیدی در بروجرد آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ارمنی‌تبار اهل ایران است.

چکناواریان تحصیلات موسیقی خود را از ۱۳۳۲ خورشیدی در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین رفت و تا ۱۳۴۰ خورشیدی در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. او در سال ۱۳۶۹ بعد از بازگشت به ایران با تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد. این هنرمند نام‌آشنای عرصه موسیقی ایران که دامنه شهرت او مرزهای جهان را درنوردیده علاوه بر رهبری و اجرای کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و…، آثار متعددی آفریده که بیشتر آنها در تالار رودکی اجرا شد.

لوریس چکناواریان: غم؛ اهریمنی‌ست، شاد باشیم

چکناواریان به‌عنوان آهنگساز تاکنون بیش از ۷۵ اثر شامل ۶ اپرا، ۵ سمفونی، ۱ اوراتوریو، ۱ رکوئیم، آثاری در زمینهٔ موسیقی کُر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته‌است. این آهنگساز شهیر کشورمان بسیاری از ارکسترهای مهم جهان از جمله ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، ارکستر فیلارمونیک سلطنتی انگلستان، ارکستر فیلارمونیک سلطنتی لیورپول، ارکستر مجلسی انگلیس، ارکستر سمفونیک لندن را رهبری کرده‌است.

در کنار تمام آثار درخشان ساخته شده توسط این آهنگساز و رهبر ارکستر شهیر کشورمان؛ بی تریدد دو اپرای «خسرو و شیرین» و «رستم و سهراب» (اجرا شده در سال ۱۳۸۷ در پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر) و سمفونی «شب قبل از عاشورا» (۱۳۹۷) جزو ماندگارترین آثار فاخر موسیقی ایران و از گنجینه‌های هنر موسیقی ملی و آیینی ایران‌زمین به شمار می‌روند

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *