بومی‌سازی ساخت گندله‌ در سنگان خراسان رضوی مانع خروج ۲۰ میلیون یورو ارز از کشور شد

بومی‌سازی ساخت گندله‌ در سنگان خراسان رضوی مانع خروج ۲۰ میلیون یورو ارز از کشور شد

گناباد-ایرنا- مدیر مجتمع تولید گندله شرکت اپال پارسیان سنگان خواف گفت: بومی سازی خطوط ساخت گندله در این شرکت که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است علاوه بر ایجاد حدود ۶ هزار نفر اشتغال در این منطقه از خروج ۲۰ میلیون یورو ارز از کشور طی یک سال گذشته نیز جلوگیری کرده است.

اردشیر عسکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بومی سازی طراحی خطوط تولید گندله شرکت اپال پارسیان سنگان توسط متخصصان توانمند داخلی توان سالانه تولید گندله این شرکت از پنج میلیون تن به بیش از ۶ میلیون تن افزایش یافت و به رکوردی جدید در تولید این محصولات که نقش مهمی در تولید صنعت فولاد کشور دارد دست یافتیم.

وی ادامه داد:طراحی خطوط گندله سازی از سالهای قبل در اختیار شرکتهای خارجی بود ولی با  افزایش تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی فرصتی فراهم آمد تا با استفاده از فناوری‌های دانش بنیان، بومی سازی طراحی این خطوط با بهره گیری از توان شرکتها و متخصصان توانمند داخلی در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر مجتمع تولید گندله شرکت اپال پارسیان سنگان گفت: با پیاده سازی دقیق جدیدترین سیستمهای بهره برداری و نگهداری بهترین رکوردهای تولیدی را نسبت به استانداردهای بین المللی به دست آوردیم.

عسکری افزود:همچنین با توان متخصصان توانمند داخلی در زمینه ساخت بخشی از مهمترین تجهیزات وارداتی همچون کوره گندله سازی، دیسک‌های گندله سازی، نوار نقاله‌های خاص ناحیه کوره مانند نوار نقاله توزیع کننده رفت و برگشتی و نوار نقاله عریض تغذیه کوره به خودکفایی دست یافتیم.

گندله ماده اولیه و اصلی تولید فولاد را تشکیل می دهد و تولید نشدن این محصول موجب ایجاد مشکل برای تمامی واحدهای تولیدی فولاد در کشور می شود و تبعات بدی برای صنعت کشور خواهد داشت و بر این اساس طراحی تولید خطوط گندله با بهره گیری از توان متخصصان بومی علاوه بر افزایش اشتغال و جلوگیری از خروج حجم زیادی ارز از کشور در کاهش مشکلات و تامین نیازمندیهای بخش صنعت هم نقش زیادی دارد.

گندله از کنسانتره سنگ آهن به صورت گلوله کردن و پختن تولید می‌شود و به عنوان ماده اولیه در کوره احیای مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گندله گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان (OPSIM) به عنوان یکی از شرکتهای معدنی فعال در منطقه سنگان خواف با هدف  مدیریت و توسعه کارخانه های کنسانتره و گندله سازی مجموعه صنعتی و معدنی سنگان تاسیس شده است.

افزایش ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن از ۲/۶ میلیون تن و تولید ۵ میلیون تن گندله از جمله اهداف این شرکت بوده است.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال ساخت است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *