پارلمان نیکاراگوئه بی‌توجه به تهدیدهای آمریکا با ورود نیروهای روسیه موافقت کرد 

پارلمان نیکاراگوئه بی‌توجه به تهدیدهای آمریکا با ورود نیروهای روسیه موافقت کرد 

تهران – ایرنا – مجلس ملی نیکاراگوئه به درخواست «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهوری و با وجود تهدیدهای آمریکا، مجوز ورود نیروها، کشتی‌ها و هواپیماهای نیروهای مسلح روسیه را به این کشور صادر کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، ورود نیروهای روسیه به نیکاراگوئه با ۷۸ رای موافق از مجموع ۹۱ رای نمایندگان پارلمان این کشور به منظور شرکت در عملیات‌ مبارزه با جرائم در دریای کارائیب و سواحل اقیانوس آرام در نیمه دوم سال جاری میلادی (اول ژوئیه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱/ ۱۰ تیر تا ۱۰ دی ۱۴۰۱) مجاز اعلام شد.

قانونگذاران نیکاراگوئه‌ای همچنین ورود طرح ورود پرسنل، کشتی‌ها و هواپیماهای ارتش‌های کوبا، آمریکا، مکزیک، ونزوئلا و کشورهای آمریکای مرکزی را به کشورشان از ژوئیه آینده و به مدت شش ماه تصویب کردند. به موجب فرمان اورتگا همچنین ورود ۸۰ سرباز روسی به منظور تبادل تجربیات و رزمایش آموزشی در عملیات بشردوستانه و همچنین ورود ۵۰ سرباز روسی دیگر به منظور مشارکت در عملیات‌ مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته فراملی مجاز اعلام شد.

در جریان این جلسه، نمایندگان طرفدار دولت، واکنش‌های دیگر کشورها و رسانه‌های بین المللی در مورد ورود نیروهای روسیه به نیکاراگوئه را محکوم کردند.

«فیلیبرتو رودریگس» رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی ساندینیستا در این جلسه عمومی توضیح داد که «تصویب و تایید» ورود و خروج سربازان از کشورهای مختلف که نیکاراگوئه با آن‌ها «روابط دیپلماتیک و نظامی» دارد، از قبل یک «سنت» بوده است.

وی با انتقاد از واکنش «برایان نیکولز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در مورد ورود ارتش روسیه به نیکاراگوئه، حضور نیروهای روس را مطابق با همان سنتی دانست که ورود نیروهای آمریکایی را نیز مجاز می‌شمارد. وی همچنین متهم کردن نیکاراگوئه را به عنوان تهدیدی برای منطقه رد کرد.

«والمارو گوتیِرز» دیگر نماینده ساندینیستا نیز مطبوعات بین‌المللی را به ترویج کارزاری «با هدف تحریف و منحرف کردن افکار عمومی ملی و بین‌المللی» در قضیه ورود نیروهای روسی متهم کرد.

وی تاکید کرد شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و روزنامه اسپانیایی ال پائیس و بسیاری دیگر از رسانه‌ها در خدمت این «کارزار کثیف» قرار گرفته‌اند و تنها با هدف ایجاد اختلاف و نگرانی، به عمد اطلاعات نادرست و دروغ منتشر می‌کنند.

روسیه، متحد قدیمی نیکاراگوئه که در طول نخستین دوره حکمرانی ساندینیستا (۱۹۷۹-۱۹۹۰) سلاح‌های شوروی را در اختیار نیروهای مسلح نیکاراگوئه قرار داد، برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ روابط دیپلماتیک با ماناگوا برقرار کرد.

علاوه بر این، نیکاراگوئه در پایان سال ۲۰۲۰ یک کنسولگری در کریمه، سرزمین ضمیمه شده از اوکراین به روسیه تأسیس کرد که با انتقاد اوکراین مواجه شد.

از زمان بازگشت اورتگا به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷، نیکاراگوئه و روسیه روابط خود را در بسیای از زمینه‌ها تقویت کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *