سومین شب از کنسرت همایون شجریان با رهبری آرش گوران؛ یادی از «محمدرضا شجریان» و «پرویز مشکاتیان» و اجرای اثری از «اسحاق انور» و در پایان گرامیداشت نام «ایران»

یادی از «محمدرضا شجریان» و «پرویز مشکاتیان» و اجرای اثری از «اسحاق انور» و در پایان گرامیداشت نام «ایران»

همایون شجریان به اتفاق اعضای ارکسترش با رهبری آرش گوران، در سومین شب کنسرت‌های «به رنگ صدا» به تاریخ جمعه سوم تیرماه در تالار بزرگ وزارت کشور روی صحنه رفت و آثار متنوعی را اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون شجریان در راستای برگزاری کنسرت‌های «به رنگ صدا» روز گذشته جمعه سوم تیرماه، در سومین شب اجرای خود به اتفاق اعضای ارکستر گروه «سیاوش» در تالار وزارت کشور با ظرفیت سه هزار نفر روی صحنه رفت و قطعاتی را برای دوستداران موسیقی ایرانی و هوادارانش خواند.

چندین دقیقه پیش از برگزاری، ورودی تالار وزارت کشور مملو از انبوه جمعیتی بود که برای حضور در کنسرت همایون شجریان صف کشیده بودند و این ازدحام برای دقایقی طولانی تردد ماشین‌ها و عبور و مرور را مختل کرده بود و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی سعی در مدیریت اوضاع داشتند. موضوعی که بیش از هر چیز جلب توجه می‌کرد، عدم توجه مخاطبان به زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌ها بود. در ادامه پس از حضور مخاطبان در سالن، برنامه با دقایقی تاخیر شروع شد.

کنسرت 2

غیبت همایون نصیری در سومین شب کنسرت

در ابتدا اعضای ارکستر «سیاوش» در کنسرت «به رنگ صدا» که همگی لباس‌های یک دست و سفید به تن داشتند، روی صحنه آمدند. سپس همایون شجریان و آرش گوران روی سن حاضر شدند و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند. گفتنی است همایون نصیری نوازنده بندیرباس، کاخن، کوزه و استیر که یکی از نوازندگان کنسرت همایون شجریان است، در سومین روز اجرا یکی از غایبان ارکستر بود به این دلیل که در کنسرت علیرضا عصار حضور یافته بود.

کنسرتی از همایون که شباهتی به کنسرت‌های قبلی‌اش ندارد

کنسرت «به رنگ صدا»  همایون شجریان با گروه «سیاوش» تفاوت عمده‌ای با کنسرت‌های قبلی‌اش دارد و آن‌ عدم خواندن آثار زیبا و پرطرفداری بود که سهراب پورناظری آهنگسازی آن‌ها را به عهده داشته است. با ذکر اینکه همایون شجریان و سهراب پورناظری که ضمن ساخت قطعات متعدد، کنسرت‌ها و تور کنسرتهای متعددی را با همراهی یکدیگر برگزار کرده بودند، چند سالی است که به همکاری با یکدیگر خاتمه داده‌اند و البته دلیل این اتفاق هنوز از سوی طرفین بیان نشده است.

همایون شجریان در ابتدای برنامه قطعه «بگذار سر به سینه من» را با طراحی خودش خواند. این اثر با شعری از فریدون مشیری به آلبوم «خورشید آرزو» با آهنگسازی سعید فرج پوری اختصاص دارد که قطعات آن با همراهی گروه «دستان» سال ۱۳۸۷ در کنسرت برلین سال اجرا شده بود.

بخش بعدی برنامه به بداهه نوازی سازهای کوبه‌ای دف و تنبک توسط حسین رضایی نیا و آیین مشکاتیان اختصاص داشت که دقایقی ادامه داشت و مورد استقبال حاضران واقع شد. همایون شجریان حین اجرای بداهه نوازی سازهای کوبه‌ای بر روی صندلی نشست و شاهد دونوازی اعضای ارکسترش بود و در پایان به تشویق آن‌ها پرداخت.

در ادامه کنسرت همایون شجریان قطعه «زلف بر باد مده» را اجرا کرد که با تشویق حضار همراه بود. این اثر با شعری از حافظ، ساخته سعید فرج پوری است و غلامرضا صادقی تنظیم آن را به عهده داشته است.

همایون شجریان در ادامه برنامه به خواندن قطعه «آسمان ابری» با شعری از غلامرضا طریقی و حسین منزوی به آهنگسازی غلامرضا صادقی پرداخت. این اثر به سریال «می خواهم زنده بمانم» ساخته شهرام شاه حسینی اختصاص دارد که چندی پیش توسط شبکه نمایش خانگی تولید و منتشر شد.

«یک نفس آرزوی تو» نیز اثر دیگری از همایون بود که با همراهی ارکستر اجرا شد. این قطعه نیز یکی از آثاری بود که برای تیتراژ سریال «می خواهم زنده بمانم» ساخته و ارائه شده است. ترانه سرای این اثر با آهنگسازی سعید فرج پوری، کمال جعفری امامزاده است و تنظیم آن به عهده غلامرضا صادقی بوده است.

یادی از «آواز» با شعری از هوشنگ ابتهاج

همایون شجریان در میانه برنامه به خواندن آوازی دشتی با شعری از هوشنگ ابتهاج پرداخت که با بیت «نشود فاش کسی آنچه میان من و توست/تا اشارات نظر نامه رسان من و توست» آغاز می‌شود. اجرای این اثر توسط همایون با جواب آواز سنتور به نوازندگی مهیار طریقی همراه بود و تا دقایقی ادامه داشت.

همایون شجریان در ادامه «اشک مهتاب» با شعری از سیاوش کسرایی را خواند که توسط حسن یوسف زمانی تنظیم شده و شاهین یوسف زمانی آن را بازنویسی کرده است. این اثر در مدت زمانی حدود پنج دقیقه اجرا شد و همایون پس از آن به اجرای «هوای زمزمه هایت» با شعری از حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج پرداخت که تنظیم و آهنگسازی آن را غلامرضا صادقی به عهده داشته است.

همایون که نوازنده تمبک هم هست، جز خوانندگی، آهنگسازی را نیز تجربه کرده و «دلستان» یکی از قطعات ساخته خودش است که با شعری از سعدی و تنظیم رضا گوران برای مخاطبان اجرا شد.

گرامیداشت شجریانِ پدر

در ادامه برنامه مانیتورهای نصب شده در تالار وزارت کشور، فوتوکلیپی از محمدرضا شجریان پخش کردند که با تشویق بسیار مخاطبان همراه بود. در ادامه همایون شجریان به اتفاق رهبر ارکسترش آرش گوران و نوازندگانش، قطعه «سروچمان» را با آهنگسازی محمدرضا شجریان اجرا کردند. شعر این اثر سروده حافظ است و با مطلع «سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند» آغاز می‌شود و یکی از آثار مطرح شجریان محسوب می‌شود.

کنسرت

تجلیل از  پرویز مشکاتیان با اجرای «چهارمضراب» 

در ادامه فوتو کلیپ عکس‌هایی از پرویز مشکاتیان (آهنگساز و نوازنده سنتور) و محمدرضا شجریان به سمع و بصر مخاطبان رسید و این اتفاق مناسبتی برای اجرای «چهارمضراب» با آهنگسازی پرویز مشکاتیان بود. پس از این اجرا شجریان اثر دیگری را از زنده یاد پرویز مشکاتیان اجرا کرد. این اثر «دود عود» با تنظیم کامبیز روشن روان و شعری از مولانا بود که با تشویق حاضران همراه شد.

اجرای «ایران من»؛ یادی از اسحاق انور و گرامیداشت وطن

همایون شجریان در اواخر کنسرت یاد زنده یاد اسحاق انور (شاعر، ترانه سرا و خواننده) را با خواندن اثری با شعر او گرامی داشت. این اثر «یار عاشقی هایم» نام دارد که مخاطبان آن را با عنوان «ایران من» می‌شناسند. حین اجرای این اثر با تنظیم غلامرضا صادقی، نماهنگی از مکان‌های تاریخی، باستانی ایران و اماکن دیدنی شهرهای مختلف کشور پخش شد.

c0b1644b-7235-4324-b9ad-b4518c47c878

«مرغ سحر» حسن ختام کنسرت همایون 

پس از اتمام کنسرت و انجام رورانس پایانی توسط همایون شجریان و اعضای ارکستر «به رنگ صدا»، به دلیل تشویق و درخواست مخاطبان؛ قطعه «مرغ سحر» یکی دیگر از آثار ماندگار موسیقی ایرانی اجرا شد. این اثر تصنیفی ساخته مرتضی نی داود با شعری از ملک الشعرای بهار است که خوانندگان مختلفی آن را خوانده‌اند، اما مخاطبان آن را با نام محمدرضا شجریان می‌شناسند. گفتنی است شجریان در اغلب کنسرتهایش این اثر را اجرا می‌کرده و همایون شجریان هم در پایان با اجرای این اثر یک بار دیگر یاد پدر را گرامی داشت.

گفتنی است؛ اعضای و دیگرعوامل کنسرت «به رنگ صدا» با رهبری آرش گوران و خوانندگی همایون شجریان عبارتند از: آزاد میرزاپور (نوازنده عود و سه تار)، مهیار طریحی (نوازنده سنتور)، مهرزاد اعظمی کیا (نوازنده کمانچه)، حسین رضایی نیا (نوازنده دف، طبل باس، بندیر، شیکر)، همایون نصیری (نوازنده بندیرباس، کاخن، کوزه، استیر، درام، راید، های هت)، آیین مشکاتیان (نوازنده تمبک، کوزه، کاخن)، میثم مروستی، پدرام فریوسفی، دانیال جورابچی و فرشاد شیرانی (نوازندگان ویولن یک)، نیلوفر محبی، آرمین قضاتی، علیرضا چهره قانی و بهار فلسفی (نوازندگان ویولن دو)، مازیار ظهیرالدینی، پیمان ابوالحسنی و پرهام میلانی (نوازندگان ویولن آلتو)، مهدی عبدی و یاسمن کوزه‌گر (نوازندگان ویولنسل)، هادی اسماعیلی (نوازنده کنترباس)، امیردارایی (نوازنده پیانو)، غلامرضا صادقی (صدابردار)، رضا موسوی (طراحی و کارگردانی صحنه)، مصطفی طباطبایی و گروه همراه (ساخت و اجرای دکور)، محمد صیدآبادی (طراح نور)، آیدا آب‌پرور (تولید تصاویر)، خشایار لهراسبی (طراحی و ساخت ویدئوکلیپ دیار عاشقی هایم)، آیدین کشاورز و گروه همراه (اجرای مپینگ)، شیما میرحمیدی (طراح لباس) و کامیار مینوکده (عکس اعضای گروه).

دوره کنسرت‌های «به رنگ صدا» به دلیل استقبال مخاطبان سه بار تمدید شد.در آغاز قرار بود در ۵ سانس روی صحنه برود که در ادامه، این تعداد به ۱۱ اجرا در تیر رسید و در مردادماه هم طی اضافه شدن سانس‌هایی ادامه خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *