تلاش چین برای محکم کردن جای پای خود در افغانستان

تلاش چین برای محکم کردن جای پای خود در افغانستان

چین این روزها به دنبال پیاده‌سازی برنامه‌های خود در منطقه غرب و مرکز آسیاست. چین به خوبی می‌داند که افغانستان با به قدرت رسیدن طالبان به کمپ کشورهای آمریکاستیز پیوسته است به همین دلیل سعی می‌کند تا از جو به وجود آمده به نفع خود استفاده کند.

به گزارش خبرآنلاین، سفیر چین در کابل روز سه‌شنبه ۵ ژوئیه در یک کنفرانس مطبوعاتی از برنامه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در افغانستان حمایت کرد. وانگ یو از کمک ۸ میلیون دلاری چین برای امدادرسانی به زلزله ۲۲ ژوئن که بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته به همراه داشت، خبر داد.

وی گفت: در کنار کمک‌های بشردوستانه اضطراری، پس از تغییرات سیاسی سال گذشته و پس از زلزله، ما برنامه‌های بلندمدتی برای بازسازی اقتصادی افغانستان داریم. اولویت تجارت و به دنبال آن سرمایه‌گذاری و همچنین کشاورزی خواهد بود.

سفیر چین همچنین افزود: مذاکرات برای دو پروژه بزرگ معدنی، ازجمله پروژه معدن مس عینک که یک شرکت دولتی چینی بر اساس توافقی با دولت قبلی افغانستان حقوق آن را دارد، ادامه دارد.

وانگ همچنین در مورد ذخایر مسدود شده افغانستان در بانک‌های غربی گفت که چین همیشه فکر می‌کند که پول متعلق به مردم افغانستان است و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا این وجوه را آزاد کنند.

گفتنی است پیش از این نیز وزیر امور خارجه چین گفته بود که پکن و کابل باید همکاری‌های عملی‌تری به‌ویژه در رابطه با ارتقا سطح زندگی مردم، تجارت و اقتصاد، کشاورزی و معدن انجام دهند.

چین در حالی به افغانستان کمک مالی می‌کند و در فکر سرمایه‌گذاری در این کشور است که هیچ کشوری به طور رسمی طالبان را – که سال گذشته پس از خروج ناگهانی نیروهای ایالات‌متحده و متحدانش پس از ۲۰ سال جنگ، قدرت را به دست گرفتند- به رسمیت نشناخته است. غرب لغو تحریم‌ها علیه طالبان و همچنین شناسایی حکومت آن‌ها را منوط به رعایت حقوق بشر بخصوص حقوق زنان و دختران کرده است.

چین در واقع این روزها به دنبال پیاده‌سازی برنامه‌های خود در منطقه غرب و مرکز آسیاست. چین به خوبی می‌داند که افغانستان با به قدرت رسیدن طالبان به کمپ کشورهای آمریکاستیز پیوسته است به همین دلیل سعی می‌کند تا از جو به وجود آمده به نفع خود استفاده کند.

افغانستان کشوری است که ارزش معادن آن ۱ تا ۳ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. همچنین بازاری دارد که آماده استفاده از تولیدات چین است. علاوه بر این‌ها چین در کشورهای آسیای مرکزی در حال کار بر روی پروژه‌های اقتصادی بسیار بزرگی مانند جاده ابریشم است، تأمین امنیت و ثبات افغانستان می‌تواند باعث تأمین ثبات در کشورهای آسیای مرکزی شده و گامی در جهت تأمین امنیت پروژه‌های چین باشد.

اما منافع چین در افغانستان فقط محدود به منافع اقتصادی نیست. افغانستان مآمن بنیادگرایی اسلامی است که این مسئله می‌تواند بر ثبات استان سین کیانگ چین که محل زندگی مسلمانان اویغور است تأثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این چین با افغانستان بیش از ۷۵ کیلومتر مرز مشترک دارد به همین دلیل سعی می‌کند با ارتباط حسنه با طالبان از آن‌ها این تضمین را بگیرد که به نیروهای تندروی اویغور در خاک خود پناه نداده و اجازه ندهند در خاک افغانستان علیه چین عملیاتی تدارک دیده شده و یا هدایت شود. در نهایت اینکه توازن قدرت بین پاکستان و هند پیوسته برای چین مهم بوده است. به همین دلیل چین تلاش می‌کند تا با حمایت از طالبان که تحت نفوذ پاکستان است فاصله افغانستان از هند را حفظ کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *