رضوی در گفت‌وگو با ایلنا: تعطیلی «آژانس یهود» به منزله اخلال روسیه در مدار مهاجرت یهودی‌ها است/ مسکو امنیت ملی خود را از ناحیه اسرائیل در تهدید می‌بیند

تعطیلی «آژانس یهود» به منزله اخلال روسیه در مدار مهاجرت یهودی‌ها است/ مسکو امنیت ملی خود را از ناحیه اسرائیل در تهدید می‌بیند

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: در حکم دادگستری روسیه که صراحتاً آمده است که آژانس یهود در حال جمع‌آوری اطلاعات روس‌تبارها و شهروندان روسیه بوده و آن را مغایر با قانون اساسی این کشور قلمداد کرده است.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل و ابعاد تعطیل شدن آژانس یهود در روسیه و تبعات آن بر روابط مسکو و تل‌آویو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در ابتدا باید دانست که آژانس یهود بازوی اصلی و اجرایی  جنبش صهیونیست به شمار می‌رود؛ به عبارت دیگر به هیچ وجه ما فعالیت خاصی از جنبش صهیونیست را در شرایط فعلی نمی‌بینیم اما واقعیت این است که محور انجام اقدامات اسراییل در سراسر دنیا همین آژانس یهود است. این آژانس نه تنها در بحث مهاجرت و مسایل اقتصادی بلکه در مسایل امنیتی هم پوشش‌های گسترده‌ای برای رژیم صهیونیستی طی دهه‌های اخیر به وجود آورده و در کل باید گفت هر اقدامی که تل‌آویو در سراسر جهان انجام می‌دهد از طریق آژانس یهود انجام می‌گیرد. بر این اساس اهمیت این آژانس و امور جاری این نهاد به شدت برای تل‌آویو اهمیت دارد و سعی می‌کنند که آن را زنده نگه دارند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این بین و در بحث تعطیل شدن دفتر آژانس یهود در روسیه باید مورد نظر قرار بگیرد، بحث چالش جمعیت در اسراییل است. باید به این نکته اشاره کنم که بزرگ ترین چالش تل‌آویو مساله جمعیت است؛ چراکه براساس گزارش سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت فلسطینی‌های حاضر در اقصی نقاط سرزمین‌های اشغالی به مراتب بیشتر از یهودیان خواهد شد و این موضوعی است که برای اسراییلی‌ها چندان خوشایند به حساب نمی‌آید. در مقابل باید توجه کرد که از زمان انتشار اعلامیه بالفور، اسراییل از طریق مهاجرت سعی کرد تا جمعیت خود را تامین کند اما زاد و ولد در درجه دوم قرار گرفت. براساس اسناد در داخل سرزمین‌های اشغالی صرفا طیف حریدی‌ها در اسراییل جمعیت بالایی دارند که آنها هم به دلیل گرایشات مذهبی، معتقدند دولت صرفاً باید هزینه درس خواندن و زاد و ولد آنها را بدهد و هیچ کاری دیگری نباید انجام دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس افزایش جمعیت این طیف به معنی افزایش هزینه دولت به حساب می‌آید که با این تفاسیر با توجه به اینکه آژانس یهود وظیفه سازماندهی مهاجرت‌ها را برعهده داشت، یک شاهرگ حیاتی برای اسراییل به حساب می‌آید. تعطیل شدن دفتر آژانس یهود در مسکو به معنای ایجاد خلل در روند حیات رژیم صهیونیستی است و باید توجه داشت که بالاترین رقم مهاجرت اسراییلی‌ها را روسیه به خود اختصاص داده است. مسکو با اتخاذ تصمیم تعطیل کردن آژانس یهود به نوعی در روند مهاجرت یهودی‌ها اخلال ایجاد کرده و در این بین انتقال ثروت هم بحثی است که برای یهودی‌ها مشکل‌آفرین خواهد بود. در اینجا سوال پیش می‌آید که چرا روسیه یکباره دست به چنین اقدامی زده است و منافع اسرائیل را به صورت مستقیم هدف قرار داده است؟

رضوی افزود: پاسخ به این سوال را باید در ساختار بالادستی این کشور و تصمیمات پوتین جست‌وجو کرد. توجه داشته باشید که نظام حاکم بر روسیه به این جمع‌بندی رسیده که باید با سرمایه‌داری مجدداً مقابله کرد و حتی آن را یک خطر برای خود محسوب می‌کند. این درحالی است که روسیه در گذشته با غرب مناسبات اقتصادی گسترده‌ای داشت و بر همین اساس روسیه به این جمع‌بندی رسیده که باید یک تقابل اساسی را با غرب کلید بزند. نکته اینجاست که در حکم دادگستری روسیه که علیه آژانس یهود صادر شده صراحتاً آمده است که این آژانس در حال جمع‌آوری اطلاعات روس‌تبارها و شهروندان روسیه بوده و آن را مغایر با قانون اساسی این کشور قلمداد کرده است. بر همین اساس دادگستری روسیه حکم به تعطیل دفتر آژانس یهود داده و این مسال نشان می‌دهد که مسکو در حال حمله به بازوهای اجرایی اسراییل است که طی سالیان گذشته مسکو را تضعیف کردند و حتی به غرب هم سرویس دادند که به منزله تهدید امنیت ملی روسیه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس معتقدم ادامه این روند می‌تواند به اخراج و تحریم مهره‌های دیگری از اسراییل توسط روسیه شود و دفاتر نهادهای دیگری هم تعطیل شود و اوضاع را وخیم‌تر کند. در نهایت باید توجه داشت که نخست‌وزیر فعلی اسراییل در زمانی که وزیر خارجه بود هم موضع رادیکال علیه روسیه در جنگ با اوکراین داشت و بر همین اساس انتقاد از مسکو بر سر حمله به اوکراین را باید یک تضاد آشکار دانست. اینکه بگوییم اسراییل چگونه علیه روسیه کار خواهند کرد، مشخص نیست و مسایلی که مطرح می‌شود صرفاً یک گمانه‌زنی است اما بدون تردید اگر مقامات تل‌آویو در سفر به مسکو به نتیجه قابل توجهی دست پیدا نکند احتمال دارد برخی از شخصیت‌ها و نهادهای روسیه در فهرست اقدام تلافی‌جویانه تل‌آویو قرار بگیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *