مترو فرودگاه مهرآباد ۲ ماه دیگر به حرکت در می‌آید

 

 

 

 

 

مدیرعامل مترو تهران و حومه از تکمیل مترو فرودگاه مهرآباد تا پایان شهریور امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر این پروژه حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن امکان جابه‌جایی روزانه ۳۰ هزار مسافر فراهم می‌شود. هابیل درویشی دیروز در نشستی با مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در خصوص بررسی روند پیشرفت اتصال مترو تهران به فرودگاه مهرآباد به سؤال خبرنگاران پاسخ داد.وی اظهار داشت: مترو تهران در حال حاضر ۲۰۰ کیلومتر خط در حال احداث دارد که ۱۰۰ کیلومتر آن درون شهری و از این ۱۰۰ کیلومتر بخشی خط مترو مهرآباد است.مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه طول خط مترو مهرآباد بیش از ۲ کیلومتر است، اظهارداشت: در این خط با احتساب ایستگاه مبداء، ۴ ایستگاه طراحی شده است که مسافران می‌توانند از داخل فرودگاه بلافاصله وارد خط مترو شوند.

به گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه قطارهای خط مترو مهرآباد مخصوص جابه‌جایی مسافر طراحی شده است، گفت: طرح مبلمان این قطارها ویژه مسافر و توشه همراه است؛ این قطارها در واگن‌سازی تهران تولید شده و در حال حاضر تولید آن به پایان رسیده و در مرحله تست قرار دارد.

نامبرده با بیان اینکه تونل‌های مسیر مترو مهرآباد ۱۰۰ درصد اجرا شده است، گفت: سازه‌های ایستگاه هم ۱۰۰ درصد تکمیل شده و در کل پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۵ درصد است که ۱۵ درصد باقیمانده شامل نازک‌کاری و نصب تجهیزات است.

وی با بیان اینکه قطارهای این خط امکان تردد بدون راننده را هم دارد، گفت: این خط مترو در ادامه مسیر خط ۴ مترو تهران است که بعد از ایستگاه مترو میدان آزادی، در ایستگاه مترو بیمه شاخه فرعی داشته و مسافران می توانند با تغییر سکو وارد خط مترو مهرآباد شوند.

درویشی با بیان اینکه هزینه پروژه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان توسط شهرداری تأمین شده است، گفت: هم‌اکنون در حال مشخص کردن نقاط خروجی هستیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم در آینده این خط مترو از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) متصل شود، اظهارداشت: مترو فرودگاه امام خمینی (ره) از حرم مطهر ایشان تا ایستگاه پرند حدود ۵۲ کیلومتر است و هم‌اکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه دولت قبل ۱۲۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده بود،بیان کرد: زیرسازی مترو فرودگاه امام به پایان رسیده و ۱۷ کیلومتر هم ریل‌گذاری شده است و برای تکمیل پروژه لازم است ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص یابد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۳ میلیون مسافر توسط مترو تهران جابه‌جا می‌شود، افزود: در آینده نزدیک خط ۳ مترو تهران به طول ۳۷ کیلومتر از شهرک قائم در شمال تهران تا کمربندی آزادگان افتتاح می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم با تکمیل خط مترو فرودگاه مهرآباد تا پایان سال ۹۵ رقم جابه‌جایی روزانه مسافر توسط مترو تهران به ۹ میلیون نفر افزایش یابد.درویشی اظهارداشت: با اجرای پروژه مترو مهرآباد روزانه ۳۰ هزار نفر مسافر در این خط امکان جابه‌جایی دارند، ضمن آنکه تلاش کردیم ایستگاهی هم در داخل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران احداث کنیم تا کارمندان هما بتوانند از این خط مترو استفاده کنند.

در این جلسه همچنین مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌های کشور گفت:‌ از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی اتصال فرودگاه‌ها به یکدیگر از طریق ریل و توسعه حمل و نقل چند وجهی در فرودگاه‌ها است.رحمت‌الله مه‌آبادی با اشاره به اینکه حمل و نقل بین دو فرودگاه بسیار دارای اهمیت است و در این باره حمل و نقل ریلی اولویت اصلی است، اظهار داشت: با رشد فرودگاه امام خمینی (ره) در حال حاضر کشور ما به بلوغ فرودگاهی رسیده است و سیستم چند فرودگاهی را فعال کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه توجه به ترافیک در محیط فرودگاه‌ها امری ضروری است، اظهار داشت:‌ ساماندهی حمل و نقل بین ترمینال‌های یک فرودگاه و همچنین بین دو فرودگاه امری ضروری است که در ایران از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود.مدیرعامل شرکت ‌فرودگاه‌های کشور افزود:‌مهمترین موضوع حمل و نقل بین فرودگاهی ارتباط دو فرودگاه از طریق ریل است و باید هر چه سریعتر این زیرساخت‌ها را تکمیل کنیم، البته در ایران نتوانسته‌ایم خط مستقیم بین دو فرودگاه را ایجاد کنیم، اما در گام اول توانستیم مترو تهران را به فرودگاه مهرآباد متصل کنیم.وی اظهار داشت:‌در حال شکل‌دهی سیستمی قوی هستیم تا مسافر در فرودگاه بتواند نوع سرویس حمل و نقل را انتخاب کند.جلسه بررسی روند پیشرفت احداث مترو فرودگاه مهر‌آباد دیروز با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، مدیرعامل شرکت مترو تهران، مدیرکل فرودگاه مهرآباد و مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این جلسه مسئولان به بررسی روند پیشرفت عملیات احداث خط مترو به فرودگاه مهرآباد از میدان آزادی و ایستگاه بیمه تا فرودگاه مهرآباد پرداختند.

خط مترو فرودگاه مهرآباد در ایستگاه بیمه پس از ایستگاه میدان آزادی و در ادامه خط ۴ دارای انشعاب شده و وارد فرودگاه مهر‌آباد می‌شود، بنابراین مسافران می‌توانند در ایستگاه بیمه خط ۴ مترو تهران با تغییر سکو وارد خط مترو مهر‌آباد شوند و پس از آن در داخل سالن‌های ترانزیت از مترو خارج شوند. این خط با احتساب ایستگاه مبدا دارای ۴ ایستگاه است که ایستگاه‌های بعدی شامل ایستگاه جاده مخصوص کرج، ایستگاه ترمینال‌های یک و ۲ (داخل ترمینال) و ایستگاه ترمینال‌های ۴ و ۶ (داخل ترمینال) است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *