تونل اقلید فارس؛ بزرگترین تونل خاورمیانه بدون مسئول!

تونل اباصالح المهدی (عج) اقلید با طول دو هزار و ۶۱۰ متر که با نام بزرگترین تونل خاورمیانه ساخته شد، اما حال از صدر تا ذیل حوزه عمرانی فارس کسی حاضر به قبول مسئولیت آن نیست و با گذشت ۱۰ سال از افتتاح آن حتی هنوز سامانه تهویه هوا هم ندارد.

تونل اقلید فارس؛ بزرگترین تونل خاورمیانه بدون مسئول!+فیلم
آفتاب‌‌نیوز :طول تونل اباصالح المهدی (عج) ۲ هزار و ۶۱۰ متر، عرض راه‌های طرفین تونل ۱۱ متر، عرض تونل هشت متر، دهانه‌های شمالی و جنوبی جاده ارتباطی طرفین تونل به ترتیب ۹۷۷ متر و ۶۲۰ متر است.

ساخت این تونل ده کیلومتر از گردنه تیمارگان را حذف و سبب کاهش طول مسیر محور اقلید ـ یاسوج شده است.

ساخت این تونل با پیگیری‌های سید محمدباقر موحد ابطحی صورت گرفته است.

مدتی گذشته در تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۲ گزارشی که مطالبه مردم بود منتشر شد با عنوان (تونل اباصالح المهدی (عج) اقلید به سامانه تهویه هوا نیاز دارد) که آن زمان به گفته یزدانی رئیس اداره ایمنی راه و حریم معاونت راهداری استان فارس ایجاد سامانه تهویه این تونل نیازمند اعتبار بود و طبق گفته یزدانی این تونل طبق آیین نامه باید تهویه داشته باشد.

یزدانی همچنین گفته بود که این موارد بر عهده راهداری نیست و بر عهده ارگانی است که متولی تهویه است «شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور به عنوان یکی از شرکت‌هایی که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است و کارش احداث راه است»، در ارتباط هستیم تا ما نیز که به عنوان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نگهداری راه و تاسیسات موجود است کار را پیش ببریم و در حال پیگیری هستیم تا سریع‌تر اعتبار را جذب کنیم.

یزدانی در ارتباط با نگهداری از تونل عنوان کرده بود: راه و تونلی ساخته می‌شود تحویل ما داده می‌شود و ما موظف به نگهداری از آن هستیم، اما این تونل زمانی که تحویل ما داده شد فاقد تاسیسات و تهویه بوده که ما را متولی این تونل کردند، اما در حال پیگیری هستیم تا تهویه صورت گیرد.

حال این تونل که به عنوان یکی از طولانی‌ترین تونل‌های خاورمیانه در شهرستان اقلید استان فارس قرار دارد که در ششم تیر سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز بودجه برای تهویه هوایی که برای این تونل ضروری است تامین نشده.

پاس‌کاری مسوولان فارس برای عدم پاسخ گویی

خبرنگار مجدد این مطالبه را از سوی راهداری پیگیری کرد، اما گفته شد باید با شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل استان مصاحبه شود این ارگان نیز گفت باید با مدیرکل راه و شهرسازی فارس مصاحبه شود، طالبان نیز گفت با معاون اداره راه و شهرسازی استان مصاحبه شود و تقوی معاون اداره راه و شهرسازی استان گفت باید با راهداری استان مصاحبه شود!

و هنوز هیچ اتفاقی در جهت حل مشکل این جاده نشده است، آیا قرار است همچنان این تعارفات برای مصاحبه ادامه داشته باشد تا سامانه تهویه هوایی که باید ۱۰ سال پیش برای این تونل گذاشته می‌شد بیشتر زمان ببرد آن هم تونلی که هنگام افتتاح همه حضور داشتند، اما زمان مشکلات که می‌شود کسی نیست و مشکلات آن را نبود بودجه‌ای تعریف می‌کنند که امروزه معضل اکثر پروژه‌های در حال ساخت است!

امید است مسئولین استانی نگاهی به مشکلات این تونل داشته باشند تا هر چه سریعتر شاهد روند بهبود کیفیت این تونل باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *