مطهری: جلسات دانشجویی بیشتر احساسی و هیجانی شده و این خوب نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که «باید فضای جلسات برگزار شده در دانشگاه‌ها مقداری منطقی‌تر و براساس تفکر، تعقل و تجزیه و تحلیل مسایل باشد.»

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان علی مطهری عصر امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: فضای دانشگاه‌ها شاید تحت تاثیر حوادث سال ۸۸ به گونه‌ای شده که کمتر آمادگی و تمایل برای شنیدن بحث‌های جدی فکری و اعتقادی وجود دارد. آسیبی که امروز دانشگاه‌های ما را تهدید می‌کند این است که جلسات دانشجویی بیشتر احساسی و هیجانی شده و این خوب نیست.

 

وی با بیان این‌که «قبل از انقلاب جلساتی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد در آن مباحثی مهم مطرح می‌شد که همه یک ساعت و نیم می‌نشستند و به آن گوش می‌دادند» خاطرنشان کرد: اما الان همه بیشتر متمایل به شنیدن بحث‌های سیاسی و هیجانی شده‌اند که شاید قاعده‌ای هم نداشته باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تسلیت به مناسبت شهادت امام رضا(ع) ادامه داد: آن‌چه از سیره امام رضا(ع) می‌توانیم استفاده کنیم نوع برخورد ایشان با مخالفان‌شان است. امام رضا(ع) با سعه صدر و روی باز با مخالفان خود برخورد می‌کردند. در جلساتی که مامون تشکیل می‌داد شاید در برخی مواقع به پیغمبر و امیر المومنین هم توهین می‌شد و عده‌ای خدا را انکار می‌کردند اما نوع برخورد امام رضا (ع) با خونسردی و سعه صدر بود. این درسی است که ما باید از برخورد امام رضا (ع) با مخالفان‌شان یاد بگیریم.

 

این نماینده مجلس با تاکید بر این‌که «وظیفه شما به عنوان قشر دانشجو بسیار روشن است» تصریح کرد: شما دانشجویان از شرایط ویژه‌ای برخوردار هستید و در یک دوره خاصی از زندگی قرار دارید که هنوز بار زندگی آن‌قدرها بر دوش‌تان نیست. رسالت دانشجو رصد احوالات جامعه و انتقاد به آن‌هاست. اگر قدرت نقد نشود به فساد می‌گراید.

 

وی با اشاره به سخنی از شهید مطهری ادامه داد: ایشان می‌گفتند همان‌قدر که حواس ما به این است که زن و مرد در یک جا خلوت نکنند و از این موضوع پرهیز می‌کنیم – که البته کار درستی هم هست – غربی‌ها این حساسیت‌ را نسبت به در خلوت واقع شدن قدرت دارند. این‌که قدرت نباید در خلوت واقع شود، شامل همه می‌شود به خصوص قشر عالم، روحانی و دانشگاهی وظیفه این نقد و انتقاد را بر عهده دارند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که ازاظهارات رییس قوه قضاییه مبنی بر این‌که «نظارت خبرگان بر رهبری غیرقانونی است» متعجب شده است، به دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان اشاره و اظهار کرد: رهبری در یکی از این دیدارها خطاب به دانشجویان گفتند که از من انتقاد کنید، برخی فکر می‌کنند فقط باید حرف‌های مرا تکرار کنند.

 

این اظهارات مطهری با تشویق‌های دانشجویان همراه شد.

 

وی با انتقاد به دیدگاه رییس دستگاه قضا گفت: حضرت علی (ع) فرمودند حاکمان همان‌طور که باید در مقابل خدا باید پاسخگو باشند در برابر مردم هم باید پاسخگو باشند.

 

در ادامه این نشست مطهری سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان را پاسخ داد که در گزارش دیگری منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *