واکنش جمعی از احزاب اصلاح‌طلب به مناسبت ردصلاحیت‌های داوطلبان مجلس دهم

 جمعی از احزاب اصلاح‌طلب به مناسبت ردصلاحیت‌های داوطلبان مجلس دهم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار اعلام صلاحیت واجدان شرایط قانونی به منظور رقابت جدی و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای شدند. متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر می‌باشد:

به نام خدا

هیچکس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست‌. امام خمینی (ره)

همه در انتخابات شرکت کنند‌، حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد اما شرکت کند. انتخابات مال رهبری نیست. برای ایران اسلامی‌است. برای این است ماندگاری کشور تامین بشود و کشور در حصار امنیت کامل بماند‌. «مقام معظم رهبری»

پس ازسال‌ها جهاد دیپلماسی وهنرنمایی فرزندان ایران اسلامی‌در عرصه گفت‌وگوهای بین‌المللی و دفاع از حقوق حقه ملت بزرگ ایران‌، سرانجام کام ملت با به فرجام رسیدن برجام شیرین شد. همزمانی روز اعلام موفقیت بزرگ عرصه دیپلماسی کشور با روز اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی‌فرصتی بی‌نظیر را در اختیار دست‌اندرکاران امور نهاد تا شادی و نشاط مردم را مضاعف و فرجام برجام را با فرجام روش‌ها و سیاست‌های حذفی‌، وحدت شکنانه‌، ناکارآمد و یاس‌آفرین درعرصه سیاست داخلی همراه سازند. به ویژه آنکه بیانات راهبردی مقام معظم رهبری در ۱۹ دی ماه سالجاری حجت را بر همگان تمام ساخت آنجا که ایشان به درستی و هوشمندانه دو مقوله مهم «حفظ اعتبار کشور» و تامین ماندگاری و «حصار امنیت کامل کشور» را به مشارکت همه مردم در انتخابات مرتبط ساختند‌، انتظار طبیعی آن بود تا متولیان امرِ انتخابات مِن جمله هیات‌های نظارت شرایطی را پدید آورند تا زمینه برای مشارکت بیش از گذشته مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه فراهم شود. متاسفانه تا بدینجا نه تنها این انتظار برآورده نشد که خواسته یا ناخواسته فضایی بوجود آمده که درسال همدلی و همزبانی‌، فرجام برجام به فرجام امید نسبت به حاکمیت گفت‌وگو‌، اخلاق‌، عدالت‌، عقلانیت و مدارا درفضای سیاست داخلی تعبیر گردد.

رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ بویژه نامزدهای منتسب به جریان اصلاحات درحالی صورت گرفت که تجارب مجالس پیشین نشان می‌دهد که هر گاه که هدایت مجلس شورای اسلامی‌در انحصار اکثریت مطلق یک جریان و تفکر سیاسی – فارغ از اصولگرا و اصلاح‌طلب – قرار داشته است آن مجلس قادر نبوده تا از تمامی ‌ظرفیت‌های قانونی‌اش به عنوان نهادی در راس امور‌، بهره گیرد. علاوه بر آن بسیاری از کارشناسان دلسوز و مستقل نسبت به سرنوشت‌ساز بودن چند سال آینده در حیات سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی کشور اذعان دارند به طوریکه گذر از گردنه‌های پیش رو را بدون مشارکت و نقش‌آفرینی تمامی ‌جریانات‌، عناصر و ظرفیت‌های سیاسی و تخصصی علاقمند به کشور نا ممکن می‌دانند. آگاهان سیاسی و اقتصادی از این واقعیت غافل نیستند که حتی اگر برجام را پروژه‌ای بدانیم که در این مرحله به فرجامی‌خوش منتهی شده‌، مراحل تکمیلی و آثار و تبعات ناشی از آن دست کم یک دوره ۱۰ ساله از آینده تعاملات بین‌المللی نظام را متاثر خواهد ساخت. افزون بر همه آنچه گفته شد از یاد نباید برد که حاکمیت گفتمان چند صدایی در مجلس شورای اسلامی ‌نه تنها مورد تایید امام راحل عظیم الشان بوده است که حتی بارها مورد تاکید آن معمار انقلاب نیز قرار گرفته‌، از جمله فرموده‌اند :

« البته دو تفکرهست باید هم باشد‌، دو رای هم هست باید هم باشد‌، سلیقه‌های مختلف باید باشد… اگر در یک مجلس اختلاف نباشد این مجلس ناقص است. اختلاف باید باشد‌، اختلاف سلیقه‌، اختلاف رای… »

در پایان ما به عنوان بخشی از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب علاقمند به میهن و باورمند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌ایران از شورای محترم نگهبان و تمامی‌مسئولین در همه سطوح که امکان اثرگذاری در روند تجدید نظر درتشخیص و اعلام صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را دارند‌، می‌خواهیم تا در فرصت قانونی باقی مانده نسبت به جلوگیری از تضییع حقوق آن دسته از کسانی که بدون هیچ مستند قانونی و صرفا بر مبنای سلائق سیاسی از گردونه رقابت‌های انتخاباتی حذف شده‌اند‌، اقدام نموده و الزامات برگزاری انتخاباتی رقابتی‌، عادلانه و درخور مردم‌سالاری دینی را بیش از پیش فراهم کنند. ما همچنین از اعضا‌، هواداران و عموم ملت فهیم ایران می‌خواهیم تا شور و نشاط خویش را حفظ نمایند تا که انشاء‌الله با تدبیر بزرگان‌، همگان به خلق حماسه‌ای دیگر در عرصه سیاسی توفیق یابیم.

– ‌ مجمع نیروهای خط امام

– ‌ حزب اعتماد ملی

– ‌ انجمن اسلامی ‌مدرسین دانشگاه‌ها

– ‌ حزب مردم‌سالاری

– ‌‌ انجمن اسلامی ‌معلمان

– ‌ انجمن اسلامی‌ مهندسان

– ‌ حزب اراده ملت ایران

– ‌ مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی

-‌‌ ‌ جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *