کلید رفع ممنوع الکاری شجریان در دست روحانی؟

 
 
 

آرمان- سارا خوشنویس: نام محمدرضا شجریان با هنر ایرانی درآمیخته و جدا کردن آنها از یکدیگر امری دشوار و یا شاید حتی نشدنی باشد. هنوز ممنوع الکار است و می‌گوید با رئیس جمهور در این باره مذاکره شده است. رئیس شورای عالی خانه موسیقی شاید نسبت نزدیکی هم با حاشیه داشته باشد چه آنکه روزی او را ممنوع التصویری و ممنوع الصدا می‌کنند و روز دیگر محدودیت های دیگری را برایش می‌نویسند و اکنون هم ماجرای شورای عالی و هیات مدیره‌ خانه موسیقی است که ذهن او در گیر کرده است. پس از این استعفا بود که شجریان صلاحدید ناگفته‌هایی را بیان کند تا قضاوت‌ها در مورد خانه موسیقی صحیح صورت بگیرد.

نفعی ندارم

حسن روحانی از علاقه‌مندان به صدای شجریان است و از بازگوکردن این مساله ابایی ندارد، چه در مناظره‌های انتخاباتی سال٩٢ و چه در دومین فیلم انتخاباتی‌اش. در مناظره‌ها شجریان را سفیر فرهنگی ایران می‌داند و از ‌پخش‌نشدن صدای او گله دارد. رئیس شورای عالی خانه موسیقی اخیرا به توضیح در مورد ممنوع الکاری خود پرداخته است. او گفت: «اعضای خانه موسیقی و خود من به شخصه چندین سال است که عضو خانه‌‌ موسیقی بوده‌ایم و هیچ پولی از کسی نگرفته‌ایم. این خانه هیچ منفعت مالی برای ما نداشته است. من خودم تنها بر اساس علایق شخصی‌ام در جلسات شرکت کرده‌ام و در تمامی موارد نظراتم را مطرح کرده‌ام که تمامی صورت جلسات آن هم موجود است. ما هیچ‌کدام در اینجا نفع شخصی نداریم، وقتی من ۶ سال است که ممنوع‌الکار هستم و چهار سال از آن را رئیس شورای عالی بوده‌ام، مشخص است که نفعی ندارم. حتی در هیچ‌کدام از جلسات خانه موسیقی این مساله را مطرح نکرده‌ام. البته آقای نوربخش چندی قبل به رئیس‌جمهورگفتند و آقای علیزاده نیز هفته‌ گذشته این مساله را مطرح کردند؛ بنابراین اگر من و اساتید موسیقی در اینجا وقت می‌گذاریم برای مصلحت و اعتبار موسیقی است.» اکنون با توجه به اینکه دکتر حسن روحانی در فیلم انتخاباتی خود در سال ۹۲ از تصنیفی با صدای شجریان استفاده کرده بود، باید منتظر ماند که آیا برای رفع ممنوع الکاری او صورت می‌دهد یا خیر. در همان فیلم بود که روحانی اظهار می‌کند که صدای شجریان را دوست دارم. یکی از سایت های خبری در دی ۹۲ نوشته بود که رئیس‌جمهور به همراه همسرش در یک دیدار غیررسمی و بدون اطلاع قبلی به منزل محمدرضا شجریان رفت و با وی دیدار کرد. محمدرضا شجریان در این دیدار به شوخی به روحانی گفته بود: حالا که شما منزل ما آمدید، ما هم می‌توانیم سرزده خانه شما بیاییم؟! این دیدار سه هفته قبل انجام شده است. جالب آنجاست که برخی از رسانه‌های منتقد دولت و محمدرضا شجریان، در مورد این اتفاق رخ نداده و خیالی، واکنش هم نشان داده‌اند. به عنوان نمونه محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس، اشاره‌ای به این خبر داشته و در این‌باره می‌گوید: «وقتی رئیس‌جمهور به منزل شجریان می‌رود و می‌خواهد ترمیم نیروی انسانی کند آیا تولیدکنندگان جزو نیروی انسانی نیستند که به دلیل واردات و سخنان نابه جای مسئولان دولتی، متضرر می‌شوند؟» البته این نکته را هم باید یادآور شد که حسن روحانی از دوستداران صدای محمدرضا شجریان است تا آنجا که نه‌تنها صدای او را در فیلم تبلیغاتی خود مورد استفاده قرار داد بلکه در مناظره بخش فرهنگی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز از قهرمان بلامنازع آواز ایران به نیکی یاد کرد. وزیر ارشاد هم صدای شجریان را دوست دارد اما در لفافه سخن می‌گوید. چنانکه چندی پیش گفته بود:
« آقای شجریان جزو هنرمندان محبوب هنر کشور هستند. ایشان از جمله چهره‌هایی هستند که برخی از آنها در عرصه هنر کشور ما ماندگار شده‌اند و البته از هنرمندان پرطرفدار. اما به هر شکل پرطرفداربودن ایشان هم وظیفه‌ای بر دوش دولت می‌گذارد. شاید خیلی‌ها الان بگویند آقای روحانی از نام شجریان استفاده انتخاباتی کرد و بعدتر انتظار افکار عمومی برآورده نشد. اگر اتفاقی افتاده این مسائل قابل حل است و اگر فاصله‌ای هم به وجود آمده، این فاصله ترمیم خواهد شد، به هرحال خود ایشان هم فاصله گرفته‌اند.» در نهایت اکنون چشم‌ها به رئیس جمهوری است که هنر شجریان را ارج می‌نهد. شجریان درباره‌استعفای حسین علیزاده که از دبیری شورای عالی این خانه گفت:‌ «شورای عالی از این اتفاق متأسف و متأثر است و اینکه چرا ایشان که نخستین مدیرعامل این خانه بوده و در این سال‌ها نیز به‌عنوان سخنگو و دبیر شورای عالی فعالیت می‌کرد، به اینجا رسیده‌اند که از خانه‌ موسیقی استعفا دهند، تأسف‌برانگیز است.»


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=141227
 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *