با برگزاری نشستی در صداوسیما تاکید شد؛ تخلیه هیجان مردم از سوی رسانه‌ها در چهارشنبه‌سوری 

 
گروه جامعه و شهروند- با بازنمایی و باز‌شناسی فرهنگ‌های آیینی مثل چهارشنبه سوری می‌توانیم پیام فرهنگی آن‌را به نسل‌های جدید برسانیم.
در نشست شنبه، ۱۵ اسفند ماه که با عنوان «چهارشنبه سوری گفتار فرهنگی و رفتار آیینی» در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، دکتر محمد همایون سپهر (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی) گفت: رسانه‌ها می‌توانند با ترویج صحیح فرهنگ گذشتگان و با آگاهی‌بخشی از فلسفه آیین مراسم‌ سنتی چهارشنبه‌سوری، عامل انسجام و وحدت ملی و تخلیه‌ هیجانی مردم شوند. وی گفت: باید با رفع رفتار‌های دغدغه‌آفرین در چنین مراسمی، سنت‌های درست گذشتگان را که با هوشمندی و خرد‌ورزی انتخاب شده‌ است حفظ کرد. 
این مدرس دانشگاه افزود: از چهار هزار سال قبل ایرانیان به چهار عنصر طبیعی (آب، هوا، خاک و آتش) توجه داشته‌اند و با استفاده از آنها و همراه طبیعت به اندیشه‌های نو می‌پرداختند. دکتر سپهر همچنین گفت: از هزاران سال قبل نیز ایرانیان آیین بهاران و نوبهاران را بجای می‌آوردند و این انتخاب‌ها و استفاده صحیح از طبیعت و زیبایی‌های طبیعی در جشن‌های آنها نشان از خردمندی‌شان بوده‌ است. 
وی افزود: در مراسم چهارشنبه‌سوری‌ آتش نشان نور و پاکی و روشنایی در زندگی ایرانیان بوده است امروزه نیز عنصر آتش نقش اساسی در زندگی صنعتی بشر ایفا می‌کند و بیشتر پیشرفت‌های صنعتی و مدرن مرهون این عنصر است. او گفت: باید جوانان و نسل جدید را بیشتر با فرهنگ غنی و پرمحتوای ایرانی – اسلامی آشنا کنیم تا دچار فرهنگ‌های مهاجم و بی‌محتوای غربی نشویم. سپهر یادآور شد: گذشتگان ما به هیچ وجه آتشی را نمی‌پرستیدند بلکه جنبه پرستاری و حفاظت از آن را مقدس می‌دانستند. وی افزود: آتش نشانه پاکی و اخلاص بوده و شناخت و آگاهی‌ روشنایی از آن استخراج می‌شده است و پلیدی و پلشتی‌ها را از بین می‌برد زیرا آتش پاک کننده بود.
این استاد دانشگاه گفت: با خرد جمعی و انسجام ملی می‌توان از دوران‌ گذار با موفقیت و هوشمندی عبور کرد و در این زمینه رادیو، سایر رسانه‌ها می‌توانند بسیار نقش‌آفرین باشند.
سپهر آگاهی جمعی و علم افزایی را برای رشد و پیشرفت جامعه یک اصل اساسی دانست و گفت: برای این کشور و نظام تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و باید با باور به توانمندی ملی، رستاخیری عظیم علمی را در کشور ایجاد کرد. وی گفت: سنت‌های گذشتگان و نمادهای آنها نشان از دورریختن فکرهای غلط و کهنه بوده است و بهار و طبیعت نشان از نو‌ شدن و شکوفایی است که مردم ایران صلاحیت بهترین پیشرفت‌ها و شکوفایی را دارند.
این استاد دانشگاه با اشاره به حضور حاجی فیروز‌های ایرانی در فرهنگ مردم ایران گفت: حاجی فیروز‌ها در فرهنگ مردم ایران نماد نو شدن و صدای تازگی بودند که بشارت هوشیار‌باش و بیدار باش را به مردم می‌دادند. 
وی همچنین گفت: نماد‌های فرهنگی زندگی ایرانیان را می‌توان از طریقه‌ی پوشیدن لباس، طبخ غذا و نوع خانه‌هایی که در آن زندگی می‌کردند شناخت. امروزه نباید با بی‌توجهی به میراث فرهنگی گذشتگان موجبات معاوضه آن با فرهنگ بی‌مایه غرب را فراهم کنیم. 
وی در پایان به نقش وحدت‌آفرینی، همدلی اجتماعی بسیاری از این آیین‌ها تاکید کرد و حفظ آنها را مهم دانست. این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران پایان یافت. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *