۱۰ هزار نفر از اماکن تاریخی و گردشگری تربت حیدریه بازدید کردند

تربت حیدریه – ایرنا – رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ هزار و ۶۶۵ نفر از اماکن تاریخی و گردشگری این شهرستان بازدید کرده اند.

هادی شریفان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در این مدت چهار هزار و ۱۹۶ نفر مسافر در چادر، مدارس یا مهمانپذیرهای این منطقه اسکان یافته و اقامت کرده اند.
وی با بیان اینکه در مدت یاد شده ۳۰ هزار بروشور، کتابچه و اقلام فرهنگی بین مسافران نوروزی توزیع شد، گفت: ایجاد پنج پایگاه اطلاع رسانی دائم و موقت به منظور راهنمایی مسافران و گردشگران و همچنین ۲۰ مورد بازدید از مهمانپذیرها و رستوران های بین راهی از دیگر اقدامات این اداره در این مدت بوده است.
دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان تربت حیدریه در بخش دیگری به توزیع ۷۰۰ تن سیب و پرتقال با قیمت مصوب برای تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: در این مدت ۴۵۰ ماموریت امدادرسانی توسط مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز انجام شده است. 
وی در بخش دیگری با بیان اینکه ستاد خدمات سفر شهرستان تربت حیدریه در قالب ۱۰ کمیته از نیمه اسفند تا ۱۵ فروردین سال ۹۵، فعال خواهد بود، گفت: هم اکنون سه واحد مهمانپذیر با ۱۰۰ تخت در این شهر وجود دارد و پنج باب دفتر مسافرتی نیز در این شهرستان فعال است.
شریفان در خصوص پیشینه تاریخی تربت حیدریه نیز گفت: نام این شهر برگرفته از نام عارف نامی 'قطب الدین حیدر' است که تقریبا از قرن نهم هجری به بعد بر منطقه ای که پیش از آن ولایت زاوه خوانده می شد، نهاده شده است.
وی افزود: زاوه بخشی از خراسان میانی محسوب می شد و از جمله مناطق آباد و پررونق بود که روزگاری نیز جزو قلمرو اشکانیان به شمار می آمد و در قرن ۳ از ولایات شهر نیشابور و در عصر تیموری از توابع هرات شمرده می شد. 
شریفان افزود: تربت حیدریه به مرکزیت شهر تربت حیدریه، در عصر صفوی به دلیل موقعیت ویژه اش (استقرار در مسیر جاده هرات) از اهمیت بسزایی برخوردار بود و در دوره قاجار، اسحاق خان قرایی برج و باروی محکمی برای آن ساخت و اوضاع شهر را سامان داد و هم اکنون نیز از شهرهای مهم استان خراسان رضوی به شمار می آید.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱/۵۱۳۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *