پرونده اصفهان روی میز دولت

 

نوبخت با تایید اختلاف نظر وزارت کشور و شورای نگهبان درباره‌ سرنوشت آرای مینو خالقی پیشنهاد داد که موضوع به مجلس واگذار شود

گروه سیاسی| سال جدید که با حرکت منتقدان دولت آغاز می‌شود، نخستین نشست خبری سخنگو را هم با پاسخگویی رقم می‌زند، آن هم پاسخ به منتقدانی که حالا دیگر بر سر چهار ساله بودن دولت روحانی هم شرط‌بندی می‌کنند. در آخرین سال فعالیت دولت یازدهم، سالی که به گفته نوبخت باید محصول سه سال تلاش، برداشت شود، تندی فضای سیاسی مانعی می‌شود بر برنامه‌های تدوین شده در دوران پسابرجام. دورانی که پس از پشتکارهای تیم هسته‌ای ایران به دست آمده، تاکنون کم روی منتقد را به خود ندیده است. اما دولت با این فضا‌سازی‌ها چگونه کنار می‌آید؟ منتقدانی که حتی سعی دارند دولت را نیز وارد فضایی کنند که خود آن را شکل داده‌اند، آیا به موفقیتی می‌رسند؟ نوبخت در پاسخ به این سوال «اعتماد»، موضع دولت را اینگونه اعلام کرد: «ایجاد آرامش در فضای سیاسی کشور از اهداف مصرح دولت بود. قطعا این هدف امسال هم اینگونه ادامه خواهد یافت، تا بتوانیم بیش از پیش شرایطی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور فراهم کنیم. البته شاید عده‌ای مایل نیستند دولت این خدمات را که جمع‌بندی سه سال زحمت است، به مرحله اجرا برساند. آنها دنبال ایجاد تنش هستند، ولی ما وقت کافی برای درگیری نداریم زیرا دنبال تحقق وعده‌های خود و حل مشکلات جامعه هستیم». ادامه نشست هفتگی سخنگو باز هم با پاسخ به منتقدان گذشت. آنجا که نوبخت در پاسخ به خبرنگاری گفت: «توافق ایران و گروه ١+۵ همه فرآیند قانونی خود را در ایران طی کرد. طبیعی است که رهبر انقلاب درباره استفاده مناسب از فرصت‌ها به همه مسوولان تذکراتی بدهند اما عده‌ای بیانات رهبری را گزینش کرده و از آن علیه دولت استفاده می‌کنند. ما همواره قدردان حمایت‌های رهبری هستیم». سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هنوز شک و تردید درباره نتایج برجام وجود دارد، تصریح کرد: توافق هسته‌ای با همه دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که وجود داشت نهایی شد و اکنون فکر نمی‌کنم که هیچ فردی که ذره‌ای انصاف داشته باشد نتواند فرصت سال ٩۵ نسبت به سال ٩۴ را در نظر نگیرد. البته عقد قراردادها به زمان نیاز دارد و با این وجود عده‌ای تلاش می‌کنند که برجام را که یک موفقیت ملی است؛ تحقیر و بی‌ارزش کنند اما ما باید تلاش کنیم تا شرایط عملیاتی و بهتری فراهم شود تا عده‌ای نتوانند دستاوردهای برجام را تضعیف کنند. آنها حتی سوییفت را نفی می‌کنند. ما ملت فهیمی داریم که در نهایت آنها تصمیم می‌گیرند.
سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه سال ٩۵ سال برخورداری از فرصت‌هایی است که دولت در سه سال گذشته با همکاری سایر قوا و حمایت‌های رهبری برای آن تلاش کرد، اظهار کرد: در ماه‌های آینده آثار مثبت تصمیمات دولت را خواهیم دید. ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که ما را رصد کنند. البته هویت عده‌ای بر اساس تخریب و سیاه‌نمایی است، اما وظیفه ما این است که از فرصت فراهم شده برای رفع مشکلات استفاده کنیم. نوبخت با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: «چندین جلسه داشته‌ایم و توانستیم اطلاعات کافی درباره واحدهای تولیدی را به دست آوریم و اکنون به دنبال هماهنگی نهایی استانداران و روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها برای ایجاد یک سیاست واحد در جهت فعال کردن واحدهای تولیدی هستیم». نوبخت در پاسخ به این تحلیل که گفته می‌شود روحانی فقط یک دوره رییس‌جمهور خواهد بود، گفت: در انتخابات هم دیدیم که چه حرف‌هایی زده شد، باید با لبخند، سکوت و سلام از این مسائل رد شد. آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست. نوبخت همچنین با انتقاد به شیوه برخی رسانه‌ها یادآور شد: ما باید از برخی رسانه‌ها مکدر باشیم که چرا آنها به جای توجه به مواضع دولت به مواضع یک سناتور در خارج از کشور توجه می‌کنند و آن را منبع موثق خود می‌دانند.
گزیده پاسخ‌های محمدباقر نوبخت به سوالات خبرنگاران در ادامه می‌آید:
   ما تعرفه‌های کالاهای لوکس را افزایش دادیم تا عملا این واردات انجام نشود. واردات کالاهای لوکس ممنوع نبوده که هم‌اکنون آزاد شده باشد. ما دنبال محدود کردن واردات این کالاها  هستیم.
    صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق اسفند دچار مشکل بود. حقوق بازنشستگان در سال ٩۴، ٢٢ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان بود که دولت ١۵ هزار میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان را پرداخت کرد، اما باز هم صندوق دچار مشکل بود. ما برای حل این مشکل حتی ١٠ درصد دیگر هم به صندوق بازنشستگی کمک کرده‌ایم و در مجموع ١١٠ درصد را به این صندوق پرداختیم اما باز هم صندوق کسری داشت و در نهایت با دستور رییس‌جمهور از اختیار قانونی در سازمان مدیریت استفاده کردیم و باقیمانده کسری این صندوق را نیز پرداختیم.
    سیاست جمهوری اسلامی ایران ختم مخاصمه دو همسایه در درگیری‌های قره‌باغ است. به همین دلیل ما از هر دو طرف دعوت به خویشتنداری و مذاکره کردیم، زیرا منطقه به اندازه کافی در آتش و خون است. ما به عنوان یک کشور سوم تلاش می‌کنیم دو کشور به هم نزدیک شوند.
    درباره لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش به اندازه کافی صحبت شده است، اما عده‌ای از هر فرصتی برای اقدام علیه دولت استفاده می‌کنند. به‌طور مثال سوییفت رسما به همه نشان داده شد اما باز هم گفتند سوییفت کامل نیست. ظاهرا قرار نیست هیچ موفقیت دولت تایید شود؟ خیر، در عدم سفر رییس‌جمهور بود. ما خواهان گسترش مناسبات خود هستیم و در هفته آینده هم نخست‌وزیر ایتالیا به ایران سفر می‌کند اما سفر رییس‌جمهور نیازمند رعایت مسائلی است که برای ایران مهم بوده و در هر سفری باید شأن ملت ایران در نظر گرفته شود. ما نباید فراموش کنیم که اروپا در چند وقت اخیر دچار چه حوادثی بوده است.
    برخی تحریم‌ها مربوط به مسائل غیرهسته‌ای بوده که ربطی به مذاکرات هم نداشت اما تحریم‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای در حال رفع است.
    تاکنون اقدام مسوولانه از سوی سعودی‌ها انجام نشده است. انجام فریضه حج و همچنین رعایت شأن زایران برای ما مهم است. ما باید مطمئن شویم که امنیت زایران ما حفظ می‌شود و سعودی‌ها هم نباید برخورد غیرمسوولانه در این ارتباط داشته باشند.
    رییس‌جمهور بر ضرورت توانمندی نظامی و دفاعی تاکید کردند و به وزیر دفاع و سازمان برنامه‌ریزی در جهت تقویت بنیه دفاعی کشور دستور لازم را داده‌اند.
   هیچ مذاکره رسمی با عربستان نداریم و اگر مساله‌ای باشد حتما رسانه‌ای می‌کنیم. البته برخی کشورها دنبال وساطت هستند ولی موضع ما هم روشن است. ما خودمان را وارد درگیری با هیچ کشوری نمی‌کنیم و دنبال ثبات و امنیت منطقه هستیم اما عربستان هم باید در چارچوب عرف بین‌المللی عمل کرده و روند اقدامات خود را اصلاح کند.
    اولویت ما تعامل با کشورهای همسایه و اروپایی است. رهبری هم درباره توسعه روابط با امریکا تذکراتی داده‌اند، اولویت ما امریکا نیست البته آنها مشکلی برای سرمایه‌گذاری در ایران ندارند.
   شرایط بسیار خوبی برای تهیه ایرباس از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک وجود دارد و کل مبالغ از طرف خارجی آورده می‌شود و این قراردادها به نفع ما است. اکنون توجیه اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و مذاکرات هم ادامه دارد و ما در جهت اجرای قراردادها پیش می‌رویم.
    ما مصمم هستیم سهمیه‌ای که قبلا در بازار نفت داشتیم را کسب کنیم. کسانی که تولید خود را زیاد کردند باید از مقدار آن کم کنند. ما به دنبال دستیابی به سهم خود در اوپک هستیم.
    روند اصلاح نظام بانکی از مدتی پیش شروع شده و کاهش نرخ سود بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در دستور کار است تا نظام بانکی اصلاح شده و در اختیار تولید کشور قرار گیرد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *