شب باشکوه «شهرزاد» 

محمود دولت آبادی: وسیع‌تر از هنر که هنرمندان تبلور آن هستند، جوشش زندگی در ذهن و قلب جوانان ایران است که آرزو می‌کنم همواره باقی بماند
صادق زیباکلام : ظاهرا آقای فتحی در حال ساخت فصل دوم سریال «شهرزاد» هستند که به لحاظ تاریخی جلوتر می‌آید. من داشتم فکر می‌کردم این سریال چه زمانی به زمان معاصر می‌رسد که من و ظریف هم بتوانیم نقش خودمان را در آن بازی کنیم. 
ناصر ملک مطیعی: من نمی‌خواهم در مورد گذشته سینما حرفی بزنم، زیرا مثنوی هفتاد من است. ولی آنقدر تغییرات ایجاد شده که باعث افتخار ماست. امروز این بچه‌های جوان تمام قله‌های سرفرازی و تعالی و پیشرفت را فتح کرده‌اند. چه حالی دارید شما، چقدر با هم صمیمی هستید و به هم محبت دارید. امشب واقعا شب عشق بود. به جز از عشق که اسباب سرافرازی بود، هر چه دیدیم و شنیدیم همه بازی بود
جشن پایان سریال «شهرزاد» دوشنبه شب ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور بزرگان عرصه فرهنگ و هنر، بازیگران و عوامل این مجموعه و مخاطبان سریال در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. پیش از آغاز رسمی مراسم بازیگران سریال «شهرزاد» پس از حضور بر فرش قرمز وارد سالن مرکز همایش‌های برج میلاد شدند که ورود هر یک از این افراد با تشویق پر شور حاضران در سالن همراه بود. در هنگام ورود مهمانان و پیش از آغاز رسمی مراسم کلیپ‌های ترانه‌های سریال با صدای محسن چاوشی از مانیتورهای مرکز همایش‌های برج میلاد پخش می‌شد. در ابتدای مراسم پس از پخش سرود ملی و آیاتی از قرآن مجید، احسان کرمی که اجرای آن را بر عهده داشت برخی از میهمانان ویژه مراسم از جمله ناصر ملک مطیعی، علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی و پرویز پرستویی را نام برد و مردم به مدت طولانی و ایستاده به تشویق این هنرمندان پرداختند. 
کرمی هنگام بردن نام ملک مطیعی گفت: «خیلی ارزشمند است که سی و چند سال بازی نکنی اما هنوز سوپراستار باشی.» پیش از اهدای جوایز، ویدئویی از روند تولید سریال «شهرزاد» به نمایش در آمد که در میانه پخش این ویدئو صدای جیغ و تشویق عده‌ای از مدعوین که هنوز در بیرون از سالن منتظر ورود شهاب حسینی بودند خبر از ورود او داد و پس از دقایقی حسینی در میان تشویق گرم حضار وارد سالن شد. اولین نفری که برای اهدای بخشی از جوایز روی سن فرا خوانده شد سروش صحت بود. صحت گفت: «باعث افتخار من است که در حضور شما هستم. در پلی‌بک‌ها یک جمله‌ای را خانم ترانه علیدوستی (شهرزاد) گفتند که همیشه زندگی اون جوری نیست که ما فکر می‌کنیم اما من می‌خواهم بگویم سریال «شهرزاد» برعکس این موضوع را اثبات کرد زیرا وقتی کاری فکر شده و حساب شده انجام شود نتیجه همان چیزی خواهد بود که پیش‌بینی شده است.» وی ادامه داد: «ساختن سریال کار سختی است ولی ساختن سریالی که مورد توجه خاص و عام قرار بگیرید خیلی خیلی سخت‌تر است. خوش به حال عوامل این سریال که مورد استقبال مردم قرار گرفتند و خوش به حال ما که از دیدن این سریال لذت بردیم.» سپس نخستین گروه از بازیگران سریال شامل سام نوری، امیرحسین رستمی، امیرحسین فتحی، حمیدرضا آذرنگ، مهران نائل و مینا وحید برای تقدیر به روی سن فرا خوانده شدند. حمیدرضا آذرنگ و مینا وحید در سالن حضور نداشتند که احسان کرمی گفت: «پدر خانم وحید به رحمت خدا رفته‌اند و او به همین دلیل نتوانسته در مراسم شرکت کند.» کرمی همچنین هنگام حضور سام نوری روی سن یادآور شد که چهره او همه را به یاد مرحوم فردین می‌اندازد. پس از اهدای جوایز این بخش که شامل یک هدیه و تندیس شهرزاد بود، کرمی با بیان این جمله که «اهالی فرهنگ کسانی را دارند که دلشان به آنها گرم است. یکی از این افراد احمد مسجد جامعی است.» از مسجد جامعی دعوت کرد که برای سخنرانی روی سن بیاید. مسجدجامعی عنوان کرد: «شهرزاد شخصیت اسطوره‌ای و تاریخی ما است و به نحوی نماد روح ایرانی است. تجلی این روح در قالب عشق و امید است. شهرزاد در داستان‌های کهن ایرانی کسی است که خونخوارترین مرد زمان خودش را با گفت‌وگو و با عشق به یک عنصر فرمانبر در برابر اخلاق تبدیل می‌کند و این یک شگرد ایرانی است.» وی ادامه داد: «من این توفیق را به همه دست‌اندرکاران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که این الگویی شود برای کسانی که رسانه‌های ملی را در اختیار دارند که سطح توقع نسل جوان ایران را بشناسند و از این حد فراتر بروند و فروتر نیایند.» در ادامه با اعلام احسان کرمی کلیپ «دیوونه» با تصاویری از سریال «شهرزاد» که به گفته کرمی بخش‌هایی از فصل بعدی این سریال را نیز در خود دارد و با صدای محسن چاوشی برای نخستین بار رونمایی شد. بخش بعدی تقدیرها، تقدیر از بازیگران خانه «بزرگ آقا» و دشمنان «بزرگ آقا» بود که در این بخش ضمن خالی کردن جای گلاره عباسی که در سفر و ابوالفضل پورعرب که سر اجرای نمایش بود، از محمد بزرگی، فرشید صمدی پور، محمد یگانه، پرویز فلاحی پور و ناهید مسلمی، جمشید گرگین، پانته‌آ پناهی‌ها، هومن برق‌نورد، هادی قمیشی و منوچهر زنده دل تجلیل شد. همچنین از محسن چاوشی نیز قدردانی شد که صدایش به خوبی روی سریال نشسته و تاثیر مضاعفی بر مورد توجه قرار گرفتن این سریال داشت.
در بخش دیگری از مراسم از محمود دولت‌آبادی دعوت شد که برای تجلیل از حسن فتحی روی سن بیاید. دولت آبادی که در میان تشویق ایستاده و طولانی مردم روی سن آمد، بیان کرد: «وسیع‌تر از هنر که هنرمندان تبلور آن هستند، جوشش زندگی در ذهن و قلب جوانان ایران است که آرزو می‌کنم همواره باقی بماند.» حسن فتحی اظهار کرد: «من قدری شوکه شدم. از این بابت که فکر می‌کردم قرار است تقدیر صورت بگیرد اما تصور نمی‌کردم جایزه‌ام را از دست استاد دولت‌آبادی بگیرم. برای من افتخار بزرگی است که این تندیس را از دست بزرگ مرد رمان‌نویسی و ادبیات ایران دریافت کنم. امیدوارم روزی برسد که آثار استاد محمود دولت‌آبادی و سایر اساتید ادبیات ما مورد استفاده و اقتباس در سریال‌ها و فیلم‌هایمان قرار بگیرد و سینما و سریال‌های ما به برکت وجود چنین بزرگانی از یک پشتوانه غنی فرهنگی برخوردار شود.» یکی از بخش‌های جذاب این مراسم پخش تصاویر بازیگران حاضر در سالن از مانیتورها بود که با نشان دادن هر یک از این هنرمندان صدای تشویق حضار اوج می‌گرفت.
بخش بعدی تقدیر از اعضای خانواده هاشم بود که در غیبت فریبا متخصص از مهدی سلطانی، نهال دشتی و پاشا جمالی دعوت شد روی سن بیایند که در ادامه مهدی سلطانی سروستانی گفت: «خیلی خوشحالم که در کنار شما هستم. ما حقمان بود که جشن بگیریم زیرا سازندگان این سریال بسیار تلاش کردند که بهترین را بسازند و حالا که این سریال با استقبال مخاطبان همراه شده، بنابراین حق ماست که جشن بگیریم.»
پس از آن و برای اهدای جایزه بعدی سید فرید قاسمی و صادق زیباکلام روی سن دعوت شدند. زیباکلام بیان کرد: «ظاهرا آقای فتحی در حال ساخت فصل دوم سریال «شهرزاد» هستند که به لحاظ تاریخی جلوتر می‌آید. من داشتم فکر می‌کردم این سریال چه زمانی به زمان معاصر می‌رسد که من و ظریف هم بتوانیم نقش خودمان را در آن بازی کنیم.»
در بخش دیگری از مراسم از اعضای خانواده جمشید شامل محمود پاک نیت، سهیلا رضوی، نسیم ادبی، رامین ناصر نصیر و مونا احمدی دعوت شد که روی سن بیایند. ناصر نصیر و احمدی در سالن حضور نداشتند. در این بخش محمود پاک نیت گفت: « از حسن فتحی تشکر می‌کنم که شاهکار آفرید. من چهارمین بار است که با ایشان کار می‌کنم. همیشه از ایشان صداقت، درستی، انصاف، عدالت و خوش ساختی کار را یاد گرفتم. امیدوارم همه عزیزان به خصوص تهیه‌کنندگان عزیز که به ما اعتماد کردند و سرمایه‌گذاری کردند، این راه را ادامه دهند تا کارهای خوب تولید شود و مردم ما از ماهواره جدا شوند.»
*حسن فتحی: خوش بخندید رفیقان در صبح مراد
پس از آن حسن فتحی برای سخنرانی روی سن فراخوانده شد. فتحی گفت: «در فضایی که به برکت حضور شما سرشار از لطف و صمیمیت و عاطفه است، برای آدم احساساتی مثل من کنترل احساسات کار آسانی نیست، سعی می‌کنم چند کلمه‌ای از سر عقل و به دور از احساسات با شما صحبت کنم.» وی ادامه داد: «من و همکارانم نیز همچون همه شما عزیزان در زندگی رویاهایی داشته و داریم، رویای عدالت اقتصادی، گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی، رویای جهانی عاری از جنگ و خشونت و مبتنی بر صلحی پایدار، آرزوی توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای وطنی که روزی در آن متولد شدم و روزی در خاک آن خواهم بود.» وی افزود: «در میان همه این رویاها بخت و اقبال یار ما بوده تا امشب گرد هم جمع شویم و در کنار شما عزیزان تحقق یکی از آن رویاها را جشن بگیریم. ساخت سریال «شهرزاد» و اقبال عمومی هموطنان داخل و خارج از کشور از آن و رونق دوباره بازار نمایش خانگی از طریق این سریال از جمله آرزوهایی بود که از چند سال پیش در ذهن من وجود داشت و بسیار به آن می‌اندیشیدم. » کارگردان سریال «شهرزاد» بیان کرد: «اکنون نمایش فصل یک 
این سریال به پایان رسیده و ما همگی می‌دانیم که در وجود هر یک از ما 
بزرگ آقایی هست، همچنان که شهرزاد و شیرین و فرهاد و قبادی نیز وجود دارد. از همین روست که همه ما آدمیان همچنان در برابر آن پرسش ابدی قرار گرفته‌ایم که در ستیز و تقابل میان عشق و آگاهی و ایثار از یک سو و خودشیفتگی و 
طمع و قدرت‌طلبی در سوی دیگر، هر یک از ما در کدام طرف این صف ابدی ایستاده‌ایم.» وی ادامه داد: «وظیفه خطیر ما هنرمندان در جهانی آمیخته با بیم و امید با بازآفرینی صادقانه کابوس‌ها و رویاهایی است که تاریخ یک جامعه تبلور یافته است. کابوس‌ها و رویاهایی که همه ما با آنها زندگی کرده‌ایم. خوش بخندید رفیقان در صبح مراد، کهنه شد قصه ما تا به سحر سوختگان.» 
پس از آن در آخرین بخش تقدیرها از عبدالله اسکندری که به گفته احسان کرمی نامش در تیتراژ هر اثری موجب اعتبار آن اثر است دعوت شد که برای اهدای جایزه غزل شاکری و پریناز ایزدیار روی سن بیاید. غزل شاکری ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کنار بازیگران بزرگ حاضر در سالن گفت: «من در سالن که نشسته بودم به این فکر می‌کردم که آیا قرار نیست مرا صدا کنند. هر کس یک خانواده‌ای دارد و افراد در قالب خانواده‌ها برای تقدیر دعوت شدند. این آذر بیچاره که در هفت آسمان یک ستاره هم ندارد. چگونه قرار است بیایم ولی آمدم.» پریناز ایزدیار نیز گفت: «یک خسته نباشید جانانه به تمام عوامل پشت و جلوی دوربین می‌گویم. افتخاری بود کار کردن با شما و در کنار استاد بزرگم جناب آقای نصیریان و همچنین ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و…. واقعا کم پیش می‌آید که سر یک کاری باشی که با این همه عزیز، این همه استاد هم‌بازی باشی.» وی ادامه داد : «آقای فتحی خیلی ممنونم از شما، دوبار به من اطمینان کردید، خیلی مدیونتان هستم، لطفا باز هم به من اطمینان کنید.» پس از آن غزل شاکری نیز گفت: «من فقط امیدوارم که بعد از فصل دوم، فصل سوم و چهارم و فصل پنجمی هم در راه باشد.» عبدالله اسکندری نیز گفت: «دوست داشتم که به تهیه‌کننده‌های این فیلم و آقای فتحی به عنوان یک سینماگر تبریک بگویم و از آنها تشکر کنم که سینمای ما را گرم کردند. امشب جای سعید ملکان در اینجا خالی است که واقعا زحمت کشیده است.» 
*مصطفی زمانی: شعرخوانی را مدیون پدرم هستم 
که چون پول نداشت کسی به حرف‌هایش گوش نداد
در بخش دیگری از مراسم از همایون ارشادی دعوت شد که برای تقدیر از مصطفی زمانی روی صحنه بیاید. مصطفی زمانی که پیش از رفتن روی سن دست نصیریان را بوسید، گفت: «خیلی خوشحالم که در خدمتتان هستم. در لحظات بازیگری لحظات سختی وجود دارد که باید کارهایی بکنی که در زندگی عادی آن کار را انجام نمی‌دهی. من در سکانسی که با آقای نصیریان بازی داشتم به واسطه نقشم نباید دست ایشان را می‌بوسیدم؛ امروز دوست داشتم جلوی دوربین‌ها دست شما را ببوسم.» وی در ادامه از حسن فتحی و سایر بازیگران سریال تشکر کرد. کرمی در ادامه خطاب به مصطفی زمانی بیان کرد: «چند روز پیش با آقای پرستویی در مورد تو صحبت می‌کردیم ضمن اینکه از بازی تو بسیار تعریف کردند گفتند مصطفی زمانی چقدر خوب شعر می‌خواند.» زمانی اظهار کرد: «من شعرخوانی را مدیون پدرم هستم چون ایشان بسیار اهل ادبیات هستند ولی مشکلات سیاسی همیشه دامنگیر می‌شود و دوستان می‌دانند من چه می‌گویم. ایشان خیلی سواد داشتند اما چون پول زیادی نداشتند کسی به حرف‌هایشان گوش نمی‌داد ولی من گوش می‌دادم.» زمانی در ادامه به خواست کرمی چند بیتی از شعر مرغ آمین را خواند.
*مهناز افشار: با مجموعه «شهرزاد» واقعا قلبم لرزید
در ادامه از مهناز افشار برای تقدیر از شهاب حسینی دعوت شد که روی سن بیاید. افشار گفت: «خیلی خوشحالم که در جمع هواداران سریال زیبای «شهرزاد» هستم. امشب شب شهرزادی‌ها است و من نمی‌خواهم خیلی صحبت کنم فقط می‌خواهم احساس خودم را بگویم. سال‌هاست که قلب‌های ما نمی‌تپد و برای عشق نمی‌لرزد، من با مجموعه «شهرزاد» واقعا قلبم لرزید. در گذشته وقتی تلفن زنگ می‌خورد اگر عشقی بود و معشوقه‌ای قلب‌هایمان پایین می‌ریخت، اما سال‌هاست که آن حس‌ها را نداریم. آقای فتحی خیلی ممنونم. من از بزرگ آقا خیلی ممنونم که بزرگان خانواده‌هایمان را به یادمان آورد که آنها را کمی بیشتر ببینیم.» وی در پایان بیان کرد: «من هم جزو مخاطبانی بودم که دوست داشتم قباد به شهرزاد برسد.» این جمله افشار با تایید شهاب حسینی که مانیتورها او را نشان می‌دادند و تشویق حضار همراه بود.
*شهاب حسینی: یاد عمو خسرو بخیر
شهاب حسینی که با تقلیدی از خسرو شکیبایی و در میان تشویق طولانی حضار روی سن آمد، گفت: «یاد عمو خسرو بخیر. الهی شکر که ما در محضر شما روسفید هستیم. من از همه تشکر می‌کنم که در قالب یک تیم آن‌قدر خوب کار کردیم که به دل شما بنشیند. کمی دغدغه‌هایم را در این زمان کوتاه با شما شریک می‌شوم. همیشه یکی از حسرت‌های بزرگ من این بود که زمانی که شبکه نمایش خانگی تشکیل شد، یک خوشحالی بزرگی داشتم که تولد یک رسانه‌ای بود که بینابین سینما و تلویزیون بتوان از آن شروع کرد.» وی ادامه داد: «زمانی که تولید سریال در شبکه نمایش خانگی کارش را شروع کرد، استقبال مردم را هم خوب به دنبال داشت، اما متاسفانه به سرانجام نمی‌رسید. زمانی که «شهرزاد» پیشنهاد شد متوجه شدم که آقای فتحی که قبلا افتخار حضور در «مدار صفر درجه» را در خدمتشان داشتم، قرار است این سریال را بسازند، نوید این می‌آمد که شاید شبکه نمایش خانگی به واسطه این سریال بتواند زنده شود.» حسینی افزود: «قصه خوب «شهرزاد» نشان داد که مخاطب ما قصه را دوست دارد و دنبال می‌کند پس شاید زمان آن رسیده باشد که بین گذشته و آینده پلی ایجاد کرد و با اقتباس از آثار ادبی بی نظیری که در ایران وجود دارد و اثر نویسندگان بزرگی چون استاد دولت‌آبادی، گامی برای شاختن این سریال‌ها برداشته شود با توانمندی‌های کسانی مثل آقای فتحی و ایجاد این فرهنگ و آشنا کردن نسل بعد با آنچه که نسل گذشته با تلاش و تکاپو و کوشش به دست آورده است. سپاسگزارم، الهی که همیشه تنتان سالم باشد و دلتان شاد.» 
*حمید فرخ نژاد: مردم درباره «قلب یخی» ما را مقصر می دانستند
پس از آن از حمید فرخ‌نژاد برای تقدیر از ترانه علیدوستی دعوت شد. فرخ‌نژاد که به واسطه قد بلندش باید میکروفن برایش اندازه می‌شد در ابتدا گفت: «بگذارید همین قدر باشد نفر بعدی قدش کوتاه است.» وی در ادامه گفت: «خواستم ابراز خوشحالی کنم و تشکر ویژه‌ای داشته باشم از عوامل و دست‌اندرکاران سریال «شهرزاد»، چه عزیزانی که جلوی دوربین بودند و چه دوستانی که در زمینه پخش سریال فعالیت می‌کردند. سریال «شهرزاد» باعث شد آبروی از دست رفته شبکه نمایش خانگی برگردد. چیزی که مدت‌ها چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ نظم در توزیع دچار اختلال شده بود.» وی در ادامه به سریال «قلب یخی» که در آن ایفای نقش کرده بود و به عنوان اولین سریال شبکه نمایش خانگی به واسطه بی نظمی در توزیع آسیب جدی به این شبکه زد، اشاره کرد و مردم را در رابطه با این موضوع صاحب حق دانست و گفت: «مردم حتی ما را به عنوان بازیگران سریال «قلب یخی» مقصر می‌دانستند و حق داشتند. از همه سازندگان «شهرزاد» تشکر می کنم و امیدوارم فصل دوم این مجموعه نیز با صلابت رقم بخورد.»
*ترانه علیدوستی: شهرزاد به هیچ وجه این شهرزادی نبود
که الان هست
ترانه علیدوستی هنگام حضور روی سن در پی کوتاه کردن پایه میکروفن توسط برگزار کنندگان سالن گفت: «اگر بلندتر هم بود قدم می‌رسید.» وی در ادامه یادآور شد: «با آقای فرخ‌نژاد دو فیلم کار کردم و همیشه به او می‌گفتم ما نمی‌توانیم با هم کار کنیم چون تو در کادر جا نمی‌شوی.» وی همچنین ضمن ابراز خوشحالی برای حضور در این مراسم گفت: «خیلی خوشحالم که اینجا هستم چون ماه‌ها بود که دلم می‌خواست همه گروهمان را دوباره در کنار هم ببینم.» علیدوستی در ادامه گفت: «یک هدیه عشق و امید به ما دادند. من این هدیه را متعلق به تمام مردمی می‌دانم که با عشق و امید دلشان با دل ما لرزید و از ته دل کار ما را دنبال کردند. خیلی برای ما با ارزش است و چنین توفیقی هر روز برای ما اتفاق نمی‌افتد. بدون شما که حتما عشق را می‌شناسید که این‌قدر تحت تاثیرش قرار گرفتید، شهرزاد به هیچ وجه این شهرزادی نبود که الان هست. آقای فتحی خیلی متشکرم از اینکه نقشی را به من دادید که تفکر زیبایی داشت و آدم آزاده‌ای بود. آقای نصیریان بازی در کنار شما یک اتفاق در زندگی من بود، نه فقط در بازیگری.» وی در پایان بعد از اشاره کرمی به گردنبند مرغ آمینی که به گردن داشت خطاب به حاضران در سالن گفت: «برای این که پز بدهم باید بگویم که تفاوت مرغ آمین من با گردنبند شما در این است که مال من همانی است که فرهاد به من هدیه داده بود.»
*ناصر ملک مطیعی: کاش می‌توانستم الان در این سینما بازی کنم
در ادامه برای تقدیر از علی نصیریان از پرویز پرستویی و ناصر ملک مطیعی دعوت شد که روی سن بیایند و ملک‌مطیعی در میان تشویق بی نظیر حضار روی سن آمد. ملک مطیعی گفت: «خدا را شکر می‌کنم و سپاسگزارم که توفیق داشتم در مقابل شما بایستم و چند کلمه‌ای صحبت کنم. من ۸۶ سال دارم و هیچ وقت در زندگی‌ام به کسی حسادت نکرده بودم، اما امشب حسادت کردم.» وی ادامه داد: «من نمی‌خواهم در مورد گذشته سینما حرفی بزنم، زیرا مثنوی هفتاد من است. ولی آنقدر تغییرات ایجاد شده که باعث افتخار ماست. امروز این بچه‌های جوان تمام قله‌های سرفرازی و تعالی و پیشرفت را فتح کرده‌اند. چه حالی دارید شما، چقدر با هم صمیمی هستید و به هم محبت دارید. امشب واقعا شب عشق بود. به جز از عشق که اسباب سرافرازی بود، هر چه دیدیم و شنیدیم همه بازی بود.» ملک مطیعی در ادامه بیان کرد: «واژه‌ها و کلمات بسیار نارسا هستند. نمی‌دانم از کجا شروع کنم. من سخن دلپذیری ندارم، اما دلی سخن‌پذیر دارم. بعد از سال‌ها دنبال فرصتی بودم که بتوانم حضوری ادای دین کنم به تمام این
سال‌ها که شما این قدر با محبت و صفا از آن پشتیبانی کردید.» ملک مطیعی گفت: درود می‌فرستم به جوانانی که جانشان را برای این مملکت فدا کردند. وی افزود: «آقای فتحی واقعا به شما تبریک می‌گویم، به تمام همکارانتان و تمام کسانی که در تولید این سریال نقشی داشتند، من نمی‌توانم از تک تک افراد اسم ببرم ولی در مورد آقای نصیریان که به یک صورتی از همکاران قدیمی من هستند و افتخار می‌کنم که در خدمتشان هستم، می‌گویم که ایشان واقعا بزرگ آقا هستند و شایسته نام بزرگ آقا. کما اینکه همه کسانی که در کار سینما هستند، همه آقا و بانو هستند.» وی ادامه داد: «در زمان ما مردها جرات نمی‌کردند بیایند بازی کنند، خانم‌ها خیلی شجاعت به خرج می‌دهند که وارد این کار می‌شوند. من می‌خواهم ادای دین کنم به همه همکارانم که دیگر در دنیا نیستند و یا در گوشه و کنار دنیا پریشان هستند. کاش آنها هم امشب اینجا بودند.» این بازیگر پیشکسوت در ادامه تاکید کرد: «من حسودی بد نکردم، ولی دلم سوخت که ای کاش می‌توانستم الان در این سینما بازی کنم.» وی در پایان سخنانش گفت: «خدا شما را حفظ کند و درود می‌فرستم به تمام جوانان رشید این مملکت که جانشان را فدا کردند تا این مملکت و سرزمین ما باقی بماند.»
*پرویز پرستویی: در شهرزاد همه بزرگ بودند 
پرویز پرستویی نیز در ادامه گفت: «من خجالت می‌کشم استاد ملک مطیعی را ایستاده در اینجا نگه دارم، چون خیلی حرف دارم راجع به «شهرزاد» بزنم، ولی ترجیح می‌د‌هم خیلی وقت عزیزان را نگیرم و فقط این را عنوان کنم که دست آقای فتحی را در راس هرم و یکایک کسانی که باعث ساخته شدن «شهرزاد» شدند را می‌بوسم.» وی در ادامه ضمن بیان اینکه از مخاطبان پرو پا قرص این سریال بوده، گفت: «می‌خواهم نقل قولی کنم از استاد ناصر تقوایی که می‌گفتند زمانی که داشتیم سریال «دایی جان ناپلئون» را می‌ساختیم، روزی که مرحوم اکبر دودکار جلوی دوربین می‌رفت، نقش اولم اکبر دودکار بود. ما هنرپیشه 
کوچک داریم ولی نقش کوچک نداریم. خوشبختانه در سریال «شهرزاد» 
هیچ کس کوچک نبود، همه بزرگ بودند.» وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «می‌خواهم نکته‌ای را خطاب به صدا و سیما بگویم که سال‌هاست تلاش می‌کند ماهواره‌ها را از خانه‌های ما جمع کند، هر چند ماهواره‌ها همه بد نیستند بستگی دارد ما چه استفاده‌ای از آن بکنیم. مدت‌ها بود که من به عنوان یکی از اعضای خانواده سینما شرمم می‌آمد که سریال‌های شبکه جم این‌قدر در خانواده‌های ما نفوذ کرده و ریشه خانواده‌ها را دارد از هم می‌پاشد. آقای فتحی شما کاری کردید که مدت‌هاست مردم دیگر جم تماشا نمی‌کنند، این را به قطعیت می‌گویم. تقاضا می‌کنم فصل دوم سریال را حتما بسازید و صدا و سیما هم یاد بگیرد که بودجه‌هایش را جای دیگر هزینه نکند و بابت این سریال‌ها هزینه کند.» پرستویی در ادامه گفت: «می‌خواهم در اینجا یاد کنم از بازیگران قدیمی سینمای ایران . هنگامی که تلفنی با آقای ملک مطیعی صحبت می کردم به ایشان عرض 
کردم که ما در واقع جماعت قدرنشناسی هستیم و یادمان می‌رود که بازیگری را از شما یاد گرفته‌ایم. می دانید من بسیاری از فیلم‌های شما را چگونه دیدم؟ در سینما ندیدم. بیرون در سینما می‌ایستادم و چون آن زمان هنگام پخش فیلم‌ها صدای آن در بیرون پخش می شد و عکس های فیلم‌ها را نیز به ترتیب در ویترین می‌چیدند، من عکس‌ها را نگاه می‌کردم، صداها را گوش می‌دادم و این‌گونه فیلم می‌دیدم؛ چون نه پولش را داشتم و نه جرات می‌کردم داخل سالن بروم.» در هنگام بیان این سخنان توسط پرویز پرستویی، ملک مطیعی شانه او را بوسید.
*علی نصیریان: آن قفس و یک پرنده همیشه در یادمان باشد
کرمی هنگام فرا خواندن علی نصیریان روی سن گفت: «دعوت می‌کنم از مردی که هر بار جلوی دوربین رفته، مردی که واقعا نشان داد بازیگری دنیای بی پایانی است.» نصیریان پس از دریافت تندیس «شهرزاد» از ناصر ملک ‌مطیعی بیان کرد: «بنیاد این کار آقای حسن فتحی و آقای امامی بودند. راجع به همه این مسائل خیلی صحبت شد و من نمی‌خواهم تکرار کنم.تشکرهایم را هم انجام داده‌ام. فقط یکی دو نکته می‌خواهم در مورد حضور «شهرزاد» ذکر کنم.»
وی عنوان کرد: «من امروز همراه پسرم برای خرید طلا به بازار رفته بودم. در مغازه طلافروشی چشمم افتاد به آن پلاک قفس و پرنده و آن شعر و شهرزاد یادم آمد. از فروشنده سوال کردم که این گردنبند سریال «شهرزاد» است و او گفت بله ما این را ساخته‌ایم و مردم آن را می‌خرند.» وی اظهار کرد: «این برای من یک نشانه بود.البته این مسئله از پیش در ذهن من بود، چیز عجیبی هم نیست. نیروهای خلاقه انسانی که در این مملکت وجود دارد و ما از آن غافلیم. آن نیروهای خلاقه هنری انسانی که در این مملکت به صورت بالقوه وجود دارد و بالفعل نمی‌شوند و کمتر دیده می‌شود و ظهور پیدا می‌کند. من خیلی نمی‌خواهم وارد تحلیل این مسائل شوم ولی این واقعیت را به من یادآوری کرد که آن نیروهای خلاقه‌ای که بالقوه وجود دارد، اگر مجال پیدا کنند در یک روزنه‌ای به اسم شبکه نمایش خانگی، بروز می‌کنند و این یک مورد نیست و آقای فتحی یک نفر نیست. آقای فتحی‌های بسیاری داریم، جوان‌ها و آدم‌هایی داریم که خوش فکر هستند و فرهنگ در پشت سرشان وجود دارد.» نصیریان ادامه داد: «این پلاک یکی این بُعد را به من یادآوری کرد و دیگر یک نشانه دیگری از استقبال مردم که این پلاک تا انتهای بازار عباس‌آباد رفته است و این نکته به ما می‌گوید که ملت ایران ملت هوشمندی است. می‌شناسد، می‌فهمد، درست است که گاهی در خود فرو می‌رود و در خود می‌ریزد و بروز نمی‌دهد، اما این نکته شعور ملت را بیان می‌کند که خوب و بدو صلاح و غیر صلاح را می‌شناسند و این نه تنها در هنر، بلکه در تمام مسائل وجود دارد. پس آن قفس و یک پرنده یادمان باشد.» در پایان این مراسم همزمان با پخش مجدد موزیک ویدئو «دیوونه»، کرمی از همه بازیگران و عوامل سریال «شهرزاد» دعوت کرد که برای گرفتن عکس یادگاری روی سن بیایند و اعلام کرد که فیلم این مراسم در سایت فیلم نت موجود است. به گزارش آنا، این مراسم که با یک ساعت تاخیر راس ساعت ۲۲ آغاز شد و تا دقایقی بعد از ساعت ۲۴ نیز
ادامه داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *