تربت حیدریه – ایرنا – رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام کرد: شهر بایگ از توابع این شهرستان را به دلیل قابلیت های موجود، برای معرفی به عنوان شهر ملی صنایع دستی در حوزه ابریشم کشی پیشنهاد کرده ایم

 

علی محمدی، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این موضوع در نشست هفته جاری معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز طرح و مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: شهر بایگ و روستای بسک در نزدیکی آن بیش از ۱۲۰۰ کارگاه ابریشم کشی را در خود دارند و ۹۰ درصد مردم این منطقه با اشتغال در این حرفه، بیش از ۷۰ درصد ابریشم کشور را تولید می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه با اشاره به اینکه هر کارگاه دست کم می تواند ۲ نفر را جذب کار کند، بر ضرورت حمایت از دست اندرکاران این هنر صنعت بومی و سنتی تاکید کرد.

محمدی گفت: ابریشم کشی علاوه بر ظرفیت و مزیت خوبی که از نظر اقتصادی و اشتغال برای منطقه و استان دارد،می تواند به عنوان یک جاذبه کم نظیر گردشگری ، سالانه بازدید کنندگان زیادی را از طریق تورهای گردشگری به منطقه بکشاند.

وی افزود: بنا داریم با تمرکز شماری از کارگاه های ابریشم کشی در یک نقطه و ایجاد بازارچه ابریشم، در کنار کار ابریشم کشی، با فراهم کردن زمینه تولید محصولات ابریشمی، برای تولیدات فعالان این بخش ارزش افزوده نیز ایجاد کنیم.

وی به برخی از مشکلات دست اندرکاران این بخش اشاره کرد و گفت: موضوع بیمه ابریشم کشان، اختلاف در صدور مجوز بویژه مشاغل خانگی، کمبود پیله، ناهماهنگی ادارات خدمات رسان، واردات بی رویه نخ ابریشم، نبود حمایت تسهیلاتی و عدم استفاده بهینه از محصولات تولیدی از اصلی ترین مشکلات آنان است.

۲ سال پیش چله کشی ابریشم بایگ تربت حیدریه به عنوان نخستین اثر معنوی ناملموس این شهرستان به ثبت ملی رسیده بود.

بخش بایگ به مرکزیت شهر بایگ در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه قرار دارد.

مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *