مرمت و احیای ۱۰ رشته قنات در مه ولات تربت حیدریه

 

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مه ولات از احیا و مرمت ۱۰ رشته قنات در این شهرستان در بهار امسال خبر داد.

احمد نادری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای احیای این قنات ها بیش از ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار در سطح هزار و ۲۰۵ هکتار از مزارع منطقه با صرف ۶۲ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بلاعوض صندوق حمایت از بخش کشاورزی را از اولویت های این مدیریت خواند و گفت: در سه ماهه سال جاری این طرح در سطح ۲۱۵ هکتار از کشتزارها اجرا شد.
نادری افزود: با اجرای تمامی طرحهای هدفگذاری شده و افزایش عملکرد آبیاری معادل پنج حلقه چاه عمیق با آبدهی ۲۵ لیتر در ثانیه در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
وی از ایجاد باغ های زیتون، گل محمدی و عناب در سطح هشت هکتار از اراضی منطقه به عنوان نخستین تجربه شهرستان به منظور بررسی سازگاری و عملکرد این محصولات برای بهبود الگوی کشت خبر داد.
نادری، برگرداندن سه هزار و ۲۰۰ هکتار از سطوح کود سبز ایجاد شده به خاک برای افزایش مواد آلی خاک، اجرای یک باب استخر ذخیره آب دومنظوره با اعتبار ۶۱۰ میلیون ریال و ساخت کانال بتنی به طول هزار و ۵۰۰ متر با اعتبار ۳۱۰ میلیون ریال رااز دیگر طرح های جهاد کشاورزی مه ولات در سال جاری برشمرد.
وی اظهار کرد: اجرای نخستین طرح آبیاری زیرسطحی باغ های پسته در سطح ۷۶هکتار با اعتباری افزون بر هشت میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال را از دیگر طرح های اجرا شده بود که پنج میلیارد ریال آن به صورت بلاعوض از صندوق حمایت از بخش کشاورزی تامین شد.
نادری افزود: اجرای طرح اصلاح و احیای باغ های انار در سطح ۲۹۵ هکتار، اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار در سطح ۸۰ هکتار، اجرای نخستین طرح پرورش میگوی وانامی در آب شور در استان، توزیع ۳۸ هزار قطعه ماهی گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و افزایش دانش فنی بهره برداران به تعداد ۸۵۲ نفر روز را از دیگر اقدامات این مدیریت بوده است.
شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات با مرکزیت شهر فیض آباد، در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

۵ دیدگاه‌

  1. جعفری مقدم گفت:

    هفت سر رشته قنات فیضآباد مه ولات خراسان رضوی جهت لایروبی به بخش خصوصی بسپارید بعلت خرده مالک رسیدگی نمیشود جعفری مقدم مالک آب قنات

  2. جعفری مقدم گفت:

    سیلوهای خالی غلات مه ولات شما را به اتاق فکر جهاد کشاورزی فیض آباد مه ولات خراسان رضوی دعوت مینماید

  3. جعفری مقدم گفت:

    قنات فیضآباد مه ولات خراسان رضوی نیازمند تسهیلات دولت است کدخدا منشی وار هفت رشته قنات که آب تلمبار شده در میله های قنات کار درستی نیست به بخش خصوصی واگذار کنید مسولین محترم جهاد کشاورزی فیض آبادمهولات خراسان رضوی به جولان گاه آب قنات جاری توجه ویژه نمایید

  4. جعفری مقدم گفت:

    باسلام وتبریک سال نو
    خواهشمندم مسولین محترم جهاد کشاورزی فیض آبادمهولات خراسان رضوی نسبت به احیای رشته های مسدود شده هواکشهای قنات فیض آبادمهولات که جان انسانی بلعیدن ورودنمایند

  5. جعفری مقدم گفت:

    حذف دیدگاه بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *