ائمه‌جمعه ۶ شهر دیگر به علم‌الهدی پیوستند سرایت ممنوعیت کنسرت مشهد به شهرهای دیگر؟

آرمان- سارا خوشنویس: موسیقی از جمله موضوعاتی است که سال‌های سال به محل بحث میان هنرمندان و اقشار دیگر تبدیل شده و هنوز قانون جامع و کاملی که به مثابه اتمام حجت تلقی شود در این باره وجود ندارد. در این میان، برخی هم که نقش مرجع را در جامعه ایفا می‌کنند تکلیفی برای خود قائل هستند که بر حسب آن موضوعاتی را در این‌باره از پشت تریبون‌های رسمی اعلام می‌کنند، مانند امام جمعه مشهد که اخیرا درباره برگزاری کنسرت در این شهر گفته بود:« درشهر امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار کرد» پس از اظهارات علم الهدی بود که وزیر ارشاد به مشهد سفر کرد تا با امام جمعه این شهر نشستی داشته باشد و نتیجه چنین شد که وزیر ارشاد با قانونی خواندن برگزاری کنسرت‌ها در سراسر کشورها گفت:« با توجه به مزین بودن شهر مشهد به مرقد مهر امام رضا (ع)، اجرای کنسرت‌ها در این شهر مخالفانی از جمله نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی را داشت که ما به نظر ایشان احترام گذاشته و با اینکه این کنسرت‌ها مشکل خاصی نداشت اما از ادامه اجرای آنها در این شهر صرف نظر کردیم.»

امام جمعه ۶ شهر دیگر در مسیر علم‌الهدی

اظهارات وزیر ارشاد پایان ماجرا نبود، چرا که امام جمعه شش شهر دیگر هم مسیر علم الهدی را دنبال کرده وخواستار برگزارنشدن یا محدودیت در برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهرهای خود شده‌اند. آیت‌ا… علم‌الهدی در مقایسه‌ای عجیب بین مشهد و کشور مستقل واتیکان خواسته بود به این شهر مذهبی مستقل از دیگر نقاط کشور در حوزه فرهنگی نگاه شود، اما «مطهری» با اشاره به فدرالی‌نبودن شیوه اداره کشور، از درخواست امام جمعه مشهد انتقاد کرده بود. سید رضا اکرمی هم با اشاره به اینکه حرمت مشهد به دلیل مرقد مطهر امام هشتم شیعیان همان قدر واجب است که شهرری و شیراز و قم، درعین‌حال گفته بود:«اما این دلیل نمی‌شود که شهرهای مذهبی را جزیره‌ای مستقل دانسته و حساب مشهد و قم و… را از شهرهای دیگر کشور جدا بدانیم. باید تاکید کرد که رعایت رفتار اسلامی، مشهد و تهران نمی‌شناسد و با وجود تاکید بر حفظ حرمت شهرهای مذهبی، نمی‌توان قانونی متفاوت با شهرهای دیگر وضع کرد.»

امام جمعه شیراز درمسیر علم‌الهدی

آیت‌ا… اسدا… ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در فارس در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز با بیان اینکه وزیر ارشاد گفته است که برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد مقدس به‌خاطر احترام به امام رضا (ع) انجام نمی‌شود، گفت:«از آقای وزیر ارشاد سوال می‌کنم که اگر برگزاری کنسرت حلال است و جایز و بی‌ضرر، چرا خدمت امام رضا (ع) برگزار نمی‌شود؟ اگر حرام است و ضرر دارد، پس برای همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهید و گناه را تشویق نکنید.»

کنسرت کار فرهنگی نیست!

حجت‌الاسلام «محمود حسینی» امام جمعه سیرجان هم با انتقاد از اجرای کنسرت‌های مستمر در سیرجان گفت: «عده زیادی از مردم با مراجعه به ما خواستار توقف کنسرت‌ها هستند و شما قضاوت کنید حالا که دهه کرامت و میلاد امام رضاست، آیا شهر باید تبلیغات کنسرتی داشته باشد یا تبلیغات امام‌رضایی؟» حجت‌الاسلام حسن رمضان‌پور خطیب جمعه خواف هم گفت:«نیاز امروز جامعه اسلامی ما برگزاری کنسرت نیست که برخی برای جلوگیری از برگزاری آن در مشهد مقدس جوسازی می‌کنند». حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی امام جمعه ارومیه هم با بیان اینکه محافل مختلطی که برگزار می‌شود و امنیت چنین محافلی توسط مسئولان ایجاد می‌شود، کار شایسته‌ای نیست، افزود:« مسئولان باید از ایجاد بوالهوسی و شهوترانی دوری کنند». حجت‌الاسلام «رضاسالاری» امام‌جمعه عنبرآباد هم خطاب به مسئولان گفت:« انقلاب اسلامی ما را از فکر فرهنگ‌فروشی درآورد، حال چرا امروز دغدغه برخی از مسئولان نظام اسلامی برگزاری کنسرت شده است». امام جمعه رامسر هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به برگزاری جشن هفته فرهنگی رامسر و کنسرت‌ها گفت:«نباید در برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌ها افراط صورت گیرد». پیش از این نیز امام جمعه تنکابن نسبت به برگزاری پی‌درپی کنسرت‌ها در این شهرستان هشدار داده بود.

لغو کنسرت؛ نه ‌فقط در مشهد

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: دستگاه قضا با اصل برگزاری کنسرت‌ها مخالف نیست ولی شرط و دغدغه ما همواره این بوده که کنسرت‌ها سالم و بدون مسائل خلاف اخلاق و عفت عمومی برگزار شود. او این اقدام را کاملا قانونی و براساس خواست مردم دانست و گفت: با اینکه دادستان از متولیان برگزاری کنسرت‌ها خواسته بود برای برپایی کنسرتی بدون مسائل اخلاقی تعهد بدهند، ولی تاکنون هیچ تضمینی از سوی مجریان برگزاری کنسرت‌ها ارائه نشده است و به همین منظور دادستان بر اساس وظایف قانونی خود و در راستای پیشگیری از اقدامات خلاف قانون و شرع، دستور لغو کنسرت‌ها را صادر کرد. او اظهار داشت: دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در رابطه با لغو کنسرت‌ها، به همه شهرها و شهرستان‌ها تسری می‌یابد و این اقدام کاملا مطابق با انجام وظایف قانونی است.

قوانین کشور قابل تقسیم شدن نیست

عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به مجزا شدن مشهد از قوانین مربوط به حوزه موسیقی، با تاکید بر اینکه قوانین کشور قابل تقسیم شدن نیست که موضوعی برای برخی مکان‌ها مباح و برای برخی دیگر حرام باشد گفت: قوانین ما براساس شرایط و اصول مشخصی تصویب شده و برای همه جا لازم‌الاجراست. این مدرس حوزه با بیان اینکه کنسرت مشروع است و منع شرعی ندارد، اضافه کرد: البته معتقدیم که شئونات برخی اماکن مانند مساجد، باید رعایت شود، چنانکه کف زدن حرمت شرعی ندارد، اما به مسجد که می‌رسد، آقایان احتیاط می‌کنند و می‌گویند در شان مسجد نیست. شاید در مشهد نیز برخی نظرشان این است که اینگونه عمل نشود و می‌خواهند شان آن را برسانند، والا اگر چیزی حرام است، همه جا حرام است و اگر مباح است، همه جا مباح است.

مخالف کنسرت هستم

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اما نظر دیگری دارد. آیت‌ا… سیدمحمد غروی با بیان اینکه از ابتدا مخالف برگزاری کنسرت بودم، آن را برخلاف روح اسلام دانست. وی خاطرنشان کرد: نباید موسیقی ترویج شود، اما وقتی کنسرتی برگزار می‌شود، این به معنای ترویج موسیقی است. غروی اضافه کرد: تشکیلاتی مانند وزارت ارشاد عوض اینکه در جاها و موارد دیگر کارهای حساب شده و فرهنگی صحیح انجام دهد، کنسرت راه می‌اندازد، در حالی که این امر وجهی ندارد. اگر کسی موافق برگزاری کنسرت باشد، من با آن مخالف بوده و هستم.

انتقاد «جمهوری اسلامی» از امام جمعه مشهد

هرچند غروی از آیت‌ا… علم الهدی حمایت می‌کند و جانب او را می‌گیرد، اما «جمهوری اسلامی» که حجت‌الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئولی آن را برعهده دارد، در یادداشتی از لغو کنسرت در مشهد و اظهارات امام جمعه این شهر که طرفداران کنسرت را عیاش توصیف کرده بود، انتقاد کرد. این رسانه در یادداشتی، با بیان اینکه «کلمه، معنای خاص خود را دارد چنانکه عیاش در ادبیات گفتاری و رفتاری مردم، معنای نازیبای خویش را ظاهر می‌کند، هر چند از تریبون محترمی ادا شود» نوشت:«این را همه می‌دانند که هرکس به مشهد می‌آید اول از همه سراغ خانه امام رضا (ع) را می‌گیرد و در حرم، احرام زیارت می‌بندد و بعد به دیگر امور می‌پردازد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *