سومین دوره جایزۀ ادبی استاد محمد قهرمان عصر چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدۀ سومین دوره جایزۀ ادبی استاد محمد قهرمان، ساعت ۱۶ روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ به صورت مجازی و حضوری با تعداد محدود و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این مراسم که به همت مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی و با هدف گسترش و اعتلای زبان و ادب پارسی و به‌ منظور پاسداشت یاد و خاطرۀ استاد قهرمان، پژوهشگر و شاعر برجسته و رئیس اسبق کتابخانه دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، دکتر کافى، رئیس دانشگاه فردوسى مشهد از تاثیر ماندگار زنده یاد قهرمان در دانشکده ادبیات و علوم انسانى بویژه کتابخانه این دانشکده یاد کرد و گفت: قهرمان ِ ادیب و شاعر ما را به عشق ورزى و دوستى دعوت می کند و ما باید با تاسی به شعر و باور او، دوستى و عشق ورزیدن به جهان، آدمى و طبیعت را در خود پرورش دهیم.

در ادامه دکتر مریم موذن، دانشیار مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه لویی ویل کنتاکی امریکا به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به فراز و نشیب سیر آموزشى و پژوهشى خود، گفت: تا پیش از آنکه به تورنتو بروم و با کتابخانه و استادان آنجا آشنا بشوم، مانند اغلب دانشجویان و استادان در ایران فکر می کردم که عظمت ادبیات ایران با حمله مغول از بین رفته است، حال آنکه این باور بیشتر تحت تاثیر شرق شناسان و ایران پژوهان غربى رواج یافته است. بنابراین تحقیقات خود را بر ادبیات عصر صفوى متمرکز کرده ام و جالب آنکه در این دوره حدودا ٢۵٠ ساله، افکار و اندیشه ها و گفتمانهایى مطرح شده است که دقیقا مطابق با مسائل امروز ماست. دکتر مؤذن در ادامه افزود: تحقیق و پژوهش درباره فرهنگ و تاریخ و ادبیات دوره صفوى بسیار ضروری است و وقتى کسی آثار این دوره را می خواند، در مى یابد که بخش عمده اى از ریشه و ژرفاى فرهنگ و باور و اندیشه امروزش در آثار و نوشته هاى این دوره نهفته است که باید از آنها “غبارروبى” کرد و به عمق آنها دست یافت.

دکتر مؤذن در بخشى از سخنرانى خود به ذکر خاطراتی از استاد قهرمان پرداخت و گفت: وقار استاد قهرمان و عمق نگاه او به پژوهش مثال‌زدنی بود. وی افزود استاد قهرمان به راهی توجه کرد که پیش از او مغفول مانده بود.

در بخش بعدی این مراسم دکتر محمدجعفر یاحقی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد به سخنرانی پرداخت و خاطراتی از قهرمان و انجمن قهرمان بیان کرد و در ادامه از خانواده استاد قهرمان بویژه خانم فرشته قهرمان همسر استاد قدردانی کرد که هنوز چراغ این انجمن را روشن نگه داشته و هر سه‌شنبه شاعران و فرهنگ‌دوستان در منزل استاد به شعرخوانی می‌پردازند.

سپس دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه و دبیر سومین دوره جایزۀ ادبی استاد قهرمان به گزارشی از روند و چگونگی برگزاری این دوره از جایزه پرداخت. او گفت: در این دوره از جایزه ١۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده که شامل ۴ کتاب و ٨ رساله دکترى و ٣ پایان نامه کارشناسى ارشد بوده است. او ادامه داد: پس از پایان مرحله نخست داورى، یک کتاب و ۴ رساله دکترى به مرحله دوم و نهایى راه یافتند که چون تعدادى از آنها اثر دانش آموختگان دانشگاه فردوسى مشهد بود، هیات داوران تصمیم گرفت تا داورى مرحله نهایى را به داورانى خارج از دانشگاه فردوسى بسپارد. لذا از متخصصان حوزه سبک هندى و ادبیات دوره صفوى از فرهنگستان زبان و ادب فارسى و برخى از دانشگاههاى بزرگ دعوت شد تا داورى را به عهده بگیرند که سه استاد برجسته با بزرگوارى پذیرفتند.
دکتر ساکت گفت: داوران مرحله نهایى هیچ اثرى را به عنوان اثر برگزیده انتخاب نکردند و در نهایت رساله دکترى “وسعت مشرب: صلح و آزادگى؛ رشد و دگردیسى یک اندیشه در سبک هندى” اثر خانم دکتر فاطمه رضوی، دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد را به عنوان اثر شایسته تقدیر اعلام کردند.

در پایان خانم دکتر فاطمه رضوی ضمن ابراز خرسندی از دریافت جایزه به شمه‌ای از تاثیرگذاری آثار قهرمان در پژوهش‌هایش پرداخت.

گفتنی است در نخستین دوره در اردیبهشت‌ ۱۳۹۷، کتاب تذکرۀ نفایس‌المآثر اثر کامی قزوینی به تصحیح دکتر سعید شفیعیون، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان برگزیده و در دومین دوره در اردیبهشت‌ ۱۳۹۸، کتاب رسائل طغرای مشهدی به تصحیح سید محمد صاحبی اثر شایستۀ تقدیر شده بود.

دکتر فاطمه رضوی در سومین دوره جایزه ادبى قهرمان به واسطه رساله دکترى خود با عنوان “وسعت مشرب: صلح و آزادگى؛ رشد و دگردیسى یک اندیشه در سبک هندى” موفق به کسب عنوان “شایسته تقدیر” شد و با دریافت تندیس جایزه، لوح تقدیر و سکه بهار آزادى مورد تقدیر قرار گرفت.

مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسى مشهد این موفقیت را به ایشان شادباش می گوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *