در مراسم هفدهمین سال تأسیس خانه موسیقی عنوان شد موسیقی را ابزار دعوای سیاسی نکنیم

در مراسم هفدهمین سال تأسیس خانه موسیقی عنوان شد
موسیقی نباید ابزار دعواهای سیاسی شود
حمیدرضا نوربخش: در هر برنامه ای دنبال حاشیه باشید، حاشیه پیدا می شود

ندا سیجانی


خانه موسیقی؛ یک نهاد مدنی
یادداشت

داوود گنجه‌ای
قائم مقام خانه موسیقی و رئیس کانون مدرسان

برگزاری جشن تأسیس خانه موسیقی یادآور آن است که یک مکان و نهاد مدنی به حیات خود ادامه می‌دهد. دراین مراسم که هرسال برگزارمی شود نتیجه زحمات و فعالیت‌های خانه موسیقی، تشویق از پیشکسوتان و بررسی فعالیت هنرمندان درجهت اعتلای فرهنگ ارائه داده می‌شود. همچنین برگزاری چنین جشن‌هایی یادآورموسیقی اصیل مملکت‌مان است، بخصوص موسیقی مناطق و نواحی کشور. در واقع چند سالی است خانه موسیقی با یک برنامه‌ریزی صحیح ازهنرمندان موسیقی نواحی تمام نقاط کشور دعوت به عمل می‌آورد و آواهای محلی را یکصدا به گوش شنوندگان می‌رساند.
همچنین دید و بازدید اهالی هنر، استادان و پیشکسوتان و هنرجویان و دورهم بودن دریک شب زیبا و دوست داشتنی فارغ از تمام مسائل زندگی، همدلی، همیاری و دوستی را باردیگربه میان اهالی هنر می‌برد. خانه موسیقی نهادی است که ازسوی مردم اداره می‌شود و به جایی وابسته نیست البته ارتباطاتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد اما دولتی نیست بنابراین اگر بخش خصوصی در این زمینه کمک و ایده‌ای ارائه بدهد یا حامی مالی شود حتماً استقبال خواهد شد و چه بهترکه بخش‌های خصوصی برای آنکه بخش موسیقی روی پای خود بایستد و متکی به دولت نباشد حمایت‌های لازم را داشته باشد.

هفدهمین جشن تأسیس خانه موسیقی با حضور جمع زیادی ازهنرمندان موسیقی شامگاه شنبه ۱۰ مهردر تالار وحدت برگزار شد. نهاد صنفی غیردولتی ای که به انگیزه حفظ، گسترش، اعتلا، اشاعه، معرفی موسیقی وموسیقیدانان ایرانی بر مبنای اصول فرهنگی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است.
در ابتدای این مراسم، ارکستر گروه کرخانه هنرمندان ایران با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نخستین اجرای خود را به روی صحنه برد. پس ازآن قطعه «چراغ خانه» به رهبری محمود میرزایی به اجرا درآمد ودرادامه قطعه «شیرین وفرهاد» و«ایران، ایران» که رهبری آن را محمد سریر برعهده داشت اجرا شد. سریر در این مراسم ضمن ابراز خرسندی ازبرگزاری این جشن اظهار کرد: خانه موسیقی طی این ١٧ سال به بلوغ لازم رسیده است و در این سال‌ها حضور مؤثر و فراز و فرودهای زیادی داشته است. رئیس شورای عالی خانه هنرمندان که برای نخستین بار ارکستر خانه هنرمندان را رونمایی می‌کرد در این خصوص افزود: سن متوسط اعضای این ارکستر ٢٠ سال است وآینده خوبی را برای آنها پیش‌بینی می‌کنم و برما لازم است که به سهم خود ازهنرمندان جوان حمایت بیشتری داشته باشیم.
چرا در بخش‌هایی ازجغرافیای این سرزمین کنسرت غیرمجاز است؟
درادامه مراسم پس ازپخش کلیپی از عملکرد دوساله خانه موسیقی، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل در سخنانی به لغو کنسرت‌ها و ممانعت از حضور بانوان اشاره کرد و گفت: یکی ازچالش‌های پیش روی خانه موسیقی بحث اشتغال هنرمندان است وهم‌اکنون با خیل عظیمی از جوانان با استعدادی مواجه هستیم که در آموزشگاه‌ها و آکادمی‌ها مشغول تحصیلند و با مشکل روبه‌رو هستند و این سؤال پیش می‌آید کدام عرصه برای اینها مهیا است؟ به اعتقاد من برای پاسخ به این سؤال باید به رسانه ملی رجوع کرد که هیچ گونه ارتباطی با این موضوع ندارد و می‌توان گفت که حلقه مفقوده ما است و متأسفانه وقتی که این حلقه مفقوده وجود داشته باشد هنرمند با موانع زیادی روبه‌رو می‌شود.
سخنگوی خانه موسیقی دیگر چالش‌ها را ممانعت ازحضور بانوان هنرمند نوازنده بیان کرد وگفت: بحث ممانعت حضور بانوان هنرمند نوازنده روی صحنه‌ها یک توجیه غیر منطقی است. ما براین باوریم اگربانوان هنرمند می‌توانند درآکادمی‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی تحصیل کنند پس چطورنمی توانند روی صحنه فعالیت داشته باشند؟! نوربخش در ادامه به ماجرای لغو کنسرت‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی ما یک قانون، یک نظام و یک حاکمیت داریم پس چرا در بخش‌هایی ازجغرافیای این سرزمین کنسرت غیرمجاز است؟
وی افزود: همه ما باید تابع قانون باشیم. اتفاقاً بزرگترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران قانون است.
نوربخش تصریح کرد: بیاییم موسیقی را ابزار دعواهای سیاسی نکنیم. شما در هر برنامه ای که بروید اگر دنبال حاشیه باشید بی‌تردید حاشیه پیدا می‌کنید همان‌طور که در عزاداری حضرت سیدالشهدا نیز حاشیه پیدا می‌شود. مطمئن باشید اهالی موسیقی دغدغه مراجع دینی را خوب می‌فهمند. مدیرعامل خانه موسیقی با تقدیراز محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی بیان کرد: جای استاد شجریان دراین مراسم خالی است وبحمدالله حال جسمی این هنرمند رو به بهبود است و از رسانه‌ها می‌خواهم که در روزهای آینده به ماجرای حال جسمی ایشان دامن نزنند. نوربخش در پایان تصریح کرد: استاد شجریان حق الناس است این حق الناس را باید به مردم برگرداند. امیدوارم در این روزها رسانه ملی به این ماجرا نیز فکر کند. به هر حال این روزها، روزهایی است که ما باید ید واحده باشیم. امیدوارم با کمک دولت کم و کاستی‌ها را برطرف کنیم. در ادامه مراسم ازعثمان کیمنه‌ای خواننده کرد، حسین طیبی نوازنده لله ‌وا، احسان عبدی‌پورنوازنده سرنا، علی اسدی نوازنده کرنا، سوسن بخشایش صدابردار، فرمان مرادی سازنده ساز، میلاد کیایی نوازنده سنتور و سیدعباس سجادی شاعر و ترانه‌سرا تقدیر به عمل آمد.
قدردانی از ضرغامی، گله از سرافراز، درخواست از علی عسگری
سیدعباس سجادی بعد ازدریافت جایزه خود ضمن آرزوی سلامتی برای محمدرضا شجریان بیان کرد: من برنامه‌های تلویزیونی‌ام را از همین تریبون شروع کردم ولازم می‌دانم از مهدی مناجاتی تهیه‌کننده برنامه «دستان» تشکر کنم که با خون دل این برنامه را زنده نگه داشت و از آقای ضرغامی به جهت اینکه اجازه تولید این برنامه را در تلویزیون دادند تشکر کنم. گلایه می‌کنم از آقای سرافراز که این برنامه را تعطیل کردند واز آقای علی عسگری می‌خواهم که این برنامه را دوباره به تلویزیون بازگردانند.
قدردانی از برگزیدگان
در ادامه مراسم بخش اهدای جوایز آلبوم‌ها، آلبوم «از روزگار رنگ آمیز» به خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی کوروش دانایی و «هیچ مگو» به خوانندگی مجتبی عسگری و آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر برگزیده این بخش معرفی شدند. دربخش دوم قدردانی‌ها از آذین موحد نوازنده فلوت، پژوهشگر و استاد دانشگاه، سیاوش ظهیرالدینی مدرس و نوازنده ویولن، لوریس چکناواریان آهنگساز ورهبر ارکستر تجلیل شد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *