معاون اول رئیس جمهوری در همایش بین‌المللی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی» :اولویت دولت عبور از اقتصاد نفتی با رونق گردشگری است

معاون اول رئیس جمهوری رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران را یکی از مهم‌ترین راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت، کمک به توزیع عادلانه درآمدها و ایجاد اشتغال پایدار دانست و از عبور از اقتصاد وابسته به نفت با توسعه زیرساخت‌های گردشگری خبر داد. به گزارش «ایران»، در همایش بین‌المللی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی» حدود ۶۰ نماینده و سرمایه‌گذار از ۱۷ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی حضور دارند.
 اسحاق جهانگیری دیروز در این همایش، گردشگری را یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها و عوامل مؤثر در ارتباطات میان فرهنگی اعلام کرد و گفت:«توسعه آن در جهان امروز نقشی اساسی در گسترش تفاهم‌ها و افزایش سطح ادراکات ملی، منطقه‌ای و جهانی دارد.»
به گفته او دولت تدبیر و امید با توفیق در سیاست خارجی و خارج کردن کشور از عرصه تهدیدها و تحریم‌ها و توافق در «برجام»، توانسته است شرایط «پساتحریم» را به گونه‌ای پیش ببرد که بیشتر دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی از گسترش روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران استقبال کنند.
او گفت:«در فضای گشایش سیاسی و روابط بین‌المللی از جمله مساعدترین زمینه‌هایی که به وجود آمده، جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه گردشگری است.»او مکمل این سیاست دولت را پیشبرد برنامه «اقتصاد مقاومتی» دانست که رهبر معظم انقلاب همواره بر اجرای آن تأکید دارند و مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرا به دولت سپرده شده است.
جهانگیری گفت:«صنعت گردشگری در ایران تا پیش از شرایط پساتحریم به دلیل وجود تحریم‌ها و تهدیدها و بالابودن ریسک سرمایه‌گذاری و حتی سفر، براثر سیاست‌ها و تصمیمات مغرضانه و ظالمانه برخی دولت‌های خارجی و طرح تبلیغات ضد ایرانی در وضعیتی مطلوب قرار نداشت.»او در این همایش از اراده مصمم دولت برای اجرای سیاست‌ها و راهبردهای جدید بر پایه توسعه گردشگری پایدار خبر داد وگفت: «در این رویکرد با ایجاد سازه‌های ژئوپلیتیکی گردشگری، همکاری با سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای، تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به زیرساخت‌ها و بنیان‌های گردشگری خود توجه ویژه شده است.»جهانگیری سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های صنعت گردشگری، اماکن اقامتی و تأسیسات گردشگری بر پایه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عبور از اقتصاد وابسته به نفت را اولویت دولت دانست و گفت:«ما بنا داریم که اقتصاد گردشگری و درآمدهای حاصله از این صنعت را در جهت رشد و اعتلای بنیان‌های اقتصادی به کار گیریم.»وی در ادامه گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اولویت سه طرح مهم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصویب شده است.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: این سه طرح عبارتنداز: تدوین بسته حمایت از کارهای تولید صنایع دستی و فرش، ایجاد ظرفیت‌های جدید در هتلداری (هتلینگ) و تدوین بسته حمایت از گردشگری (از ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری). او با اشاره به رشد ۹٫۵ درصدی گردشگری ایران گفت:«اما هنوز چشم انتظار تحولات امیدبخش‌تر هستیم.»جهانگیری خطاب به مسئولان و برنامه ریزان از آمادگی دولت برای کمک در زمینه‌های مختلف در حوزه گردشگری خبر داد.
   نرخ هتل‌ها در ایران آزاد می‌شود
«مسعود سلطانی فر»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش از آزادسازی نرخ هتل‌های کشور خبر داد و گفت:«ساز و کار و مقدمات آزادسازی نرخ فراهم شده و بزودی شاهد رقابتی شدن قیمت‌ها در هتل‌های ایران خواهیم بود.»او گفت:«استراتژی ما این است که به مرور به سمت آزادسازی نرخ برویم، مقدمات در حال انجام است. مطالعات صورت گرفته و با بخش خصوصی حرف‌زده شده و سازو کاری ایجاد خواهیم کرد که شرایط رقابتی شود.»سلطانی‌فر همچنین از تشکیل ستاد ساماندهی سرمایه‌گذاری با همکاری سازمان‌هایی چون سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: این ستاد به عنوان مشاوری امین در کنار سرمایه‌گذاران است تا آنها را از نخستین گام در ایران راهنمایی کند. سلطافی‌فر همچنین از توافق با برخی شهرداری‌های شهرها برای معاف شدن هتل‌ها از بخشی از عوارض خبر داد و گفت:«هرچند که عوارض تجاری هنوز برقرار است. علاوه‌بر این، برخی از استان‌ها نیز برای جذب گردشگر داخلی و خارجی سیاست‌های تشویقی خوبی دارند.»
   شرایط بانکی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش گردشگری
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش گردشگری، یکی از اقداماتی که نظام بانکی کشور برای سهولت مراوده با کشورهای همسایه انجام می‌دهد را اتصال سوئیچ دو به دو کارت‌های بانکی با کشورهای همجوار دانست که مذاکرات آن با جمهوری آذربایجان، ‌روسیه، پاکستان و عراق انجام شده است.
ولی الله سیف  درباره جایگاه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار خارجی، گفت: من معتقدم بعد از نفت و خودرو، گردشگری پتانسیل جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارد و در چشم‌انداز ۱۰ ساله خود افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و… را پیش‌بینی کرده‌ایم.رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبق گزارش شورای جهانی گردشگری پیش‌بینی شده که طی یک دوره ۱۰ ساله صنعت گردشگری ما رشد ۴ درصدی را تجربه کند و تا سال ۲۰۲۶ بتواند ۳۷۰ میلیون نفر را در اقتصاد گردشگری کشور جذب کند.به گفته سیف با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ایران می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهیم که گردشگری به اشتغال کمک کند.سیف استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک‌ها در طرح‌های خاص را امکانپذیر دانست و گفت: گردشگری یکی از بخش‌هایی است که طرح‌های آن چنین امکانی را دارند.او درباره استفاده از کارت‌های بانکی در ایران گفت: اتصال سوئیچ دو به دو با کشورهای همجوار و کارت‌های اعتباری بین‌المللی از جمله امکاناتی است که سرمایه‌گذاران خارجی از آن بهره‌مند خواهند شد.
   صدور بیش از ۹ میلیارد دلار ضمانتنامه سرمایه‌گذاری
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سرمایه‌گذاران نباید نگران هیاهوهای سیاسی درباره نقل و انتقالات پولی باشند.
محمد خزاعی گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس که در سال ۸۱ به تصویب رسیده، دولت از همه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مقابل ریسک‌های غیر تجاری حمایت و ضمانت می‌کند و موارد متعدد دیگری هم شامل نقل و انتقال سود و سهام و صدور اجازه اقامت سه ساله به کارکنان متخصص امر سرمایه‌گذاری در ضمانتنامه‌ای که از سوی دولت ایران صادر می‌شود مورد ضمانت قرار می‌گیرد.او گفت: وزارت خارجه اقامت سه ساله قابل تمدید برای سرمایه‌گذاران صادر می‌کند. اینها همه یک قانون است که با تغییر کابینه دولت تغییری نخواهند کرد حتی به سرمایه‌گذارانی که فکر می‌کنند در آینده می‌خواهند سرمایه خود را در گردشگری هزینه کنند هم می‌گوییم که نگران انتقال سود حاصل از سرمایه به خارج از کشور نباشند. اگر خواستند تأسیسات توریستی را به خارج منتقل کنند، نگرانی در این زمینه وجود ندارد.او گفت: اگر سرمایه‌گذاران خارجی به ما برای گرفتن ضمانتنامه مراجعه نکنند، تحت پوشش این حمایت‌ها قرار نخواهند گرفت. آنها اجباری برای مراجعه به ما ندارند ولی اگر این مراجعه را انجام دهند حمایت خواهند شد. همچنین دوستان نگران هیاهوهای سیاسی علیه ایران درباره نقل و انتقال پولی نباشند.خزاعی گفت: البته تعهدات مورد انتظار به اندازه کامل از سوی امریکایی‌ها انجام نشده است. ما هم درخواست همکاری اقتصادی با آنها را نداریم اما درباره سایر کشورهای اروپایی هجوم و درخواست برای ثبت سرمایه و گرفتن ضمانت در ایران باید گفت بی‌سابقه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ تا الان از میان درخواست‌های متعدد سرمایه گذاری‌های خارجی عمدتاً اروپایی بیش از ۹ میلیارد دلار ضمانتنامه صادر کرده‌ایم. اینها فقط درباره سرمایه گذاری‌های خارجی بخش فاینانس است. ژاپن با باندهای آلمانی، ایتالیایی و کره‌ای همکاری کرده و درخواست همکاری زیادی از هرمس آلمان، ایتالیا و سایر بنگاه‌های اقتصادی اروپایی داشته‌ایم.وی در پاسخ به یکی از سؤالات سرمایه‌گذاران در رابطه با استفاده از نیروی انسانی خارجی، گفت: منعی نیست که برای افراد دارای تخصص، اقامت سه ساله بدهیم.
   برای جذب گردشگر اندیشه ایران‌شهری را بازخوانی کنیم
عباس آخوندی ، وزیر  راه و شهرسازی  گفت:باید برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش گردشگری و همچنین گردشگر به دنبال بازخوانی اندیشه ایران‌شهری باشیم چرا که گردشگران خارجی برای دیدن ایران‌شهر و نحوه زندگی سیاسی اجتماعی مؤثر اهالی ایران‌شهر به کشورمان سفر می‌کنند.
وی اظهار کرد: نهایتاً آنچه  می‌تواند توسعه گردشگری را در کشور ایجاد کند این است که تصویری از ایران در ذهن ایرانیان و هر کسی که قصد بازدید از ایران را دارد ایجاد کنیم که از ایران بازدید کند. وقتی گردشگر به ایران مراجعه می‌کند لزوماً به دنبال بازدید از طبیعت، هتل و… نیست چون این موارد در همه جای دنیا وجود دارد. کسی که به ایران می‌آید، می‌خواهد ایران‌شهر را ببیند یعنی آثار تاریخی و تمدنی ایران در سال‌های گذشته و اینکه در دنیای مدرن امروز، ایرانیان چگونه زندگی می‌کنند و مسائل اقتصادی و سیاسی خود را چگونه سامان می‌دهند؛ بنابراین شاکله و هویتی که از خود به نمایش می‌گذاریم تأثیر مهمی در گردشگر(پذیری) دارد.
آخوندی گفت: هر کشوری که می‌خواهد به ایران گردشگر بفرستد قاعدتاً مقصد آن فرودگاه نیست و باید به فرودگاه در کنار عوامل دیگر از جمله حمل و نقل در (فرودگاه) تا در (هتل) توجه کرد.
   هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی در جهت توسعه ملی حرکت می‌کند
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، نقش هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی(هگتا) را در ایجاد هم افزایی در بین شرکت‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل و گردشگری و هتلداری برجسته دانست و گفت: این هلدینگ تشکیل شد که بتواند با ایجاد هم افزایی در بین شرکت‌های رجا، هما، آبادگران و کشتیرانی نه تنها سهم درآمد سازمان را از منبع گردشگری افزایش دهد، بلکه گام اثرگذار و متقنی را برای توسعه ملی بردارد.سیدتقی نوربخش در پاسخ به سؤال معاون توسعه و استراتژی گروه هتل‌های رودا (امارات) در خصوص قوانین تأمین اجتماعی در استفاده از نیروهای کار خارجی گفت: هیچ گونه محدودیتی برای کارگر دارای مجوز کار و اقامت در ایران وجود ندارد و در صورت دریافت مجوز کار که اکنون در فرآیندی ساده و سهل الوصول صادر می‌شود، می‌تواند از تمامی خدمات بیمه‌ای، درمانی و حتی مستمری بهره‌مند شود.
   60 سرمایه‌گذار خارجی
«غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی»، مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی ۶۰ سرمایه‌گذار خارجی حاضر در این همایش را از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، هلند، پرتغال، اسپانیا، چین، کره جنوبی، سنگاپور، تایلند، ترکیه، جمهوری آذربایجان، امارات متحده، پاکستان و آفریقای جنوبی اعلام کرد وگفت: «امروزه توسعه کشورها در اولویت قرار گرفته و ساختار تولید در حال تحول است. گردشگری نیز به عنوان شاخصه توسعه و پیشرفت نظام‌های جهان در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جایگاه بالایی قرار گرفته است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *