انتقاد نماینده تربت حیدریه از عملکرد شورای ملی زعفران:اکنون شهرستان های زاوه و تربت حیدریه، به عنوان پایتخت زعفران ایران، در زمین مشهدی ها بازی می کنند و هیچ چیزی هم عایدشان نمی شود

تربت حیدریه- ایرنا- نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد شورای ملی زعفران در مشهد، که توسط عده ای خاص اداره می شود، مورد قبول نیست.

به گزارش ایرنا سعید باستانی چهارشنبه شب در آیین پایانی دومین جشنواره ملی عکس زعفران زاوه و تربت حیدریه گفت: ما تصمیمات شورایی را قبول داریم که کشاورزان و بازرگانان این منطقه، به عنوان بزرگترین قطب تولید کننده زعفران ایران، نیز در تصمیم گیری ها دخیل باشند.
وی افزود: اکنون شهرستان های زاوه و تربت حیدریه، به عنوان پایتخت زعفران ایران، در زمین مشهدی ها بازی می کنند و هیچ چیزی هم عایدشان نمی شود.
نماینده تربت حیدریه همچنین از عملیاتی نشدن طرح جامع ملی زعفران نیز انتقاد کرد و گفت: هر چند این طرح در مجالس قبلی به تصویب رسیده اما هنوز برای اجرایی شدن آن اعتباری منظور نشده است.
طرح ملی جامع زعفران از سال ۱۳۹۰ بین دولت و مجلس رد و بدل می شود که بر اساس آن بنا بود صندوق توسعه زعفران با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، در خطه خراسان راه اندازی شود اما به علت کوتاهی بخش خصوصی در تامین آورده خود و از سویی منابع محدود دولت و عدم تامین سهم دولت، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: متاسفانه در سال های اخیر به کشاورزی به عنوان یک موضوع غیراقتصادی نگاه شده و لذا شاهد بحران سرمایه گذاری در این بخش شده ایم.
مجتبی مزروعی افزود: این در حالی است که ایجاد تحول در بخش کشاورزی، نیازمند نگاه دانش محور است که هر چند در سال های اخیر اقدامات خوبی در این مسیر صورت گرفته، اما هنوز کافی نیست.
وی گفت: امسال سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی محصول زعفران مامور شده و از شنبه آینده آنرا با قیمت هر کیلوگرم ۵۰ میلیون ریال خریداری می کند.
وی افزود: البته قیمت زعفران تابعی از متغیرهای جهانی است اما ما در هر شرایطی تنها به سود کشاورزان فکر می کنیم.
مزروعی در خصوص طرح جامع ملی زعفران نیز گفت: طرح در قالب یک برنامه پنج ساله باید عملیاتی شود که اعتبار مورد نیاز برای آن ۲۵۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون هیچ رقمی به آن تخصیص نیافته است.
وی در مورد بورس و برند زعفران که همچنان بر زمین مانده، نیز گفت: عادت کرده ایم که تنها از دولت متوقع باشیم و حال آنکه کسانی که زعفران را تولید کرده و در بسته بندی، فراوری و صادرات آن دخیل هستند باید نیازهای حیاتی این کالا را برطرف کنند.
مزروعی در خصوص تاثیر شرایط پسابرجام و توسعه روابط بین الملل در حوزه زعفران گفت: برای نخستین بار در استان بعد از شرایط تحریم، یک شرکت فراوری زعفران مشغول مذاکره و صادرات به طرف های تجاری خود در آمریکا است و در نمایشگاه ۲ هفته قبل صنایع غذایی فرانسه نیز شرکت های ایرانی موفق به عقد قراردادهای مناسبی با طرف های اروپایی شدند.
دومین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه با حضور یکصد عکاس از سرتاسر کشور از ۹ تا ۱۲ آبان، به میزبانی تربت حیدریه و زاوه برگزار شد.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

 

 

انتهای پیام /*

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *