احمد احمدیان رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه: سودآوری زعفران باید افزایش یابد

 

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت: در حوزه زعفران راه های نرفته بسیاری وجود دارد تا سودآوری این محصول افزایش یابد.

به گزارش ایرنا احمد احمدیان پنجشنبه در نشستی خبری افزود: از مجموع ۵۰۰ میلیون دلار صادرات سال گذشته کشور در حوزه گیاهان دارویی، ۴۵۰ میلیون دلار آن مربوط به زعفران بوده است اما این رقم قابلیت افزایش دارد.
وی بر ضرورت پرداختن به پژوهش در این حوزه تاکید کرد و گفت: این مرکز تحقیقاتی علی رغم دولتی بودن، به انجام فعالیت های اقتصادمحور نظر دارد و جستن راهکارهایی برای تقویت اقتصاد زعفران را دنبال می کند.
وی به تشریح برنامه های هفته فرهنگی زعفران ایران در تربت حیدریه پرداخت و گفت: این هفته ۱۴ تا ۲۱ آبان به میزبانی شهرستان های تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود و در طول این مدت تلاش داریم با انجام کارهای جدید، این محصول خاص را از ابعاد مختلف معرفی کنیم.
احمدیان با بیان اینکه عصر فردا مسابقه غذاها و دسرهای زعفرانی در تربت حیدریه برگزار می شود، افزود: شنبه هفته آینده نیز مسابقه زعفران چینی و زعفران پرکنی در روستای آبرود تربت حیدریه برگزار خواهد شد.
برگزاری مسابقه زعفران پرکنی در بازار بزرگ گل زعفران تربت حیدریه سه شنبه هفته آینده، برگزاری مسابقه نقاشی های زعفرانی و همچنین برپایی کارگاه های آموزشی آشنایی با زعفران از دیگر برنامه های هفته فرهنگی زعفران است، که وی به آن اشاره کرد.
احمدیان اظهار کرد: همچنین دوشنبه آینده (۱۷ آبان) نشستی تخصصی در اتاق بازرگانی تهران در خصوص بازار زعفران برگزار می شود و مراسم پایانی هفته فرهنگی زعفران نیز چهارشنبه آینده در تالار فرهنگیان تربت حیدریه برپا خواهد شد که در آن از برترین های عرصه زعفران در حوزه های تولید، صادرات، فناوری و نیز حامیان مالی زعفران در عرصه های مختلف تجلیل شده و نمایشگاه تخصصی در این زمینه برپا می شود. 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *