قدیمی‌ترین بیمارستان ایران و چند درخواست اساسی از شورای شهر ششم

قدیمی‌ترین بیمارستان ایران و چند درخواست اساسی از شورای شهر ششم

رئیس بیمارستان سینا به عنوان قدیمی ترین بیمارستان کشور با اشاره به در پیش بودن ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: شورای شهر به عنوان یک نهاد انتخابی از سوی مردم باید پاسخگوی نیاز واقعی بهداشتی و پزشکی جامعه بویژه پس از بحران کرونا باشد.

دکتر محمد طالب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شورای شهر به عنوان یک نهاد انتخابی از سوی مردم باید پاسخگوی نیاز واقعی بهداشتی و پزشکی جامعه بویژه پس از بحران کرونا باشد. ما در بیمارستان سینا به عنوان قدیمی‌ترین بیمارستان تهران که شعار به روزترین امکانات و رسیدگی را دارد با توجه به موقعیت فیزیکی که داریم و در نقطه شلوغی از شهر قرار گرفته‌ایم، نیازمند توجه ویژه شورای شهر و روستا هستیم تا خدمت رسانی ما در بحران‌هایی نظیر زلزله، آتش‌سوزی، حوادث تروریستی و… متوقف نشود. برای موارد ذکر شده میزان مراجعه به بیمارستان سینا به عنوان بیمارستانی قدیمی زیاد است و متاسفانه امکان خدمت‌دهی در موارد ذکر شده برایمان وجود ندارد.

وی افزود: ما در ابتدای بحران کرونا طرح ۱۵۰ تخت ICU را مطرح کردیم که کمک‌های خوبی به ما کردند؛ ولی در حد ۱۰ تخت و بیش از آن امکانات گسترش آی‌سی یو را نداشتیم با اینکه بیمارستان ما بزرگ‌ترین مرکز ICU مملکت است و دوره‌های فوق تخصصی به صورت مدون برگزار می‌کنیم. اگر اعضای شورای شهر بتوانند این امکانات را در حد اطلاع از این نیاز از کانال‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر پیگیری کنند، بسیار خوب است. ما در بیمارستان سینا بر اساس طرح‌هایی که در نظر داریم فضایی ۳۳ هزارمتری دیدیم برای تامین نیازهای اساسی بیمارستان تا در ۱۰ سال آینده بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. خواهشم این است که اگر می‌شود به تامین بودجه این موضوع فکر شود که در مقابل نیاز بیمار خجالت زده نشویم و بتوانیم به یک مجتمع بیمارستانی کامل برسیم تا مجبور به فرستادن بیمار به بیمارستانی دیگر نباشیم.

وی تاکید کرد: ما نیاز به ICU بیشتری داریم، تعداد مراجعه کنندگان تصادفات و بیماران پر ریسک که در بیمارستان ما عمل می‌شود و به ICU نیاز دارند، خیلی زیاد است و از ۳ مریضی که عمل می‌شود یک بیمار نیاز به ICU دارد؛ در حالی که در بیمارستان‌های معمولی این نسبت شاید یک به ۱۰ باشد. بر همین اساس ما در بیمارستان خودمان یک نیاز ۱۵۰ تختی تعریف کردیم و از مسئولین شورای شهر می‌خواهیم از این موضوع آگاه بوده و اقداماتی که در حوزه اختیاراتشان است را انجام دهند.

طالب‌پور با تاکید بر لزوم تکمیل فضاهای نیمه تمام در بیمارستان سینا، اظهار کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری بیمارستان یکی از اصلی‌ترین نیازهای ما تامین پارکینگ برای مراجعین است و قطعا شورای شهر می‌تواند به این موضوع ورود کند تا از استیصال مراجعین کاسته شود. نقشه‌ها و جانمایی لازم را صورت دادیم و نیازمند موافقت اصولی و تامین بودجه هستیم تا معضل پارکینگ را برطرف کنیم، اما باید یک نهادی همچون شورای شهر باور داشته باشد که اقدام متناسب چقدر می‌تواند به گشایش بار ترافیکی این قسمت از شهر کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: قسمت دیگر رسالت شورای شهر، تامین امنیت جسمانی مردم تهران است و باید تکمیل بخش‌هایی مثل رادیوتراپی و… در بیمارستان سینا را در نظر بگیرند تا از طرقی که در اختیار دارند اقدمات مناسبی انجام دهند.

رئیس بیمارستان سینا تهران، درباره توانایی بیمارستان‌های این شهر در مدیریت شرایط بحرانی همچون زلزله و…، تصریح کرد: توان ما اکنون شرایط عادی است. در زمان اوج کرونا تخت‌هایی که به این بیماران اختصاص داشت کامل پر بودند و به همان میزان هم عمل‌های روتین مردم کاهش یافته بود و اکنون هم با کاهش بار کرونا، بیمارانِ دیگر به ما مراجعه می‌کنند و این یعنی در شرایط جاری بیمارستان دارد کار خود را انجام می‌دهد و در صورت بروز بحران تعداد دیگری به آنها اضافه می‌شوند. ما باید بکاپ خوبی برای چنین شرایطی داشته باشیم، یکی از بکاپ‌های خوب فضاهای امن مثل پارکینگ‌های بیمارستان‌ها است که با ساختار تبدیل به بخش بتواند در بحران هم به کمک ما بیاید و سرویس‌دهی متوقف نشود. ساختاری که پیش بینی کردیم این است که شاید حدود ۱۰۰۰ تخت اورژانسی در پارکینگ بتوانیم تعریف کنیم. برای بحران‌ها باید پتانسیل تعریف پارکینگ به بخش وجود آید. اقدامات کارشناسی صورت گرفته است و نیازمند اقدام جدی هستیم. برای بخش عادی هم نیازمند تکمیل بخش هستیم. ما الان تنها توانایی ارائه اقدامات روتین را داریم.

وی درباره آثار طرح تحول سلامت بر نظام سلامت و توسعه تخت‌های بیمارستانی، اظهار کرد: تامین تجهیزات و بازسازی برخی بخش‌های بیمارستان ما در این طرح صورت گرفت، اما عمده اقدامات این طرح در شهرستان‌ها صورت گرفت. در حال حاضر حقوق و درآمد پزشکان ما به نسبت ۱۰ سال قبل از نظر ارزشی شاید یک پنجم شده است و این نکته منفی است. با اینکه طرح تحول در آغاز تحرکی به درآمد پزشکان داده بود اما الان این پتانسیل کاهش یافته است و باید برای قدرت خرید پزشکان تمام وقت دانشگاهی فکری شود.

طالب پور گفت: مسئله بعد بیماران هستند که با شش درصد فرانشیز، هرچند ارقام کمی برای عمل‌های بزرگ و سنگین پرداخت می‌کنند اما اگر بتوان این پرداختی از بیمار را کاهش داد برای مردم مطلوب‌تر خواهد بود. انتقاد در بخش دولتی این است که با توجه به بروز تورمی که در یک یا دو سال اخیر رخ داده است، اهداف اولیه طرح تحول سلامت کمرنگ شده است؛ اما این طرح طی ۸ سال گذشته برای بیماران آرامش خاطر ایجاد کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *