برگزاری سومین همایش چشم انداز توسعه منطقه تربت حیدریه در زمستان امسال

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس دانشگاه تربت حیدریه گفت: سومین همایش چشم انداز توسعه منطقه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در افق ۱۴۰۴، سی ام دی ماه امسال به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود.

علیرضا کرباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این همایش با مشارکت بیش از ۶۲ نهاد علمی ، ادارات دولتی و سازمان های خصوصی با هدف شناخت چالش های فراروی منطقه، تعیین اهداف بلندمدت و تدوین راهبردهای توسعه، تعیین سیاستهای اجرایی برای فراهم ساختن زمینه و اسباب تحقق برنامه های این خطه در راستای سند چشم انداز برگزار می شود.

وی گفت: برگزار کنندگان همایش درصددند ضمن جلب مشارکت‌ های مردمی و بررسی علمی وضعیت کنونی منطقه، ایده ‌های بدیع را در راستای رفع موانع توسعه این منطقه جمع آوری کرده و با ایجاد تعاملات نهادی و سازمانی، اسباب تسهیل توسعه این خطه را فراهم آورند.

کرباسی افزود: محورهای همایش توسعه پایدار شامل مشارکت مردمی، سرمایه انسانی و نقش نخبگان در توسعه، پتانسیل های معدنی، صنعتی، زیست محیطی، راهکارهای توسعه شهری و روستایی، افزایش ظرفیت های صنعت گردشگری، کشاورزی پایدار، صنایع جایگزین کشاورزی و توسعه مراکز آموزشی است.

وی گفت: دومین محور همایش شهرسازی و توسعه شهری شامل سیاست های ملی و منطقه ای توسعه شهری پایدار، توسعه تأسیسات زیربنایی (ریلی، هوایی وجاده ای)، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، عمران، الگوهای معماری و توسعه پایدار، همگرایی منطقه ای شهری و روستایی و نیز آمایش سرزمین است.

دبیر همایش به توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شامل مزیت ها و موانع سرمایه گذاری و تولید، جذب و گسترش سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی، افزایش تولیدات دامی، توسعه محیط زیست و منابع طبیعی، میراث فرهنگی، میراث معنوی و صنایع دستی، توسعه سلامت و جمعیت، مهار بحران های خانوادگی و آسیب های اجتماعی، رصد فرصت ها و چالش های اشتغال، بیکاری و مشاغل کاذب، تاریخ، جغرافیا، مرمت و احیای بناها، رسانه، هنر، فرهنگ و ادبیات به عنوان محور سوم این همایش اشاره کرد.

کرباسی در ادامه از فرهنگ، هنر و معماری، گردشگری، ابعاد سیاسی اجتماعی، تاریخ و باستان شناسی،جغرافیا و محیط زیست منطقه تربت حیدریه به عنوان محورهای فرعی این رویداد یاد کرد.

وی گفت: پژوهشگران می توانند از طریق سامانه همایش به آدرس اینترنتی http://torbath1404.ir ضمن ثبت نام نسبت به ارسال اصل مقاله خود تا تاریخ پنجم دی ماه اقدام و پیگیر فعالیت های جاری همایش باشند.

دانشگاه تربت حیدریه دارای ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو، ۳۴ استاد ثابت و ۱۸۰ استاد مدعو است که دانشجویان آن در ۲۷ رشته مشغول تحصیل هستند و پژوهشکده ملی زعفران و مرکز رشد واحدهای فناور از مراکز تحقیقاتی وابسته به این دانشگاه است.

دومین همایش توسعه منطقه ای تربت حیدریه بهمن ماه پارسال برگزار شده بود.

شهرستان تربت حیدریه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، زاوه با ۷۲ هزار نفر و مه ولات با ۵۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۱۵۰ کیلومتری، ۱۷۵ و ۲۰۷ کیلومتری مشهد قراردارند.

خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

۶۱۲۱/۵۱۳۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *