قابلیت بالای تربت حیدریه در برپایی تورهای گردشگری زعفران و ابریشم

 

تربت حیدریه- ایرنا- با وجودی که تربت حیدریه در بخش ابریشم کشی و تولید زعفران قابلیت بالایی در استان و کشور دارد، متاسفانه حرکت خوبی برای برپایی تورهای طبیعت گردی در این خطه مشاهده نمی شود.

به گزارش ایرنا علی محمدی روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات گردشگری که با حضور مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و اعضای معتمد انجمن گردشگری این شهرستان برگزار شد، این ضعف را متوجه دفاتر خدمات مسافرتی دانست.
وی افزود: این در حالی است که با هماهنگی با دفاتر مستقر در مشهد می توان این تورها را برنامه ریزی کرده و با توجه به کوتاهی مدت اقامت گردشگران در تربت حیدریه، کمبود یا فقدان امکانات اقامتی را از طریق مشهد جبران کرد.
وی با بیان اینکه نباید گناه کم کاری های گذشته را به گردن بخش دولتی یا بخش خصوصی بیندازیم، گفت: هر چند وجود قوانین دست و پاگیر عاملی بازدارنده برای حضور فعال بخش خصوصی است، اما سیاست دولت، سرمایه گذاری در بخش گردشگری نیست و تنها مدیریت، نظارت و آموزش دفاتر مسافرتی را در برنامه دارد.
محمدی با بیان اینکه هم اینک تنها پنج دفتر خدمات مسافرتی مجوزدار در تربت حیدریه فعالیت دارند، اظهار کرد: در چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ و ۱۹ روستای دیگر انجمن معتمد گردشگری ایجاد کرده ایم.
وی گفت: این انجمن ها قرار است با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی کار انتقال گردشگران به سه روستای هدف گردشگری شامل صنوبر، رودمعجن و بکاول را برنامه ریزی و اجرایی کنند.
محمدی افزود: امسال همچنین علاوه بر گردشگران ایرانی، میزبان گردشگران خارجی در فصل برداشت زعفران بودیم که البته انتظار می رفت دفاتر خدمات مسافرتی نیز در این ارتباط قدمی بردارند.
ابریشم کشی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سبدبافی، سرمه دوزی و تراش سنگ های قیمتی از مهمترین صنایع دستی منطقه تربت حیدریه است و فرت بافی نیز که در گذشته از رواج افتاده بود بتازگی با حمایت میراث فرهنگی مجددا رونق گرفته است.
هم اکنون سه واحد مهمانپذیر با ۱۰۰ تخت در این شهر وجود دارد و پنج باب دفتر مسافرتی نیز در این شهرستان فعال است.
تاکنون ۸۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی در شهرستان تربت حیدریه شناسایی شده که غالبا افراد در منازل خود برپا کرده و افراد خانوار به عنوان شغل دوم در آن مشغول می شوند.
۸۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی در تربت حیدریه شناسایی شده و از ۹۰۰ هنرمندی که تاکنون در این شهرستان کارت شناسایی صنایع دستی دریافت کرده اند ۴۰۰ نفر زیر پوشش بیمه رفته اند که عمدتا در رشته ابریشم کشی فعالیت دارند.
شمار بهره برداران کرم ابریشم در استان خراسان رضوی سه هزار و ۱۰۲ نفر است که یکهزار و ۱۲۳ نفر آنان در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند. 
از مجموع ۹۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران کشور ۷۰ هزار هکتار آن در استان خراسان رضوی و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *