ازدواج فامیلی، از علل اصلی معلولیت در خراسان رضوی

تربت حیدریه- ایرنا- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از مجموع ۱۰۰ هزار معلول دارای پرونده در استان، ۲ هزار و ۷۵۲ نفر دارای معلولیت ژنتیکی هستند که بخش مهمی از آن ناشی از ازدواج فامیلی است.

په گزارش ایرنا مسعود فیروزی، شنبه شب در آیین جشن آیه های امید معلولان تربت حیدریه افزود: از این معلولان ۶ هزار و ۶۷۷ نفر مادرزادی، ۱۲ هزار نفر به دلیل بیماری های مختلف و ۳۰۰ نفر به علت عوارض بعد از زایمان دچار معلولیت شده اند.
وی گفت: ازدواج های فامیلی، بیماری های مادر در دوران بارداری، بیماری های پیش رونده و همچنین مصرف داروهای خاص در دوران بارداری مهمترین عوامل شناخته شده معلولیت ژنتیکی جامعه معلولان استان هستند.
فیروزی افزود: اخیرا دولت لایحه ای به مجلس ارائه کرده که در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است و در صورت تصویب، غربالگری ژنتیکی شامل مشاوره و آزمایش ژنتیکی قبل از ازدواج اجباری و به صورت رایگان انجام می شود تا از تکرار معلولیت های ژنتیکی ناشی از ازدواج فامیلی پیشگیری شود.
وی در ادامه یکی از مشکلات جامعه معلولان را عدم مناسب سازی فضای عمومی جامعه برای این قشر دانست و گفت: حدود ۹۰ درصد از فضا و مبلمان شهری در مشهد برای معلولان مناسب سازی نشده و این وضعیت در بسیاری از دیگر شهرهای استان نیز وجود دارد.
فیروزی با اشاره به جامعه ۱۵ درصدی معلولان جامعه که حدود سه درصد آنان از معلولیت شدید رنج می برند، افزود: باید پاسخگویی به نیازهای ویژه این قشر در جامعه فراهم شود تا به سطحی بالاتر ارتقا یابند.
وی از شهرداری ها و استانداری به عنوان مجریان مناسب سازی فضا برای معلولان یاد کرد و فعالیت رسانه های جمعی را برای فرهنگ سازی صحیح برای ایجاد حداقل امکانات برای رفع مشکلات این قشر موثر خواند و خواستار همکاری آنان شد.
به گفته فیروزی استانداری خراسان رضوی در ۲ سال گذشته تعامل مطلوبی در این راستا با بهزیستی داشته و این هماهنگی باعث شده تا رتبه استان به لحاظ مناسب سازی فضای جامعه از ۲۸ به ۱۴ ارتقا یابد و امیدواریم با ادامه همکاری ها این رتبه در سال آینده به ۱۰ برسد. 
وی به موضوع اشتغال جامعه معلولان نیز اشاره و بدون ذکر آمار دقیقی در این خصوص گفت: در شرایطی که حتی اجرای قانون ۳ درصد استخدام از معلولان، مشکل اشتغال این قشر را حل نمی کند، با توجه به سیاست انقباضی استخدامی در دوایر دولتی، نمی توان انتظاری به رعایت قانون مزبور داشت.
فیروزی گفت: ضرورت دارد تا نگاه مسئولان جامعه از این ۳ درصد فراتر برود و با ایجاد بنگاه های اقتصادی و تسهیلات اشتغالزایی و حساس کردن مردم به توانایی های معلولان و نیز ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی به استفاده از این قشر جامعه، گام موثری در اشتغالزایی معلولان برداشته شود.
وی ضرورت تغییر نگرش را نیاز امروز جامعه برای درک مشکلات معلولان دانست و گفت: قدم نخست برای رفع مشکلات جامعه معلولان، تحقق این تغییر نگرش در فضای اجتماعی و نگاهی مبتنی بر واقعیت است.
مدیرعامل جامعه معلولان تربت حیدریه نیز گفت: جامعه معلولان سال ۱۳۹۴ با هدف شناسایی، توانمندسازی و کمک به ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به جامعه معلولان و نیازهای آنان ایجاد شده است.
مهدی عباسپور با بیان اینکه هم اکنون ۵۰۰ نفر در تربت حیدریه عضو فعال این انجمن هستند، افزود: این جامعه با تجمیع انجمن های معلولان مختلف نظیر جسمی حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی، اعصاب و روان توان و استعداد خود را اثبات کرده است.
رئیس اداره بهزیستی تربت حیدریه نیز گفت: تاکنون چهار هزار و ۶۴۴ نفر معلول در این شهرستان شناسایی شده اند که از خدمات این اداره بهره مند هستند. 
داریوش وکیلی افزود: از این تعداد هزار و ۶۶۰ نفر دارای معلولیت جسمی حرکتی، هزار و ۴۳۵ نفر ذهنی، ۶۱۶ نفر شنوایی، ۵۳۷ نفر بینایی،۲۵۷ نفر اعصاب و روان و بقیه نیز سالمند هستند. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *