برداشت ۳۶ تن زعفران در تربت حیدریه

تربت حیدریه – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: با پایان فصل برداشت زعفران، ۳۶ تن محصول از سطح هشت هزار و ۴۰۰ هکتار کشتزارهای این شهرستان برداشت شد.

محمد کریمی فرزقی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس پیش بینی ها باید میزان برداشت زعفران این شهرستان امسال به ۴۰ تن می رسید اما با توجه به سرمای شدید هوا و یخبندان اوایل آذر، از میزان برداشت کاسته شد.
وی گفت: کشاورزان مناطق سردسیر مانند رخ و کدکن به دلیل افزایش طول دوره شکوفایی گل زعفران، محصول بیشتری برداشت کردند و در مقابل در مناطق گرمسیرتر چون زاوه و دولت آباد، به دلیل کاهش مدت رشد، زعفران کمتری برداشت شد.
پیش از این مدیر جهاد کشاورزی زاوه از کاهش ۳۰ درصدی برداشت زعفران نسبت به سال زراعی گذشته در این شهرستان خبر داده و میزان تولید را ۲۸ تن اعلام کرده بود.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم است که میزان تولید سالانه آن در این شهرستان به ۳۲ تن زعفران خشک می رسد.
شهر ۱۳۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *