تالاب‌ها و دریاچه های ایران دریاچه دالامپر این دریاچه در دامنه ‌های کوه دالامپر، ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

 

 

 

 

 

کوه دالامپر با ارتفاع حدود ۳۵۰۰متر در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد. این کوه در نقطه صفر مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع است و از فراز آن خاک هر سه کشور را می توان مشاهده‌ کرد.این کوه در منطقه ای به نام سیلوانا واقع شده که به معنی محل پرواز عقاب ها است و جزء بکرترین مناطق کشور محسوب می شود. نزدیک ترین شهرستان به آن شهرستان اشنویه در استان آذربایجان غربی است. 

آب این دریاچه از برف های این کوه سرچشمه می‌گیرد. قطر دریاچه در حدود ۴۵۰ متر و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷۲۰ متر و تقریباً دایره شکل است. این دریاچه هر ساله به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان در دامنه کوه دالامپر تشکیل می شود و منظره بسیار دیدنی را ایجاد می کند. نام دیگر دریاچه «مام شیخ» است. از گونه‌ های جانوری اطراف دریاچه می توان خرس قهوه ‌ای، گرگ، روباه، شغال، جغد شاخدار، بالابان، افعی تکابی، مار چلیپر، خرگوش، بز کوهی، کرکس، عقاب و غیره را نام برد. پوشش گیاهی منطقه شامل گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی و غیره است.منطقه دالامپر در محل مرگور ارومیه دارای ۶۲۰ گونه گیاهی است.گیاه Menyanthes trifoliataبا نام محلی «سه برگ» با خاصیت ضد آسم در ارتفاعات دالامپر می روید. 
*عکس از: urmiatabligh.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *