«باغ شاهزاده ماهان کرمان» نمونه‌ای بی‌نظیر از باغ ایرانی پرونده «باغ‌های ایرانی» شامل ۹ باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، شاخص ترین باغ ثبت شده در این پرونده باغ شاهزاده ماهان کرمان است.


 

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان کرمان در جنوب شرق ایران و در همسایگی استان‌های یزد، فارس، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد. از جاذبه‌های گردشگری این استان می توان به مجموعه گنجعلی خان، ارگ بم، کلوت‌های شهداد، باغ شاهزاده ماهان و … اشاره کرد.

کلوت‌های شهداد

کلوت‌ها سازه‌هایی طبیعی در بیابان لوت هستند، این سازه ها که بر اثر تاثیر باد و آب بر روی شن و ماسه‌های بیابان به وجود آمده‌اند، اشکالی را درست کرده‌اند که به نظر می آید؛ این سازه‌ها به دست انسان ساخته شده‌است.

همچنین با نگاه از فراز این منطقه مجموعه کلوت‌ها شبیه شهری با چندین آسمان خراش به نظر می‌آید.

این شهر افسانه‌ای ۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فاصله اش با شهداد تنها ۴۰ کیلومتر است.

1

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان نمونه‌ای از «باغ ایرانی» و متعلق به دوره قاجار است، که همراه با ۸ باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

این باغ در زمینی مستطیل شکل بنا شده و سردری با معماری برجسته ایرانی دارد، همچنین به سبک دیگر باغ‌های ایرانی فواره‌ها یا آبفشانهایی نیز در طول باغ بر روی مسیر گذر آب وجود دارد.

 

2

 

ارگ بم

ارگ بم یکی دیگر از آثار ثبت شده استان کرمان در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

این بنای خشتی با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت و مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار متر مربع از جمله بزرگترین مجموعه بناهای خشتی جهان به حساب می‌آید.

این ارگ شامل حصار‌ها، برج و باروها، بخش مسکونی، بازار، کاروانسرا، بخش حاکم نشین، بخش عامه نشین و … است.

0

جاذبه‌های گردشگری کرمان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *