معاون وزیر جهاد کشاورزی:تشکیل تعاونی واحد قدرتمند تنها راه رفع مشکلات زعفران خراسان رضوی است

تربت حیدریه- ایرنا- معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان خراسان رضوی و به خصوص منطقه تربت حیدریه برای رفع مشکل زعفران خود نیاز به تشکل یک واحد تعاونی مقتدر و قانونمند چون سازمان چای کشور یا شرکت پسته رفسنجان دارد.

 

به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات و ارایه راهکار پیرامون زعفران منطقه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات که در تربت حیدریه تشکیل شده بود، افزود: تا زمانی که دست اندر کاران زعفران در قالب یک صدای واحد و تشکل حرفه ای و توانمند اقدام به تشکیل چنین سازمانی نکنند، بخش دولتی نمی تواند برنامه های حمایتی خود را اجرا کند.
وی گفت: پیش تر طرح جامع زعفران کشور با کمک چند وزارت خانه و نظر کارشناسان خبره تدوین شده بود که در دولت قبل این طرح ملی به طرح های کوچک استانی تبدیل و حتی رقم هنگفتی هم به آن اختصاص دادند که نفهمیدیم این رقم میلیاردی چه شد؟
وی در خصوص فراوری زعفران نیز گفت: دست اندرکاران زعفران فراموش کرده اند بخش ثانوی فراروی زعفران به حوزه درمان اختصاص دارد که می توان با فعال کردن این بخش، درآمد مضاعف کسب کرد.
طهماسبی افزود: خوشبختانه بعد از برجام بخشی از محدودیت ها و تتگناهای مالی و اعتباری برطرف شده و امروز پیشنهادات خوبی از اروپا برای سرمایه گذاری در این حوزه دریافت کرده ایم.
** آغاز خرید تضمنی زعفران از هفته آینده
معاون اداری و مالی سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز گفت: خرید توافقی زعفران با هدف حمایت از تولید کنندگان، از هفته آینده در منطقه تربت حیدریه آغاز می شود.
رضا نامنی افزود: قیمت توسط کارشناسان بخش کشاورزی، مسئولان و دست اندر کاران محلی و با توجه به کیفیت محصول و شرایط بازار تعیین می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت زعفران نگین درجه یک در بورس هر کیلو ۵۷ میلیون ریال معامله می شود، گفت: برای قیمت توافقی هیچ عدد و رقمی نمی توان اعلام کرد.
نامنی افزود: هدف ما تسهیل در امور کشاورزان است و هر گاه ببینیم کشاورزان دچار خسران و زیان شده اند اقدام به خرید تضمینی محصول به صورت توافقی می کنیم.

** تربت حیدریه و زاوه مرکز ثقل تولید زعفران جهان هستند
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با وجودی که مرکز ثقل تولید زعفران جهان، ایران و بخصوص منطقه تربت حیدریه و زاوه است، اما در عمل شاهد هستیم در زمینه قیمت گذاری و صادرات این محصول مهم، این مشهدی ها هستند که تصمیم گیر نهایی می باشند.
سعید باستانی با بیان اینکه تحقیقات زعفران به جای مرکز تحقیقات زعفران دانشگاه تربت حیدریه به دانشگاه فردوسی مشهد سپرده شده، افزود: در شورای ملی زعفران نیز هیچ صندلی به مردم و مسئولان این منطقه اختصاص داده نشده است.
وی خرید توافقی زعفران را مثبت ارزیابی اما در عین حال اظهار کرد: زمانی می توان خرید را توافقی نامید که سهمی هم برای کشاورزان در حوزه تصمیم سازی در نظر گرفته باشند.

** ضرورت آمار مستند
رئیس سازمان جهاد کشاوزی خراسان رضوی نیز با انتقاد از برخی نقطه نظرات شرکت کنندگان در جلسه مبنی بر پیشتازی زعفران کاران کشور افغانستان، گفت: پیشنهاد می کنم کسانی که در چنین جلساتی شرکت می کنند، با مطالعه و آگاهی و نیز دانش بروز اظهار نظر کنند زیرا آماری که امروز از سطح زیرکشت زعفران در افغانستان ارایه شده، به هیچ وجه مستند نیست.
مجتبی مزروعی افزود: بخش اعظمی از مشکلات مطرح شده در جلسه امروز ناشی از اجرایی نشدن طرح ملی زعفران است که با توجه به جامعیت طرح اطمینان داریم با اجرای آن، مشکلات زعفران کاران برطرف می شود و تا آن زمان بهتر است مشکلات موجود با مدیریت فرمانداران برطرف شود.
در این نشست برخی از حاضران به مشکلات حوزه کاشت، فراوری و صادرات زعفران اشاره کردند.

** لزوم چاره جویی برای رفع مشکل زعفران کاران
معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه نیز با بیان اینکه مشکل بی آبی دشت های منطقه کمتر از دریاچه ارومیه نیست، گفت: باید برای این مشکل چاره جویی شود.
احمد علی موهبتی افزود: در دولت یازدهم کارهای موثر و خوبی در خصوص زعفران صورت گرفته ولی این اقدامات کافی نیست و باید گسترش یابد تا رضایت کشاورزان جلب شود.
**‌مشکلات زعفران کاران
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: فقدان توسعه در مناطق غیر مستعد، تامین نقدینگی خرید توافقی و تشکیل صندوق محصولی زعفران از عمده ترین مشکلات کشاورزان این منطقه است.
محمد کریمی فرزقی افزود: تعیین استانداردهای بازار گل و پیاز زعفران و نیز تامین اعتبار برای اجرایی شدن طرح جامع زعفران از دیگر مشکلات این منطقه است.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
سطح اراضی آبی و دیم منطقه ۶۸ هزار هکتار است که از این رقم ۴۶ هزار هکتار به محصولات آبی اختصاص دارد.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱/۶۰۱۲خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *