ثبت تصویری فرایند برداشت زعفران تربت حیدریه و زاوه توسط رسانه های داخلی و خارجی

تربت حیدریه – ایرنا – سومین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه، روز یکشنبه با حضور عکاسان، گزارشگران و خبرنگاران داخلی و خارجی در مزارع تربت حیدریه و زاوه آغاز شد.

دبیر سومین جشنواره ملی عکس زعفران در حاشیه اغاز این جشنواره در گفت و گو خبرنگار ایرنا با بیان اینکه جشنواره از امروز تا ۱۱ آبان با هدف معرفی زعفران به عنوان محصول پایه این خطه که بزرگترین تولید کننده طلای سرخ کشور و جهان است برپا شده، گفت: بالغ بر یکصد نفر عکاس، خبرنگار و گزارشگر شبکه های تلویزیونی داخلی و خارجی از لحظه به لحظه مراسم برداشت و پرکنی و خشک کردن زعفران فیلم و عکس تهیه می کنند.
سلیمان گلی افزود: در این مدت شرکت کنندگان جشنواره از مزارع مختلف یا به امکانی که به شکلی در جمع آوری، پر و خشک کردن زعفران نقش دارند، حضور یافته و گزارش های خبری و تصویری مورد نظر خود را تهیه می کنند.
صادق اوچ اوک و مصطفی بیلگه ساتکین دو عکاس از کشور ترکیه اظهار می دارد که برای چندمین باری است که برای عکاسی به این منطقه آمده و قصد دارد تصاویر خوبی را برای جشنواره شکار کند.
امیرحسین دادخواه و نازنین طباطبایی از آژانس خبری تیما رویترز کشور انگلستان که برای پوشش خبری این رویداد ملی سال گذشته نیز به تربت حیدریه و زاوه سفر کرده بودند، اظهار می دارند: این آژانس رویداهایی را که جنبه بین المللی داشته باشند، اقدام به پوشش خبری می کند.
مالک یکی از مزارع زعفران زاوه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سطح ۳۰ هکتار اقدام به کشت زعفران زعفران کرده ام که هفت هکتار از این میزان به صورت ارگانیک کشت شده و با سیستم آبیاری تحت فشار نوین مزرعه خود را آبیاری می کنم.
منوچهر مالکی افزود: عمده ترین مشکل و خلاء منطقه، فقدان دستگاه های فراوری و همچنین نیازمند شدید حمایت دولت برای کاهش دست واسطه ها و رونق صادرات محلی است.
سومین جشنواره ملی عکس زعفران در سه بخش اصلی عکاسی با دوربین دیجیتال، عکاسی با گوشی تلفن همراه و نیز بخش ویژه با تلگرام (مخصوص عکاسان تربت حیدریه و زاوه) در حال برگزاری است.
یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی منطقه تربت حیدریه زعفران است و شهرستان های زاوه و تربت حیدریه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده اند.
استان خراسان رضوی ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که ۱۱۷ هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است که این رقم در منطقه تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری و شهرستان ۸۰ هزار نفری زاوه در ۱۶۷ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارند.
۶۱۲۱ /۱۷۴۴
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار: علی اصغرافتاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *