گمرک تربت حیدریه آغاز بکار کرد

تربت حیدریه – ایرنا – با حضور ناظر گمرکات خراسان رضوی، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات و جمعی از مسوولان محلی، دفتر نمایندگی گمرکات خراسان رضوی روز یکشنبه در شهرک صنعتی شماره یک تربت حیدریه مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، ناظر گمرکات خراسان رضوی، در این آیین گفت: با راه اندازی این دفتر هزینه های مربوط به انتقال کالا به دیگر مبادی گمرکی به منظور ارزیابی حذف شد.
امید جهانخواه با بیان اینکه پیشتر سامانه جامعه امور گمرکی طراحی و اجرا شده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان قادر هستند بدون مراجعه به گمرک کالایشان را اظهار کنند، افزود: کالاهایی که در مسیر سبز و زرد قرار می گیرند، بدون مراجعه به گمرک و از طریق سامانه قابل اظهار از هر نقطه می باشند.
وی گفت: اما اقلامی که در مسیر قرمز قرار می گیرند چون نیازمند انجام آزمایش و اخذ مجوزهای خاص هستند، حتما نیاز به مراجعه حضوری به گمرک است.

مسیر سبز ، زرد و قرمز در گمرک چیست ؟
به هنگام واردات کالا و اظهار کالا , گمرک سیستمی را بصورت اتوماتیک قرار داده است که بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست، ریسک ترخیص کالا را تعیین و سپس یک مسیر را برای کالای وارداتی یا صادراتی در گمرک تعیین می کند .
سیستم مسیردهی گمرک به این صورت کار می کند که متقاضی ابتدا کالای وارداتی یا صادراتی را اظهار می کند، پس از کوتاژ اظهارنامه اقدام به نوبت گیری در سامانه EPL می کند، زمانی که نوبت اعلام شود کارشناس تعیین مسیر به صورت سیستمی مسیر شما را در یکی از مسیر های سبز , زرد و قرمز قرار می دهد .
در صورتی که سیستم مسیر سبز تعیین شود، کالاهای اظهار شده بصورت فوق سریع در کمتر از ۱-۲ روز به درب خروج رسیده و خروج می خورد ، بدین صورت که پس از اعلام مسیر سبز ، صاحب کالا یک راست به سمت درب خروج می رود و در درب خروج بازبینی صورت داده می شود و در صورتی که مشکلی نباشد کالا خروج می خورد ، در حالت مسیر سبز هیچ کارشناسی و ارزیابی بر روی محموله انجام نمی شود و کالا مستقیما پس از واریز عوارض گمرکی به درب خروج می رود .
مسیر سبز در گمرک شانس بسیار خوبی برای صاحب کالا ها می باشد ، چرا که کالا بدون نیاز به ارزیابی و کارشناسی به درب خروج می رود و به سادگی آب خوردن ترخیص می شود.
مسیر زرد :
در مسیر زرد یک مرحله به مراحل مسیر سبز اضافه می شود ، بدین صورت که در مسیر زرد پیش از درب خروج ، نیاز به بررسی اسناد توسط رئیس سرویس گمرک مربوطه می باشد و پس از آنکه اسناد توسط رئیس سرویس از نظر ارزش و کلیست و تعداد مشکلی نداشت به صندوق و سپس درب خروج راهی می شود .
مسیر قرمز :
مسیر قرمز بدترین مسیر در ترخیص کالا ها می باشد ، در این مسیر کالابه غیر مراحلی که در مسیر سبز و زرد انجام می شود ، یک مرحله ارزیابی فیزیکی هم دارد که ارزیاب بایستی محموله را بصورت فیزیکی مورد بررسی قرار دهد .
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: ایجاد دفتر نتیجه تلاش های نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی است که کلیه خدمات صادراتی در حوزه های صنعتی، تجاری، معدنی و کشاورزی ارایه در آن می شود.
احمدعلی موهبتی از گمرک به عنوان پنجره واحدی یاد کرد که در خدمت تولید و صادرات منطقه است افزود: شرایط امروز کشور و جهان عرصه را برای تولیدکننده و صادرکننده ما بسیار سخت و دشوار کرده و لذا شایسته است همه دستگاه ها توان خود را برای کمک به تولیدکنندگان بسیج کنند.
وی همچنین اظهار داشت: بزودی نمایندگی استاندارد نیز در تربت حیدریه دایر می شود.
شهرستان تربت حیدریه دارای سه شهرک صنعتی می باشد که دو شهرک در تربت حیدریه و یک شهرک در بخش جلگه رخ واقع هستند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *