معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:محافظت از جان ۱۸۰۰ هموطن دستاورد برقی شدن قطار مشهد-تهران

 

 

محسن پورسیدآقایی

مشهد- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آمار تلفات جاده ای مسیر مشهد- تهران دوهزار و ۵۰۰ کشته است، گفت: برقی کردن قطار مشهد-تهران سالانه جان ۱۸۰۰ نفر را حفظ می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن پورسیدآقایی ظهر شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی شدن خط آهن مشهد-تهران در ایستگاه راه آهن مشهد با اشاره به اینکه آمار تلفات جاده ای در مسیر مشهد- سمنان- تهران در سال دو هزار و ۵۰۰ کشته و ۲۵۰ هزار مجروح است، تاکید کرد: با بهره برداری از این پروژه جان هزار و ۸۰۰ هموطن در امنیت و سلامت قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران صرفه جویی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی، کاهش میزان دی اکسیدکربن، افزایش بهره وری ناوگان حمل و نقل ریلی را از جمله مزیت های اجرای این پروژه عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه ۶۱ درصد این پروژه در داخل کشور انجام پذیرفته است، خاطرنشان کرد: هزینه قرارداد اجرای پروژه سیستم تراک بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار ۱۱ و نیم میلیارد دلار است که به بخش های زیرساختی، برقی کردن پروژه و لوکوموتیوها مربوط است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد از سال ۵۶ مطرح بوده است، افزود: این پروژه از سال ۸۴ مطالعات دقیق خود را آغاز کرد و در سال ۹۳ تمام مجوزهای قانونی قراردادهای آن در دولت صادر شد و امروز نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح پروژه سیستم تراک بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار اظهار کرد: در این پروژه قطارها به جای توقف در ایستگاه بلافاصله حرکت می کنند.

وی افزود: این پروژه در محور تهران مشهد به جهت افزایش ایمنی و ارتقا ظرفیت در ۵۰ ایستگاه و به طول ۹۲۶ کیلومتر اجرا شده است که در بخش اِی. تی. سی تجهیزات ایستگاهی و محوطه در ۵۰ ایستگاه تهران تا مشهد و تجهیزات لازم در ۱۴۰ دستگاه لکوموتیو و در بخش تراک بندی ۱۸۹ دستگاه بلاک میانی شامل تجهیزات داخلی کانکس، چراغ، محور شمار و ترانسپورندرهای پسیو و اکتیو در ۴۹ بلاک نصب و راه اندازی شده است.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: سیستم تراک بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار توسط شرکت های داخلی به بهره برداری رسیده که توانسته است کمک بزرگی به رشد و دانش داخلی کشور داشته باشد.

تمامی شبکه های ریلی هوشمند  سازی می شود

وی با اشاره به اینکه این پروژه در مسیرهای تهران- قم، تهران- کرج، بافق- بندرعباس نیز آغاز شده است، تصریح کرد: تمامی شبکه های ریلی تا پایان سال ۹۵ به سیستم تراک بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار متصل شده و از این لحاظ خطوط ریلی ایران جزء پیشرفته ترین کشورهای دنیا قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توسعه ایستگاه راه آهن مشهد از پنج سکو به هشت سکو گفت: با افزایش سکوهای ورودی ایستگاه راه آهن مشهد و افزایش ۱۶ خط به این ایستگاه در آینده مشکل تاخیر در ورود قطارها به مشهد برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار، سرعت قطار با توجه به نوع آن، مجوز حرکت و مشخصات مسیر تعیین شده و کنترل می شود، بیان کرد: این امر موجب کنترل سرعت و تامین ایمنی در مسیر گشته و از بروز حوادثی که بر اثر عدم توجه به چراغ، سرعت غیرمجاز، خرابی مسیر به وجود می آید، جلوگیری می کند.

پورسیدآقایی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این سیستم، نظارت و کنترل سیر و حرکت به وطرز اتوماتیک است که موجب کاهش خطای نیروی انسانی و در نتیجه افزایش ایمنی سفر با قطار می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *