عکسهایی از منطقه بازار تهران عکاس عبدالواحد میرزازاده (۲)

امامزاده زید (ع) را یکی از قدیمی‌ترین بقاع متبرکه شهر تهران، می‌دانند که در مرکز بازار تهران، راسته بازار خیاط‌ ها واقع شده این امامزاده قدیمی در حدود ۵ سال قبل با تهدیداتی از جمله گودبرداری تا عمق چند متر در زیر زمین برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی مواجه شده بود

زمین مدرسه «حافظ»تا زمان رضاشاه،بخشی از فضای وقفی بنای امامزاده زید بود،اما بعد از آن تبدیل به مدرسه شد. پیش از آن امامزاده زید مکانی برای اعتراض علیه حکومت بود،بنابراین استفاده‌ی بخشی از صحن آن با کاربری مدرسه با هدف کم کردن ارزش این امامزاده در نزد مردم در زمان رضاشاه انجام شد. اما از سال ۸۶ به بعدمتولیان امامزاده تصمیم به فروش این بخش از زمین خود به شخص گرفتند،‌حالا هر روز یک تصمیم جدید برای این مدرسه گرفته می‌شود.

«چهارسوق بزرگ» باقی‌مانده از دوره‌های زند – قاجار، یکی از قدیمی‌ترین بناهای بازار تهران محسوب می‌شود. چهارسوق بزرگ نفیس‌ترین گچ بری بازار تهران را در خود حفظ کرده اما گذشت زمان آسیب زیادی به آن وارد کرد، هر چند، سال گذشته یک گروه مرمتگر آلمانی این چهارسوق را مرمت کردند. در چند قدمی این میدان‌کوچک، خانه‌ی «حاج حسین آقا ملک» قرارگرفته است.

نه تنها ورثه نخستین ساختمان کلانتری تهران، در دل بازار حاج قاسم، به این بنای قاجاری رحم نکرده و آن را به دو بخش تقسیم کرده و ویرانه‌اش کرده‌اند، بلکه با وجود ارزشمند بودن این بنای تاریخی، اکثر ساختمان‌های قرارگرفته در عرصه‌ و حریم این بنای تاریخی حریم منظری این بنا را رعایت نکرده‌اند.

خانه پدری شهید چمران در بازار تهران، چهارراه سیروس از حدود سال ۱۳۳۰ محل سکونت خانواده بود. این بنا با مساحت۲۴۴ مترمربع، به عنوان نمونه‌ای از معماری اواخر دوره قاجار، در محله چاله‌میدان قرار دارد که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران (پدر دکتر چمران)، به خانه‌موزه تبدیل شد

 

 

امامزاده سیداسماعیل در سده‌های ۷و ۸ قمری ساخته شد،علاوه بر دفن چند شاهزاده‌ی قاجاری در شبستان‌های این امامزاده،موقوفاتی مانند آب‌انبار دارد.

مسجد- مدرسه «فیلسوف‌الدوله»را میرزا کاظم فیلسوف الدوله پزشک مشهور دوره ناصری، ساخت. پیرامون صحن را ۱۲ حجره و دو ایوان احاطه کرده و در جبهه مقابل ورودی شبستانی ستون دار وجود دارد که برای برگزاری مراسم نماز از آن استفاده می شود. از ویژگی‌های این بنا وجود مقبره بانی آن در کنار حیاط بسیار کوچک پشت صحن است.به نظر می‌رسد که دو منار واقع در دو سوی ورودی بنا به صورت ناتمام رها شده باشد

 

بازار سید اسماعیل، بازاری که در تقاطع چهارراه مولوی و ضلع شمال‌شرقی آن، امامزاده و آب‌انبار سیداسماعیل هم واقع شده‏ و زمانی باعث رونق گرفتن و آبادی این منطقه شده است. حاجی عیسی‌خان بیگلربیگی در سال ۱۲۶۱ به میرزا موسی وزیر اجازه داد تا در ملک شخصی خود که شامل زمینی به مساحت ۱۶۰۰ متر بوده آب‌انبار عظیمی را بنا کند. این آب انبار به سبب همجواری با بقعه زیارتی سیداسماعیل از همان ابتدای ساخت، به نام آب‌انبار سید اسماعیل مشهور شد. این بازار محلی برای فروش وسایل دست چندم به شمار می‌رود

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس، اولین کلیسای ارامنه تهران در دوره قاجار ساخته شده است و در خیابان شهید مصطفی خمینی، چهارراه مولوی، بازار سید اسماعیل، کوچه ارامنه قرار دارد.

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس،این کلیسا به دست خانواده‌ای ارمنی که به دستور فتحعلی شاه برای شیشه‌بری کاخ گلستان از اصفهان به تهران آمده بودند ساخته شد که به همین دلیل به آن جام بران می‌گفتند. افراد سرشناس اروپایی از قبیل سفرای روسیه و انگلستان، اسکندر شاهزاده گرجستان و غیره که در تهران فوت کرده‌اند در دیواره‌های این کلیسا به خاک سپرده می‌شدند.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *