۱۰۷ هزار تن پسته در مه ولات برداشت شد

۱۰۷ هزار تن پسته در مه ولات برداشت شد

تربت حیدریه – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی مه ولات از برداشت ۱۰۷ هزار تن پسته تازه از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ های سطح زیرکشت این محصول در این شهرستان خبر داد.

رمضانعلی قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عمده ارقام پسته تولیدی در مه ولات را از نوع بادامی سفید، اکبری، کله قوچی، فندقی، احمد آقایی، گرمه و قرمز ذکر کرد و گفت: در مقایسه با سایر ارقام، پسته گرمه و قرمز به عنوان زودرس ترین ارقام، برداشت و روانه بازار مصرف تازه خوری می شود.

وی افزود: شهرستان مه ولات حدود ۳۰ درصد باغ های سطح زیر کشت پسته در استان خراسان رضوی و ۶ درصد سطح زیر کشت این محصول در کشور را در اختیار دارد و از مجموع محصول برداشت شده، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد پسته برای مصارف تازه خوری به سایر استان های کشور صادر شد و بقیه محصول پس از فرآوری توسط ۵۵ واحد ترمینال ضبط پسته با ۷۷خط تولید به صورت بهداشتی و خشک در چرخه صادرات داخلی و خارجی قرار می گیرد.
او ادامه داد: میزان برداشت پسته از باغ های بارور مه ولات در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار تن بود اما برداشت پسته در فصل زراعی امسال در مقایسه با پارسال سه درصد رشد داشت که علت آن نیز شرایط اقلیمی مناسب و عمل به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی بوده است.

شهرستان مه ولات بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی است که مقام نخست سطح کشت و تولید دو محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیر کشت و تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است و حدود ۹۷ درصد اشتغال در این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *