ابوالحسن سیدین روز چهارشنبه به مناسبت ۱۴ مهر ماه روز گرامیداشت دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشتارگاه دام صنعتی تربت حیدریه منطقه ای  است و به شهرستان های اطراف خدمات می‌دهد اما هنوز سهامداران کشتارگاه صنعتی قدم نهایی را بر نداشته و با اخذ تسهیلات دولتی قول داده‌اند تا پایان امسال کشتارگاه را به بهره‌برداری برسانند

راه‌اندازی کشتارگاه دام صنعتی مهمترین چالش دامپزشکی تربت‌حیدریه است

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: تنها کشتارگاه صنعتی این شهرستان با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، نزدیک به ۶ سال است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و این مساله برای شهرستانی که در حکم بارانداز دام شرق کشور است یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

ابوالحسن سیدین روز چهارشنبه به مناسبت ۱۴ مهر ماه روز گرامیداشت دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشتارگاه دام صنعتی تربت حیدریه منطقه ای  است و به شهرستان های اطراف خدمات می‌دهد اما هنوز سهامداران کشتارگاه صنعتی قدم نهایی را بر نداشته و با اخذ تسهیلات دولتی قول داده‌اند تا پایان امسال کشتارگاه را به بهره‌برداری برسانند.
وی ادامه داد: متاسفانه هنوز در تربت‌حیدریه مرکز بسته‌بندی برای گوشت قرمز وجود ندارد و اگر بخش خصوصی در این زمینه پا پیش بگذارد، بازگشت سرمایه و سود سرمایه‌گذاری اش تضمینی خواهد بود.

رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه همچنین به مشکلات همکاران خود اشاره کرد و گفت: با وجود حجم بالای کار، اما تلاش‌های این عزیزان به چشم نمی‌آید و غالب همکارانی که به تزریق واکسن تب مالت مبادرت می‌ورزند، خودشان نیز به آن مبتلا می‌شوند و مهمتر آن که هنوز حرفه دامپزشکی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته و تایید نشده‌ است.

سیدین افزود: از ابتدای امسال نزدیک به یک میلیون و ۲۵۰ هزار راس دام در مقابل بیمای‌های مشترک دام و انسان،مانند تب مالت، شاربن، هاری و دیگر بیماری‌های دامی ، به صورت رایگان واکسینه شده اند.
وی اضافه کرد: همچنین پنج هزار و ۲۵۰ آزمایش سل از گاوداری‌ها و ۶ هزار و ۳۰۰ مورد خون گیری از گاوها برای تشخیص بیماریهای مشترک سل و تب مالت انجام شد، ۲ هزار و ۱۰۳ مورد بازدید هم از مراکز عرضه فراورده‌های خام انجام شد که حاصل آنها ۲ تن و ۷۰۰ کیلوگرم معدومی بود و در همین ارتباط ۲۷ پرونده قضایی هم گشوده شده است.
رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: در مدت یاد شده،درکشتارگاههای دام و طیور  ۷۷ راس گوسفند، ۳۸ راس گاو و هفت هزار و ۲۸۶ قطعه مرغ زنده به دلیل مریضی، از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شدند.
سیدین افزود: نظارت بر کشتار ۶۴ هزار و ۴۱۸ راس دام سبک و ۲ هزار و ۱۷ راس دام سنگین و نیز یک میلیون و  ۲۶۴ هزار و ۸۹ قطعه طیور از دیگر اقدامات دامپزشکی تربت حیدریه در این مدت بود.
وی ادامه داد: از مجموع ۱۲۰ واحد مرغداری (مرغ گوشتی) شهرستان تربت حیدریه ۸۵ واحد فعال است و در ۶ ماهه نخست امسال با افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی در این واحدها مواجه شدیم.
رییس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: امسال همچنین یک واحد ۱۶۰ هزار قطعه‌ای مرغ تخم‌گذار به بهره‌برداری رسید که با راه‌اندازی آن جمع این واحد به چهار واحد رسید و این هم به نفع شهرستان و هم به نفع استان است.
سیدین افزود:هم اکنون در تربت‌حیدریه ۱۲ باب داروخانه دامپزشکی، ۱۶ باب کلینیک دامپزشکی، ۱۲ مرکز مایه‌کوبی، ۲ آزمایشگاه تخصصی و یک باب بیمارستان دامپزشکی فعال است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *