کریسمس در شهرهای ایران: روز ۲۵ دسامبر معادل ۴ دی‌ماه روزی است که در اکثر کشورهای جهان جشن کریسمس برپا می‌شود

کریسمس در آیینه تاریخ

اگر می‌خواهید با حس‌وحال مسیحیان در ماه دسامبر آشنا شوید، کافی است شور و اشتیاق روزهای پایانی اسفند را به خاطر بیاورید. ماه دسامبر برای مسیحیان پر از شوق آمدن سال نو است، پر از تب‌وتاب خرید کادوهای کریسمس، تزیین درخت‌های کاج و آماده شدن برای نو شدن سال جدید میلادی.

کریسمس

کادوهای رنگی رنگی زیر درخت کریسمس احتمالا پررنگ‌ترین تصور ذهنی ما از کریسمس است.

جشن کریسمس که همزمان با میلاد حضرت عیسی (ع) در اکثر کشورها برگزار می‌شود، تنها یک جشن مذهبی و آیینی نیست. تعطیلات سال نو میلادی و آیین مخصوصش این روزها گردشگران بسیاری را به شهرهای مختلف دنیا می‌کشاند، حتی ایران خودمان. روز ۲۵ دسامبر معادل ۴ دی‌ماه روزی است که در اکثر کشورهای جهان جشن کریسمس برپا می‌شود. اگرچه تعطیلات کریسمس ۱۲ روز به طول می‌انجامد، اما در برخی کشورها تنها ۵ روز آن جشن گرفته می‌شود. جالب است بدانید ارامنه کمی دیرتر از زمان معمول و در ۶ ژانویه کریسمس را گرامی می‌دارند. این اختلاف زمانی که یک بازه‌ی زمانی ده روزه را دربرمی‌گیرد، به تاریخ میلاد حضرت عیسی برمی‌گردد. در واقع ۲۵ دسامبر برای اکثر مسیحیان کریسمس محسوب می‌شود، اما پیروان کلیسای مستقل ارامنه ۶ ژانویه را روز کریسمس می‌دانند و با مراسمی ویژه آغاز سال نو را جشن می‌گیرند.

سال نو میلادی در ایران چه روزی است؟

همانطور که گفتیم ۲۵ دسامبر (۴ دی‌ماه) تاریخ رسمی کریسمس در سراسر دنیا محسوب می‌شود. البته این زمان برای ارامنه کمی دیرتر شروع می‌شود و آن‌ها ۶ ژانویه را به عنوان روز میلاد حضرت مسیح جشن می‌گیرند.

کریسمس در شهرهای ایران

برای دیدن و حس کردن حا‌ل‌وهوای کریسمس نیازی نیست خیلی راه دوری بروید. رد پای کریسمس و جشن‌های آن در ایران و در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و تبریز به چشم می‌خورد و سر زدن به این مناطق در روزهای منتهی به آغاز سال نو میلادی خالی از لطف نیست. درخت‌های کاج تزیین شده با گوی‌های رنگی، بابانوئل‌های قرمزپوش، شلوغ شدن فروشگاه‌هایی که تزیینات کریسمس می‌فروشند و ریسه‌های درخشان رنگی در محله‌های ارمنی‌نشین همه و همه عناصری هستند که این حس‌وحال را به خوبی منتقل می‌کنند.

کریسمس در ایران

کریسمس در ایران؛ فروشگاه‌های خیابان میرزای شیرازی

کریسمس در تهران

در روزهای پایانی آذر اگر به محله‌های ارمنی‌نشین تهران سر بزنید، از دیدن شور و حال کریسمس به وجد می‌آیید. کافی است به خیابان میرزای شیرازی بروید، تا منظور ما را متوجه شوید. ویترین‌های رنگارنگ مغازه‌ها با تزیینات درخشان کریسمس، درخت‌های کاج تزیین شده و شور و حال هم‌وطنان مسیحی در واپسین روزهای سال همه‌ی آن چیزی است که شما را به متن این جشن آیینی می‌برد. علاوه بر این، در خیابان سنایی و نجات‌اللهی هم می‌توانید عناصر کریسمس را مشاهده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که در این خیابان‌ها قدم بزنید و در سرازیری خیابان ویلا خود را مهمان پیراشکی‌های داغ کافه قنادی لرد کنید!

کافه قنادی لرد

کریسمس در ایران؛ در خیابان ویلا که قدم بزنید، از عطر شیرینی‌های لرد مست می‌شوید!

هم‌وطنان مسیحی در تهران جشن‌های مختلفی برگزار می‌کنند که بعضا ورودی‌های گرانی هم دارد. باشگاه آرارات تهران از جمله مراکزی است که جشن‌های مخصوصی برای سال نو میلادی برگزار می‌کند. در باشگاه آرارات هر ساله بازارچه خیریه مخصوصی برپا می‌شود که با خوراکی‌های مخصوص و گروه‌های موسیقی از میهمانان پذیرایی می‌شود. اگر مشتاقید بدانید یک شب کریسمس در تهران چطور می‌گذرد، باید بدانید که خانواده‌های ارمنی شب کریسمس بعد از خوردن “کوکوپلو” برای شام، گروه گروه وارد حیاط کلیسا می‌شوند. هر کسی با آشنایانش مشغول صحبت و روبوسی می‌شود، کشیشان در محراب دعا می‌خوانند و نور شمع‌ها لطافت خاصی به شب کلیسا می‌بخشد. این دورهمی تا نیمه‌های شب به طول می‌انجامد تا زمانی که ناقوس کلیسا رأس ساعت ۱۲ به صدا درمی‌آید. در این لحظه همه ساکت می‌شوند، به آسمان نگاه می‌کنند و همه مشغول خواندن دعا می‌شوند.

کریسمس در اصفهان

در روزهای منتهی به کریسمس سراسر محله جلفای اصفهان با ریسه‌های نورانی و درخت‌های کاج تزیین‌شده به استقبال جشن سال نو میلادی می‌روند. بابانوئل‌ها با لباس‌های قرمز به میان مردم می‌آیند و پیر و جوان با آن‌ها عکس یادگاری می‌اندازند. پاساژها درخت کریسمس را در ورودی خود قرار می‌دهند و مغازه‌های ارمنی حسابی شلوغ می‌شوند.

کریسمس در اصفهان

کریسمس در ایران؛ کریسمس در محله جلفا اصفهان

مراسم سال نو میلادی با شکوه هر چه تمام‌تر در محله‌ی جلفای اصفهان برگزار می‌شود، به خصوص کلیسای وانک که از اصلی‌ترین مراکز برگزاری جشن سال نو میلادی در این محله است. قدم زدن در جلفا با تم کریسمس هم فال است، هم تماشا؛ به ویژه برای کسانی که به شناخت تفاوت‌های فرهنگی علاقه‌مند هستند.

پیشاپیش سال نو میلادی را به همه‌ی هم‌وطنان مسیحی تبریک می‌گوییم و امیدواریم از مراسم جشن سال نو میلادی نهایت لذت را ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *