آبشار رود معجن یکی از نقاط دیدنی و زیبا در بخش بایگ شهرستان تربت‌حیدریه قرار گرفته و به دلیل زیبایی‌های طبیعی منحصر به فرد، در طول سال پذیرای حدود ۵۰۰ هزار مسافر و گردشگر از سراسر کشور بوده است واین ابشار با شماره ۶۸۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید ( نمایش بوسیله فیلم )

آبشار رود معجن یکی از آبشارهای زیبا روستای رودمعجن است که در ۴ کیلومتری روستا واقع شده است. روستای رودمعجن نیز در شمال غربی تربت حیدریه استان خراسان رضوی قرار دارد. برای رسیدن به آبشار رود معجن باید مسیر رودخانه را دنبال کنید. این آبشار از سلسله جبال چهل تن در ۵۴ کیلومتری غرب تربت حیدریه سرچشمه می‌گیرد که پس از ایجاد آبشاری زیبا در آبادی رودمعجن به رودخانه حصار می‌ریزد. ارتفاع این آبشار ۲۸ متر است.

آبشار رود ‌معجن در روستای رودمعجن در شمال غربی تربت حیدریه واقع شده که به واسطه جاده کوهستانی پرپیچ ‌وخم، رودخانه پرآب و آبشاری بلند از روستاهای محبوب طبیعت‌گردها در خراسان است.

آبشار رود معجن در ۴۸ کیلومتری شمال غرب این شهر و در بخش بایگ قرار دارد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این آبشار در چهار کیلومتری روستا رودمعجن با ارتفاع ۲۸ متری، پدید آمده از سلسله کوه‌های چهل‌تن در ۵۴ کیلومتری غرب شهرستان سرچشمه گرفته که پس از ایجاد آبشار وارد رودخانه حصارچه می‌شود.

مسیر آبشار در مسیر رودخانه و از میان باغات اهالی روستا عبور می‌کند؛ از روستا تا آبشار «رود معجن» حدود ۵۰ دقیقه باید پیاده رفت. آبشار در میان یک تنگه بلند و عظیم قرار دارد و خود آبشار از دیواره پشتی فاصله دارد به طوری که می‌توان به راحتی پشت آن ایستاد.

-رود-معجن آبشار رود معجن

این طور که از اسناد برمی‌آید نام قدیمی این روستا «رود مهجن» بوده است و حتی در برخی سنگ قبرهای قدیمی اهالی روستا، «رود مهجن» به عنوان دنباله فامیل آن‌ها قید شده است. گفته می‌شود از زمان قاجار نام این روستا به «رود معجن» تغییر یافته است.

هر کجا که نام «رود معجن» شنیده می‌شود، آب‌وهوای خوش، کوچه باغ‌ها، رودخانه‌های پرآب و مزارع سرسبز در ذهن تداعی می‌شود.

روستای رودمعجن واقع در ۴۸ کیلو متری غرب تربت حیدریه دربخش بایگ واقع است در چهار کیلومتری این روستا آبشار زیبابه ارتفاع ۲۸ متر پدید آمده که از سلسله جبال چهل تن در۵۴ کیلو متری غرب شهرستان سرچشمه گرفته و پس از ایجاد آبشار مشروب کردن آبادی مسیر خود در نزدیکی روستای رودمعجن وارد رودخانه حصار میشود. آبشار مذکور یکی از چشم انداز های زیبای شهرستان را به وجود آورده که همه ساله خصوصا درفصول بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.

-معجن-800x533 آبشار رود معجن

از نظر جغرافیایی بایک در بین کوه هایی محصور شده است که باعث کاهش نسبی دما در این منطقه شده اند. دو روستای مهم بایک، حصار و رودمعجن می باشند. از سایر روستاهای آن می توان به فدیهه، رزگ، بسک، سرخ آباد نامق، صنوبر، قلعه جوق، گشن و سلنج اشاره کرد. بایک با داشتن تعداد زیادی چشمه و قنات و همچنین آبشار رودمعجن و منطقه زیبای حصار، از ییلاقات مهم خراسان به شمار می رود. از عمده محصولات این منطقه می توان به بادام، زعفران و گندم اشاره کرد. اما مهمترین محصول آن که باعث شهرت بایک شده است ابریشم می باشد که مرغوبیت فراوانی دارد.

آبشار رود معجن یکی از آبشارهای زیبا روستای رودمعجن است که در ۴ کیلومتری روستا واقع شده است. روستای رودمعجن نیز در شمال غربی تربت حیدریه استان خراسان رضوی قرار دارد. برای رسیدن به آبشار رود معجن باید مسیر رودخانه را دنبال کنید. این آبشار از سلسله جبال چهل تن در ۵۴ کیلومتری غرب تربت حیدریه سرچشمه می‌گیرد که پس از ایجاد آبشاری زیبا در آبادی رودمعجن به رودخانه حصار می‌ریزد. ارتفاع این آبشار ۲۸ متر است.

رودمعجن در ۴۸ کیلومتری شمال غرب تربت حیدریه در بخش بایگ واقع است. رودمعجن در منطقهٔ آب و هوایی معتدل واقع است و به جهت واقع شدن میان چند رشته کوه بلند تابستانی خنک و زمستانهای سرد وپر برف دارد.

روستا در میان دره‌ای عمیق با کوه‌های بلند واقع شده و بر دو طرف رودخانهٔ دائمی واقع شده‌است. بخش عمدهٔ ده در کنارهٔ غربی رود و بخش کمتر در بخش شرقی آن قرار دارد. در شمال روستا سه رشته کوه بلند هست که زمینهای کشاورزی و حاصلخیز در دو دشت پشت این رشته کوه‌ها از غرب به شرق امتداد یافته‌است. در پشت آخرین رشته کوه روستای کدکن در جلگهٔ زاوه قراردارد. رودخانه از میان تنگل‌های بلند به سمت جنوب حرکت می‌کند و به زمینهای روستای علی‌آباد و ازغند و زمین‌های دشت محولات می‌ریزد.

-1 آبشار رود معجن

برای دیدن آبشار ۲۸متری در چهارکیلومتری شمال رودمعجن خودرو را باید در خود روستا گذاشت و باروبندیل را انداخت روی دوش و راه افتاد. به رسم روستاهایی از این دست، راه رسیدن به آبشار در واقع همان مسیر رودخانه‌است که از وسط باغ‌های روستا می‌گذرد. با سرعت معمولی پیاده‌روی، حدود ۲۰ دقیقه راه است تا آبشار. آبشار به طرز اعجاب‌انگیزی، پای دیواره‌بلندی از صخره واقع است. انگار وسط دو کوه بزرگ را تراشیده‌اند و دالان بزرگی ساخته‌اند آبشار در انتهای این تنگهٔ بلند و عظیم است. آب از ارتفاع سی متری فرو می‌ریزد و با چنان شدتی خود را بر زمین می‌کوبد که ذراتش مثل بخار از به هوا برمی‌خیزد. صدای مهیب آبشار در تنگه می‌پیچد و صدا به صدا نمی‌رسد. این بخش زیاد آفتاب نمی‌بیند از بسیاری بلندی کوه‌های اطراف انگار در ته زمین ایستاده‌ای. در محل فرود آب، می‌توان به پشت آبشار رفت و آنجا ایستاد. چون آبشار یکی دو متر از دیواره جلوتر است. عبور از زیر ضربات سنگین آب وسوسه انگیز است. مردمی که برای تماشای آبشار آمده‌اند، انگار بی گذار از زیر آبشار سفرشان به نهایت نمی‌رسد.

این آبشار یکی از نقاط دیدنی و زیبا در بخش بایگ شهرستان تربت‌حیدریه قرار گرفته و به دلیل زیبایی‌های طبیعی منحصر به فرد، در طول سال پذیرای حدود ۵۰۰ هزار مسافر و گردشگر از سراسر کشور بوده است.

شماره ثبت میراث ملی کشور آبشار رود معجن چیست؟

“آبشار رودمعجن” واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان تربت‌حیدریه، بخش بایگ، دهستان بایگ، روستای رودمعجن پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۶۸۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید

مشخصات شهرستان تربت حیدریه چیست؟

شهرستان تربت‌حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ همچنین چهار شهر، هشت دهستان و ۱۳۶ آبادی با جمعیت بیش از ۶۹ هزار و ۹۷۴ نفر است که از این تعداد ۱۲۱ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

روستاهای همسایه رود معجن کدامند؟

از شمال کدکن و گل‌بوی، از شرق رزگ و بایگ، از جنوب شرق فدیهه و قلعه جوق، از غرب حصار و نامق، از جنوب ازغند و علی‌آباد و سلطان آباد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *